21 اسفند 79: روزی که بهترین دروازه بان تاریخ آسیا مغلوب ضربه ویرانگر حامد کاویانپور شد.

کار بهترین گلر تاریخ آسیا تمام شد: با این ضربه استثنایی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در سالی که برای پرسپولیس نیمه تمام ماند و آن تیم پرستاره به خاطر برگزاری جام جهانی نتوانست فصل را به پایان برساند، ستاره ای جوان، تکنیکی و البته شوت زن به خط میانی قرمزپوشان اضافه شد. در دورانی که حمید درخشان به کمک عابدینی هر چه استعداد جوان به جز فرهاد مجیدی را برای پرسپولیس جذب می کرد، حامد کاویانپور در سن 19 سالگی راهی این تیم شده و فصل بعد خیلی زود خود را به ترکیب ثابت مت کوویچ تحمیل کرد.

اما عمر حضور این سرمربی کروات روی نیمکت پرسپولیس چندان طولانی نبود و در مهر 77 موعد بازگشت سلطان بعد از پنج سال دوری از فوتبال فرا رسید. بر خلاف انتظار جنس بازی حامد از همان اولین بازی برابر سایپا به دل علی پروین نشست و این هافبک جوان تبدیل به یکی از ستاره های ثابت پرسپولیس آن مقطع شد.

23 مهر 78- پرسپولیس 2-1 سایپا: حامد کاویانپور هافبکی طراح و خلاق بود که خیلی زود رضایت علی پروین را جلب کرده و مثل حمید درخشان دهه 60 برای او در میانه میدان آقایی می کرد. 

حامد کاویانپور به معنای واقعی یک هافبک باکس تو باکس بود و از محوطه جریمه خودی تا پشت محوطه حریف را پوشش می داد. ارسال های دقیق و خط کشی شده، تکل های بی نقص، پاس های تماشایی، جنگندگی و البته ظرافت، او را تبدیل به یکی از مهم ترین استعدادهای فوتبال ایران در نیمه دوم دهه 70 کرده بود. در سال 77 و 78، پرسپولیس با درخشش ستاره های جوانی چون او، مهدی هاشمی نسب و دیگران در فوتبال ایران بی رقیب و چند هفته مانده به پایان فصل به عنوان قهرمانی می رسید و در آسیا نیز بدشانس بود که همیشه دست آخر نمی توانست راهی فینال شود.

در سال 79 اما با جدایی مهدی هاشمی نسب و انتقال او به تیم رقیب، موازنه قدرت در فوتبال ایران تغییر کرد. استقلال در اواخر فصل و بعد از برتری در دربی پنج اسفند 79 دیگر تقریبا قهرمانی خود در آخرین دوره لیگ آزادگان را قطعی ساخته بود و پرسپولیس فقط جام باشگاه های آسیا را در پیش داشت.

میزبانی مرحله یک چهارم به تهران و پرسپولیس واگذار شد و این تیم در دو بازی اول خود به نتایجی بهتر از دو تساوی بدون گل برابر الاتحاد و ایرتیش دست پیدا نکرد. تقابل در سومین دیدار با الهلال موید آن بود که تیم علی پروین راه بسیار دشواری برای صعود به نیمه نهایی دارد و باز شدن دروازه پرسپولیس در دقایق ابتدایی کار را دشوارتر کرد.  در اواخر نیمه اول میزبان به گل تساوی رسید تا پرسپولیس امیدوار به رختکن برود. اما توفان میزبان در نیمه دوم، الهلال پرستاره با سامی الجابر، یوسف الثنایان، نواف التمیاط و ... بازنده به خانه و پرسپولیس را صدرنشین به نیمه نهایی فرستاد.

احتمالا بهترین خاطره هواداران پرسپولیس از حامد کاویانپور- لحظه ای که او با ضربه ای فراموش نشدنی صعود پرسپولیس به جمع چهار تیم برتر آسیا را قطعی ساخت

ابتدا هند ناشیانه مدافع الهلال منجر به اعلام یک پنالتی به سود پرسپولیس شد و علی انصاریان نه یک بار که دو بار در نهایت آرامش دروازه بان بزرگ عربستانی را مغلوب کرد. اما در اواخر مسابقه و در دقایقی که الهلال برای بازگشت مبارزه می کرد، نوبت یکی از زیباترین گل های تاریخ باشگاه پرسپولیس فرا رسید. 

یک پاس رو به بیرون با شوت سرضرب، محکم و غیرقابل مهار حامد کاویانپور به گوشه دروازه محمد الدعیع همراه بود و این سنگربان شهیر در حالیکه به سمت توپ هم شیرجه زده بود، در نهایت نومیدانه شاهد ورود ضربه فوق العاده فرمانده خط میانی پرسپولیس به درون دروازه بود.

در نهایت پرسپولیس در یکی از شیرین ترین شب های تاریخ خود در آزادی با نتیجه 1-3 از سد الهلال عبور کرده و راهی نیمه نهایی آسیا شد. این درخشش حامد کاویانپور در بازی بعدی مقابل سامسونگ در کره جنوبی نیز ادامه یافت و پرسپولیس با تک گل دقایق ابتدایی هافبک 23 ساله خود فاصله ای تا صعود به فینال نداشت، اما دریافت دو گل در 10 دقیقه پایانی همه چیز را خراب کرده و رسیدن پرسپولیس به اولین فینال تاریخ را 17 سال به تعویق انداخت.

دربی جنجالی دی ماه 79- حامد با آن استایل خاص و البته لقب پل گاسکویین در بین هواداران پرسپولیس، توپ را روی دروازه استقلال ارسال می کند

درخشش حامد کاویانپور در آن فصول او را تبدیل به یکی از ستاره های ثابت خط میانی تیم ملی نیز کرد و او در سن 23 سالگی مرز 50 بازی ملی را نیز رد کرد. در آن فصول اخبار زیادی در مورد احتمال انتقال این بازیکن به لیگ برتر انگلیس و پیشنهاد تیم هایی چون نیوکاسل و بولتون برای حامد کاویانپور شنیده می شد، اما در تابستان 80 پرسپولیس اجازه این انتقال را ندارد و یک سال بعد انتقال نافرجام به الوصل امارات، سرآغاز دوران افت ستاره جوان فوتبال ایران در ابتدای راه لقب گرفت.

در ادامه بازگشت به پرسپولیس، انتقال به ترکیه و بعد هم استیل آذین و فراموش شدن. هیچکس متوجه نشد چرا سرنوشت برای حامد کاویانپور اینگونه پیش رفت و ستاره ای که بسیاری او را فرمانده سال های طولانی خط میانی تیم ملی و پرسپولیس می دانستند، اینقدر زود با سطح اول فوتبال وداع کرد.

اما به هر حال حامد کاویانپور از بین سال های 77 تا 81 یکی از چند استعداد مهم فوتبال ایران بود و تا همان 24 سالگی نیز به کلی افتخار بزرگ فردی و تیمی دست پیدا کرد.