پنالتی استقلال چگونه از سوی داور رد شد و گل تراکتور چطور از سوی کاظمی مورد قبول قرار گرفت.

آنالیز دقیق دو صحنه بزرگ داوری هفته!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" در بازی تراکتور سازی و استقلال سید وحید کاظمی دو تصمیم بحث برانگیز گرفت. در هر دو تصمیم او ترجیح داد سوت را در دهان نبرد. یکبار او در صحنه پنالتی احتمالی برای استقلال سوت را در دهان نبرد و بار دیگر ترجیح داد پرچم آفساید کمک داور را سوت نزند و ادامه بازی را اعلام کند. بازی ای که ادامه اش منجر به یک تصمیم بحث برانگیز شد: گل برای تراکتور در حالی که بازیکن این تیم در موقعیت آفساید بود.

ما در اینجا این دو صحنه بحث برانگیز را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم 

چه انفاقی افتاد:

در دقیقه پنج بازی محمد محبی بازیکن استقلال در یک کورس با بازیکن تراکتور کورس می بندد او تعادلش به هم می خورد و در محوطه جریمه تراکتور به زمین می افتد.

تجزیه و تحلیل:

این اتفاق را باید از دو منظر بررسی کرد

اول اینکه آیا این یک خطا است؟ و دوم اینکه اگر این یک خطا بر روی مهاجم استقلال باشد این خطا بیرون محوطه جریمه اتفاق افتاده یا بیرون از محوطه جریمه؟

نمونه این اتفاق را ما سه شب پیش در لیگ برتر انگلستان و در بازی برنتفورد و لیورپول مشاهده کردیم. جایی که در یک جدال بین برایان امبوبو مهاجم برانتفورد با کوناته مدافع لیورپول او را از بازی خارج کرد و یک گل به ثمر رساند و استوارت آتول داور مسابقه آن را خطا تشخیص نداد.

این از نوع صحنه هایی است که در نگاه اول ممکن است تماشاگران و هواداران را به اشتباه بیندازد. در لحظه برخورد ما می بینیم که مدافع و مهاجم شانه به شانه یکدیگر حرکت می کنند و مدافع بدون اینکه یک نیروی غیر قانونی وارد کند مهاجم را به چالش می کشد. حالا اگر مدافع تراکتور در پشت سر محبی قرار داشت و با دست با پشت حریف نیرویی وارد می کرد آن موقع ما می توانستیم در مورد یک خطا صحبت کنیم. قانون این اجازه را به بازیکنان داده تا شانه به شانه برای مبارزه برای توپ یکدیگر را به چالش بکشند.

علاوه بر این ما می توانیم ببینیم مهاجم استقلال پس از چالش با مدافع قدمی برمی دارد و سپس به زمین می افتد و این نشان می دهد که آن برخورد باعث برهم زدن تعادل محبی باشد.

با همه این اوصاف حتی اگر کسانی هم باشند که با این استدلال ما موافق نباشند باز هم ما نمی توانیم از یک پنالتی صحبت کنیم. چرا که برخورد بین مدافع و مهاجم بیرون از محوطه جریمه است و این مهاجم است که خودش را به داخل محوطه جریمه می رساند و سپس به زمین می افتد

چه اتفاقی افتاد؟

دقیقه سی و شش بازی رضا اسدی بازیکن تراکتور پشت محوطه جریمه استقلال در حالی که توپ را در اختیار داشت توپ به قنبری مهاجم همدسته اش که در موقعیت آفساید قرار داشت رسید. محمدرضا ابوالفصلی کمک داور تازه برگشته از جام جهانی پرچمش را به علامت آفساید بالا می برد اما داور با علامت دست و صدا ادامه بازی را از بازیکنان می خواهد. قنبری در یک موقعیت تک به تک با دروازه بان استقلال گل اول تیمش را به ثمر می رساند. بازیکنان استقلال معتقدند بازیکن در موقعیت آفساید به گل رسیده.

تجزیه و تحلیل:

بازیکنان استقلال درست می گویند. قنبری قبل از اینکه پاس به او برسد در موقعیت آفساید بود. اما این یک روی سکه است.رویی که کمک داور بازی هم فقط آن را دیده. اما روی دوم سکه چیزی است که داور متوجه شده« این مدافع استقلال است که یک پاس به مهاجم حریف می دهد» و کلید این صحنه همین جاست. چرا که آخرین بار مدافع با توپ یک بازی آگاهانه انجام داده و این نمی تواند یک آفساید باشد. کمک داور با این تصور که پاس را بازیکن تراکتور داده آفساید اعلام کرده است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. ما هنوز هم نمی توانیم با قاطعیت از تصمیم داور حمایت کنیم. این‌بار با سکه ای روبرو هستیم که روی سومی هم دارد.

می خواهیم از یک آفساید احتمالی صحبت کنیم. هر چند نمی توان با قاطعیت در مورد آن صحبت کرد: اینکه مدافع استقلال به وضوح و به طور آگاهانه در یک دوئل با مهاجم تراکتور توپ را بازی می کند شکی در آن نیست.اما اگر اسدی بازیکن شماره ۹ تراکتور در ادامه توپ را لمس نکند توپ از طریق یک « بازی آگاهانه » به گلزن می رسد و این گل صحیح است. اما اگر بازیکن شماره ۹ تراکتور آخرین بار توپ را لمس کرده باشد ( بعد از ضربه مدافع استقلال )  ما باید از یک گل مردود و آفساید صحبت کنیم. صحنه ای که هر چند سخت اما به نظر می رسد آخرین لمس توپ توسط مهاجم صورت گرفته است.در این صحنه توپ پس از ضربه مدافع استقلال کمی تغییر جهت می دهد و به نظر می رسد این تغییر جهت بخاطر برخورد توپ با پای اسدی بازیکن تراکتور باشد. و این می تواند ما را بیشتر متقاعد کند تا از یک آفساید صحبت کنیم