فدراسیون جهانی تنیس با شرکت متعلق به جرارد پی که، ستاره سابق بارسلونا، قطع همکاری کرد.

شکست بزرگ پی که : تمام وعده‌ها پوچ بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، شرکت کوسموس متعلق به پیکه پیش از این مدعی شده بود که قصد دارد دوران جدیدی از جام دیویس را با همکاری فدراسیون جهانی تنیس رقم بزند اما حالا همکاری این دو با یکدیگر قطع شده است.

دیوید هاگرتی، رییس این فدراسیون، پیش از این بارها از همکاری با این شرکت و ارائه شیوه جدید برگزاری جام دیویس دفاع کرده بود و یکی از دلایل اصلی این موضوع این بود که شرکت متعلق به پیکه اعلام کرده بود که قصد دارد تا 25 سال آینده نزدیک به سه میلیارد دلار روی این جام سرمایه‌گذاری کند و این در صورتی است که شیوه برگزاری آن به سبک دلخواه آنها باشد.

وقتی پیکه و تیمش چنین مبلغی را برابر فدراسیون جهانی تنیس مطرح کردند، پذیرش این پیشنهاد برای آنها بسیار آسان شد. هرچند انجام تغییرات بسیار جنجالی به نظر می‌رسید و با مقاومت‌هایی از سوی برخی از بزرگترین کشورهای حاضر در این مسابقات مانند بریتانیا، استرالیا و آلمان روبرو شد اما قدرت پول بسیار بیشتر بود.

اما حالا به نظر می‌رسد که مطرح کردن این مبلغ صرفا تلاشی برای جلب توجه بوده است. روزنامه فرانسوی اکیپ خبر داده که شرکت کوسموس به دلیل عمل نکردن به تعهدات مالی کنار گذاشته شده است. گفته می‌شود که فدراسیون جهانی تنیس از مدتی قبل درگیر این مشکل بوده و کوسموس چندین ماه قبل از آنها خواسته که فرصت بیشتری برای پرداخت شش میلیون دلار به آنها بدهد.

نکته جالب اینجاست که این شرکت متعلق به پیکه حتی نتوانست بودجه پاداش تعیین شده برای هشت کشوری که دو ماه قبل در مسابقاتی در مالاگا حضور داشتند را پرداخت کند و در نهایت فدراسیون جهانی تنیس مجبور شده که این هزینه را تقبل کند.

بودجه پاداش جام دیویس نزدیک به 15.3 میلیون دلار است و حالا مارکا مدعی شده که فدراسیون جهانی تینس از کوسموس خواسته بود که کمیسیونی به اندازه 40 میلیون دلار پرداخت کند تا همکاری آنها در سال 2023 هم ادامه پیدا کند و این مبلغ در سال 2024 نیز افزایش پیدا می‌کرد.

اما این شرکت توانایی پرداخت چنین مبلغی را نداشت چون با وجود افزایش درآمد از جام دیویس، این مبلغ به اندازه‌ای نبود که آنها بتوانند چنین هزینه‌ای را پرداخت کنند و در نهایت با ضرر چند ده میلیون یورویی روبرو شدند.

در نهایت حضور پیکه در دنیای تنیس با شعار «مدرن کردن جام دیویس» باعث شد که این مسابقات با سنتی بیشتر از یک قرن و سیستم بازی خاصی که داشت آسیبی جدی ببیند. آنها سیستم برگزاری این مسابقات را به طور کلی برهم زدند و حتی کاری کردند که شیوه برگزاری این جام در طول سال از بین برود چون می‌خواستند همه چیز را در عرض یک هفته و در یک کشور جمع کنند.

در واقع هدف آنها برگزاری مسابقاتی به سبک جام جهانی فوتبال بود. این که 18 تیم از بهترین تیم‌های دنیا دور هم جمع شوند، به صورت گروهی و سپس در مراحل حذفی بازی کنند تا در نهایت به فینال برسند و همه این اتفاقات در عرض هفت تا 10 روز انجام شود.

مجموع این تجربیات به هیچ وجه موفق نبود و حتی باعث نشد که تعداد تماشاگران آن افزایش پیدا کند. تنیسورها هم به وقت آزادی که در تقویم به آنها وعده داده شده بود نرسیدند و همه این شرایط کار را برای سیستم برگزاری مسابقات تنیس بسیار دشوار کرد.

حالا فدراسیون جهانی تنیس باید به دنبال یافتن شریک جدیدی باشد. باید دید که آیا قرار است تغییرات جدیدی که در جام دیویس اعمال شده بود همچنان پابرجا بماند یا جدایی پیکه و شرکتش از دنیای تنیس باعث می‌شود که همه چیز به روال سابق برگردد.