پرسپولیس 45 شوت زد و دو بار از شکست فرار کرد تا در یکی از بهترین نمایشهای این فصل خود به مرحله بعدی جام حذفی صعود کند.

پرسپولیس، رکورددار شوتزنی 2023 در کل دنیا!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، برای اولین شوت، سرخپوشان پایتخت 13 دقیقه صبر کردند اما ضربات بعدی یکی پس از دیگری فرا رسید تا در پایان بازی، عدد 45 در مقابل شوت‌زده شاگردان یحیی گل‌محمدی ثبت شود که یک رکورد تاریخی برای آنها به حساب می‌آید. اگرچه این بازی به وقت اضافه کشید و البته که حریف قرمزها تیمی از یک سطح پایین‌تر بود اما پرسپولیس با این نمایش درخشان، شایستگی خود را به خوبی نشان داد.

* 14 بازیکن به ون پارس شوت زدند

در این بازی قرمزها 19 شوت در چارچوب زدند که 17 بار مدافعان و گلر ون پارس دروازه را نجات دادند. دو بار هم روی ضربه گئورگی گولسیانی و مرتضی پورعلی‌گنجی دروازه این تیم باز شد. نکته جالب اینکه ... بازیکن در این دیدار برای پرسپولیس شوت زدند: مهدی ترابی (13)، محمد عمری (6)، مهدی عبدی (5)، امید عالیشاه (4)، وحدت حنانوف (3)، مرتضی پورعلی‌گنجی (2)، وحید امیری (2)، سینا اسدبیگی (2)، سیامک نعمتی (2)، سروش رفیعی (2)، علی نعمتی (1)، گئورگی گولسیانی (1)، میلاد سرلک (1) و دانیال اسماعیلی‌فر (1).

به عبارتی 14 نفر از بازیکنان پرسپولیس به سمت دروازه ون پارس شوتزنی کردند اما در کمال تعجب، این دو مدافع سرخپوشان بودند که دروازه حریف را باز کردند. به جز گئورگی گولسیانی و مرتضی پورعلی‌گنجی، سایر بازیکنان پرسپولیس نتوانستند دروازه حریف را باز کنند که این به خصوص برای مهاجمان یک آمار منفی محسوب می‌شود.

با این حال خلق این تعداد موقعیت و البته فرصت‌های دیگر از جمله تک به تک مهدی عبدی که منجر به شوت نشد، نشان می‌دهد پرسپولیس یک روز استثنایی را پشت سر گذاشته و حتی در صورت حذف نیز این تیم شایسته تمجید بوده است. هفته گذشته بود که پاکو سرمربی اسپانیایی تراکتور گفت: «وظیفه سرمربی این است که تیم را به سوی موقعیت‌سازی هدایت کند و استفاده از فرصت، یک مسئله ذاتی است.»

* ردپای یک ستاره در نمایش پرسپولیس

اگرچه از مهرابی گلر ون پارس به عنوان بهترین بازیکن زمین نام برده می‌شود و علیرضا بیرانوند نیز در قامت ستاره برد پرسپولیس مطرح شده است اما در 45 شوتی که پرسپولیس به سمت دروازه حریف اصفهانی زد، یک نام بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کند: مهدی ترابی. نکته جالب اینکه ترابی بیشتر از مجموع شوت مهدی عبدی و محمد عمری، به سمت دروازه حریف ضربه زد.

اما 13 شوت مهدی ترابی که به تیرک، دروازه‌بان، بدن مدافعان و خارج از چارچوب ختم شد، تنها نکته ویژه نمایش این ستاره نبود. او 8 پاس منجر به شوت هم به بازیکنان پرسپولیس داد تا در مجموع با تاثیر مستقیم روی 21 موقعیت پرسپولیس، زمین را ترک کند.

در دقیقه 111 پاس استثنایی مهدی ترابی به مهدی عبدی، پرسپولیس را در موقعیتی استثنایی قرار می‌داد که می‌توانست پیروزی را برای این تیم به همراه بیاورد اما شوت عبدی را گلر حریف گرفت و مانع از صعود زودهنگام قرمزها شد.

* رکورددار تیرک با چهار ضربه

در این بازی بازیکنان پرسپولیس چهار بار هم از کمند دفاع و دروازه رد شدند اما این تیرک ون پارس بود که به کمکشان آمد. اولین بار شوت سروش رفیعی در دقیقه 50 به تیرک خورد و سپس مهدی ترابی ضربه خود را به تیرک عمودی زد و بعاد نوبت به وحید امیری رسید که در دقیقه 94 تیر دروازه حریف را به لرزه بیاندازد.

با این حال آخرین تیر دروازه برای پرسپولیسی‌ها دردناک‌تر هم بود. در دقیقه 115 میلاد سرلک صاحب یک ضربه پنالتی شد که ضربه او به تیرک دروازه خورد تا پرسپولیس یکی از آخرین شانس‌های صعود در جریان بازی را هم از دست بدهد.

نکته جالب اینکه پرسپولیس در نیمه اول 13 دقیقه برای نخستین ضربه خود صبر کرد اما در نیمه دوم تنها 59 ثانیه پس از سوت آغاز، مهدی ترابی دروازه حریف را تهدید کرد که دروازه‌بان موفق به مهار آن شد. در 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم، شاگردان گل‌محمدی شش ضربه به دروازه حریف زدند که آخری با ضربه گولسیانی تبدیل به گل شد.

در مجموع نیمه دوم بازی با ون پارس، یکی از بهترین نمایشهای پرسپولیس بود؛ جایی که آنها 24 شوت به دروازه حریف زدند و دوبار از شکست فرار کردند. به قول شکسپیر و اتللو «آن یقین نیرومند» که برای صعود در پرسپولیس «می‌خروشید، هرگز برطرف نشد» تا اینکه سرانجام با ضربه محمد عمری، صعود در این بازی پرهیجان و تماشاگرپسند رقم خورد.

البته فراموش نکنید که پرسپولیس در دیدار با نساجی هم نمایشی به این زیبایی را ارائه کرد و توانست 5 بار دروازه حریف را باز کند؛ تیمی که بدون مهاجم نمایشی جذاب‌تر را ارائه می‌کند و چه بسا به بهترین تیم تحت هدایت یحیی گل‎‌محمدی نیز تبدیل شده است.

نیمه اول:

1. در چارچوب (مهدی ترابی - 13:48): ارسال کوتاه کرنر از سمت چپ، ترابی پاس دوم را گرفت و از پشت محوطه جریمه اقدام به شوتزنی کرد که دروازه‌بان به راحتی این شوت آرام را گرفت.

2. خارج از چارچوب (مهدی ترابی - 15:36): دریبل مهدی ترابی از سمت چپ و ورود به محوطه جریمه با شوت او به سمت دروازه همراه شد که توپ از زاویه بسته زده شد و به بیرون رفت.

3. خارج از چارچوب (محمد عمری - 17:04): از راست حرکت یک دو بین سیامک نعمتی و محمد عمری باعث شد تا عمری در محوطه جریمه صاحب توپ شود و پس از دریبل دو بازیکن، شوت خود را از فاصله نزدیک بزند.

4. در چارچوب (محمد عمری - 25:34): پاس ترابی در سمت چپ به عمری رسید و او پس از حرکت از پشت محوطه جریمه شوت خود را زد که با واکنش دروازه‌بان توپ تبدیل به کرنر شد.

5. خارج از چارچوب (سینا اسدبیگی - 29:25): پس از حرکت در داخل محوطه جریمه وحید امیری توپ را به سینا اسدبیگی داد و او از داخل محوطه جریمه نتوانست ضربه نهایی را وارد دروازه کند.

6. خارج از چارچوب (سیامک نعمتی - 37:41): پاس مهدی ترابی در سمت راست به سیامک نعمتی رسید و او شانس خود را امتحان کرد که توپ با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت.

7. در چارچوب (مهدی ترابی - 40:57): حرکت انفرادی مهدی ترابی پس از ورود او به محوطه جریمه با شوت دیدنی این بازیکن همراه شد که این ضربه را دروازه‌بان سیو کرد.

8. خارج از چارچوب (مهدی ترابی - 42:30): شوت مهدی ترابی از روی ضربه ایستگاهی پشت محوطه جریمه با اختلاف به بالای دروازه رفت.

9. در چارچوب (علی نعمتی - 47:36): ارسال مهدی ترابی بعد از دفع مدافعان به نعمتی رسید و او شوت خود را داخل محوطه جریمه زد که دروازه‌بان به خوبی توپ را راهی کرنر کرد.

10. در چارچوب (سیامک نعمتی - 49:04): پاس وحید امیری در سمت راست به سیامک نعمتی که اورلپ کرده بود رسید اما ضربه او را گلر به کرنر فرستاد.

نیمه دوم:

11. در چارچوب (مهدی ترابی - 45:59): پاس محمد عمری به پشت سر، ترابی را صاحب توپ کرد و او با شوت از راه دور دروازه را نشانه گرفت که این توپ را دروازه‌بان مهار کرد.

12. خارج از چارچوب (مهدی ترابی - 47:30): دوباره پاس محمد عمری به ترابی رسید اما این بار ضربه او دقت کافی را نداشت و با اختلاف از کنار دروازه به بیرون رفت.

13. تیرک دروازه (سروش رفیعی - 49:58): شوت از راه دور سروش رفیعی به تیرک دروازه برخورد کرد و تبدیل به گل نشد.

14. خارج از چارچوب (مهدی عبدی - 50:55): پرتاب بلند وحید امیری با ضربه مهدی عبدی به پشت سر همراه شد که از کنار دروازه به بیرون رفت.

15. در چارچوب (مهدی ترابی - 53:24): از سمت چپ، دوباره محمد عمری و مهدی ترابی و این بار شوت ترابی از داخل محوطه جریمه و فاصله کم زده شد که ابتدا دروازه‌بان و سپس تیرک دروازه مانع گلزنی شدند.

16. گل اول (گئورگی گولسیانی - 59:10): گئورگی گولسیانی توپ را به سمت چپ دروازه زد و اولین گل تیمش را به ثمر رساند.

17. در چارچوب (مهدی ترابی - 60:55): فرار محمد عمری از سمت راست و پاس او، مهدی ترابی را در سمت چپ محوطه جریمه صاحب موقعیت تک به تک کرد که این ضربه را مدافع به کرنر فرستاد.

18. در چارچوب (امید عالیشاه - 63:55): فرار و پاس عبدی پس از تکل مدافع حریف، عالیشاه را در موقعیت قرار داد و او ضربه خود را در حالت نامتعادل زد که گلر این توپ را گرفت.

19. خارج از چارچوب (مهدی عبدی- 69:48): ارسال سروش رفیعی از سمت راست و کنار خط عرضی با ضربه سر عبدی همراه شد که توپ از کنار دروازه به بیرون رفت.

20. در چارچوب (سروش رفیعی - 72:50): ارسال روی دروازه پس از فعل و انفعال با ضربه سروش تبدیل به یک تهدید شد که دروازه‌بان با نوک انگشتانش توپ را به کرنر فرستاد.

21. تیرک دروازه (مهدی ترابی - 76:27): ارسال مهدی ترابی مستقیم به سمت دروازه رفت و به تیرک عمودی سمت راست برخورد کرد.

22. برخورد به مدافعان (امید عالیشاه - 76:28): توپ برگشتی ضربه ترابی را عالیشاه زد که مدافعان برگشت دادند.

23. گل دوم (مرتضی پورعلی‌گنجی - 76:29): ضربه سوم را پورعلی‌گنجی زد که سرانجام تبدیل به گل شد.

24. برخورد به مدافعان (دانیال اسماعیلی‌فر - 79:05): سانتر ترابی از کرنر با ضربه اسماعیلی‌فر همراه شد که توپ به مدافعان برخورد کرد.

25. در چارچوب (مرتضی پورعلی‌گنجی - 79:06): ضربه بعدی را مدافع پرسپولیس زد که گلر برگشت داد.

26. خارج از چارچوب (وحید امیری - 79:38): از پشت محوطه جریمه توپ برگشتی را امیری زد که از کنار دروازه به بیرون رفت.

27. برخورد با مدافعان (مهدی عبدی - 81:08): پاس امیری به عبدی رسید و او ضربه خود را با یک چرخش زد که به مدافعان خورد.

28. خارج از چارچوب (سینا اسدبیگی - 81:36): پاس گئورگی گولسیانی به پشت محوطه جریمه با ضربه اسدبیگی همراه شد که توپ با اختلاف به بیرون رفت.

29. در چارچوب (امید عالیشاه - 84:42): پاس امیری به عالیشاه رسید و او هم از پشت محوطه جریمه شوتزنی کرد که گلر توپ را گرفت.

30. خارج از چارچوب (محمد عمری - 86:40): پاس در عمق سینا اسدبیگی در داخل محوطه جریمه به محمد عمری رسید اما ضربه او به تور کنار دروازه خورد.

31. خارج از چارچوب (وحدت حنانوف - 89:05): ارسال مهدی ترابی با ضربه سر وحدت حنانوف همراه شد اما این توپ از بالای دروازه به شکلی خطرناک بیرون رفت.

32. خارج از چارچوب (وحدت حنانوف - 91:03): بار دیگر سانتر دانیال اسماعیلی‌فر از سمت راست و این بار هم ضربه حنانوف گل نشد.

33. تیرک دروازه (وحید امیری - 93:11): ارسال دانیال پس از عبور از حنانوف به امیری رسید که شوت رو پای این بازیکن به تیرک دروازه خورد و گل نشد.

34. در چارچوب (مهدی ترابی - 93:40): ارسال زمینی عالیشاه از سمت راست و شوت آرام ترابی که در اختیار دروازه‌بان قرار گرفت.

وقت اضافه اول:

35. خارج از چارچوب (محمد عمری - 93:50): محمد عمری از سمت راست و پشت محوطه جریمه ضربه زد که این توپ هم با اختلاف به بیرون رفت.

36. خارج از چارچوب (مهدی ترابی - 103:14): توپ اتفاقی مقابل ترابی قرار گرفت و او شوت خود را به سمت دروازه زد که این ضربه تبدیل به گل نشد.

37. در چارچوب (محمد عمری - 107:08): شوت این بازیکن از پشت محوطه جریمه را مهرابی به زیبایی دفع کرد.

38. خارج از چارچوب (مهدی ترابی - 109:23): ضربه ترابی از سمت راست عجولانه به سمت دروازه شلیک شد و به بیرون رفت.

39. در چارچوب (مهدی عبدی - 110:10): پاس استثنایی ترابی مهدی عبدی را در موقعیت تک به تک قرار داد اما ضربه این بازیکن را دوباره گلر به کرنر فرستاد.

وقت اضافه دوم:

40. برخورد به مدافعان (امید عالیشاه - 108:13): ضربه عالیشاه از پشت محوطه جریمه به مدافعان خورد.

41. در چارچوب (مهدی ترابی - 108:57): پاس در عمق به ترابی رسید و او ضربه خود را زد که این شوت در اختیار دروازه‌بان قرار گرفت.

42. برخورد به مدافعان (محمد عمری - 109:35): پس از دریبل و فرار ضربه خود را زد که پس از عبور از گلر به مدافعان خورد.

43. برخورد به مدافعان (مهدی عبدی - 110:43): ارسال عالیشاه با اشاره عبدی همراه شد که دفع مدافع اجازه حرکت توپ به سمت دروازه را نداد.

44. تیرک دروازه (میلاد سرلک - 115:36): شوت او از روی نقطه پنالتی به تیرک دروازه خورد و گل نشد.

45. در چارچوب (وحدت حنانوف - 117:47): ارسال ترابی و ضربه سر حنانوف که بی دردسر گلر توپ را گرفت.