مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه بار دیگر تصریح کرد که توافق با ایران در اولویت دولت آمریکا قرار ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه بار دیگر تصریح کرد که توافق با ایران در اولویت دولت آمریکا قرار ندارد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، سالیوان در جریان سفر به مکزیک همراه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت دولت ایالات متحده این را روشن کرده که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست.

وی با وجود این تصریح کرد دولت آمریکا کماکان معتقد است که دیپلماسی بهتری مسیر حصول اطمینان از دست نیافتن ایران به «سلاح هسته‌ای» است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل در آمریکا مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

چند روز پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد کشورش الگویی «ساده و قابل فهم» برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام ارائه داده بود، اما آمریکا و اتحادیه اروپا در نزدیکی خط پایان، روند احیای توافق را کند کرده‌اند و «به تنش‌آفرینی در اوضاع سیاسی داخلی ایران روی آوردند.»

لاوروف گفته که در این طرح تمامی جزئیات به صورت مفصل تشریح شده بود. او اضافه کرده که در صورت وجود اراده سیاسی برجام می‌تواند اجرا شود.

لاوروف در ادامه تأکید کرد زمان ثابت کرده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هیچ جایگزین معقولی ندارد. او اظهارات «غیرمسئولانه» غربی‌ها درباره «گزینه‌های جایگزین» و «دیگر گزینه‌های غیرقابل قبول» را محکوم کرده است. 

جیک سالیوان در بخش دیگری از اظهاراتش ادعاهای تکذیب‌شده درباره تحویل پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرده و مدعیش شده تهران ممکن است با این اقدام «در جرائم جنگی گسترده» نقش داشته باشد.