۱۰ سازمان بین‌المللی حقوق بشر با تاکید بر کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان خواستار پاسخگویی قضایی باهدف تحقق عدالت برای قربانیان سرکوب در این کشور شدند.

فشار حقوق بشری بر ریاض
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: 10 سازمان بین‌المللی حقوق بشر با تاکید بر کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان  خواستار  پاسخگویی قضایی باهدف تحقق عدالت برای قربانیان سرکوب در این کشور شدند.

این 10 سازمان بین المللی حقوق بشر، از جمله سازمان دید‌ه‌ بان حقوق بشر، حمایت خود را از  شکایت قربانیان سرکوب در عربستان به دادگاه بلژیک اعلام کردند. این سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک  با تاکید بر همبستگی خود با همه قربانیان سرکوب  از جمله مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر توسط مقامات سعودی، اعلام کردند که سرکوب‌گری دولت عربستان نسبت‌ به سال‌های اخیر دو برابر شده است.

در این بیانیه آمده است که سرکوب  آل سعود «شامل فعالان حقوق بشر، اصلاح طلبان، نویسندگان و دانشگاهیان» بوده است و قربانیان این سرکوب در معرض آزار و اذیت، افترا و سهل‌انگاری پزشکی و همچنین بازداشت خودسرانه، شکنجه و ناپدید شدن اجباری قرار دارند.

این 10 سازمان حقوق بشری  بر  ضرورت پایان دادن فوری به هر گونه رفتار  خشن و غیرانسانی با فعالان و منتقدان سیاسی تاکید کردند و خواستار پاسخگویی قضایی برای تحقق عدالت برای قربانیان سرکوب شدند. بر اساس این بیانیه، قوه قضائیه بلژیک در 24 ژانویه در چارچوب اصل «صلاحیت جهانی» که به رسمیت می شناسد، تصمیم نهایی را در مورد پاسخگو بودن عربستان سعودی اتخاذ خواهد کرد.

تعدادی از خانواده‌های قربانیان سرکوب  در عربستان از جمله فعالان و منتقدان سعودی در دسامبر 2021  علیه آل سعود شکایت کرده بودند، در حالی که دادستان فدرال بلژیک در ژوئن 2022 از دادگاه استیناف در بروکسل خواستار رد این پرونده شد. دادگاه پس از جلسه رسیدگی در 24 ژانویه تصمیم نهایی را در مورد دستور یا عدم صدور حکم به تحقیق در این پرونده خواهد گرفت.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی  از زمان روی کار آمدن در سال 2017، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان به ویژه در میان فعالان حقوق بشر در تلاش خانواده حاکم طراحی شده است.

 عربستان در فهرست  10 کشور ناقض حقوق بشر

اخیرا  سازمان دیده بان حقوق بشر، عربستان سعودی را در فهرست  10 کشور ناقض حقوق بشر در سراسر جهان در سال 2022 قرار داده است. برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کنند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.

بازداشت شدگان تحت شکنجه‌هایی از جمله محرومیت از تماس با خانواده، ضرب و شتم و توهین‌های روزانه مواجه می‌شوند و در بسیاری از موارد، شکنجه منجر به معلولیت یا مصدومیت و درد دائمی و همچنین حالت اغما و از دست دادن هوشیاری می‌شود که برخی از زندانیان نیز از حق درمان محروم هستند.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین‌المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را بازداشت می‌کند.

بسیاری از ناظران معتقدند که  درسایه حمایت‌های کشورهای غربی از عربستان، آزار و اذیت منتقدان، مخالفان، نویسندگان و صدها نفر در عربستان در سال جدید 2023 افزایش یابد و این سال جدید سالی پر از تراژدی غم‌انگیزی خواهد بود.