استقلال در حالی در هفته چهاردهم لیگ برتر مقابل مس رفسنجان متوقف شد که ساپینتو در غیاب چند بازیکن اصلی خود کار سختی داشت.

سرگیجه تاکتیکی ساپینتو در سرمای آزادی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، در غیاب محبی محروم تنها وینگر تخصصی آبی‌ها امیرعلی صادقی بود که با تصمیم فنی ساپینتو روی نیمکت نشسته بود.

سرمربی پرتغالی استقلال تصمیم گرفت در نبود محبی نحوه استقرار مهاجمان خودش در زمین را تغییر دهد. در ابتدای بازی، برخلاف دیدارهای قبلی استقلال، مهدی قایدی در پست وینگر چپ قرار نداشت و پشت سر ارسلان مطهری و سجاد شهباززاده قرار گرفته بود.

دو مهاجمی که وظیفه پرس کردن خط دفاع ۳ نفره مس را به عهده داشتند اما برتری عددی با شاگردان ربیعی بود و قایدی خیلی در امر پرس کردن نتوانست به همبازیان خود کمک کند. در فاز هجومی هم قایدی وظیفه تغذیه مهاجمان را داشت اما در نیمه نخست فقط در دو صحنه موفق به موقعیت سازی برای تیمش شد.

در مرتبه اول او با نفوذ از کانال راست و ارسالی دقیق توپ را به زبیر رساند اما ضربه سر این بازیکن به بیرون رفت و در مرتبه دوم همکاری او و شهباززاده منجر به ایجاد یک موقعیت تک به تک برای قایدی شد که نوشی صوفیانی در برابر ضربه او مقاومت کرد و در ادامه پاس رو به بیرون قایدی به شهباززاده رسید و این بار شاهین توکلی سد راه گلزنی شهباززاده شد.

در نیمه دوم اما ساپینتو برای فشار بیشتر دست به تغییر سیستم هم زد. امیرعلی صادقی جانشین زبیر نیک‌نفس شد و پیمان بابایی به جای سجاد شهباززاده وارد زمین شد.

اتفاقی که موجب شد استقلال به جای ۳ هافبک میانی از ۲ هافبک میانی استفاده کند و بابایی و صادقی در سمت چپ و راست به عنوان هافبک‌ انجام وظیفه کنند. در این حالت مطهری در نقش مهاجم نوک و قایدی در پست مهاجم سایه انجام وظیفه کردند.

تغییراتی که مشخص بود استقلالی‌ها خیلی با آن آشنایی ندارند و پس از این تغییر سیستم استقلال نتوانست در فاز هجومی برای مس خطرساز شود. نبود محبی در این بازی لطمه زیادی به برنامه‌های تاکتیکی ساپینتو زد و او را وادار به تغییر سیستم‌های متوالی کرد که البته جواب هم نداد تا استقلال ۲ امتیاز حساس دیگر را در آزادی از دست بدهد.