جعفر قنادباشی گفت: ایران و چین ظرفیت‌های بالایی دارند و طرفین مطمئنی برای یکدیگر محسوب می‌شوند.

چین و ایران دشمنان مشترک دارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست سایت مثلث‌آنلاین: سفر رئیس جمهور ایران به چین در شرایطی که غربی‌ها برای ایران شمشیر را از رو بسته‌اند می‌تواند مهم باشد؛ هم در ابعاد سیاسی و امنیتی و هم در حوزه اقتصادی.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ایران و چین ظرفیت‌های بالایی دارند و طرفین مطمئنی برای یکدیگر محسوب می‌شوند؛ در همه حوزه‌ها اعم از سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی. در دنیای کنونی طرف‌های مطمئنی که سابقه استعماری نداشته باشند، کم هستند. ایران همواره به ویژه بعد از انقلاب اسلامی هیچ وقت خلاف قواعد بین‌المللی رفتار نکرده است و به کشوری حمله نکرده است و حتی روحیه استعماری نداشته است. چین هم همین طور است و در تاریخ چندهزارساله خود استعمارگر نبوده است و چه‌بسا به کشورهای مختلف کمک کرده است. ایران و چین دو کشور دارای ظرفیت‌های بالا هستند که در دنیای کنونی شرکای مطمئنی برای یکدیگر محسوب می‌شوند».

او ادامه داد: «هم ایران و هم چین خواهان روابطی سودآور برای خود هستند اما در چارچوبی عقلانی و منصفانه. قرارداد 25ساله هم برای همین اطمینان از آینده است زیرا هرگونه رابطه محکم اقتصادی چه در حوزه واردات و چه صادرات بدون چشم‌انداز بلندمدت میسر نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «نکته دیگر آن است ایران و چین دشمنانی مشترک دارند. برخی کشورهای غربی هستند که خواستار نابودی توانمندی‌های ایران و چین هستند».

قنادباشی در پایان گفت: «این را هم به یاد داشته باشیم که هیچ کشوری در ارتباط با چین جای ما را تنگ نخواهد کرد. جایگاه ایران به گفته همه کارشناسان اقتصادی و سیاسی بی‌بدیل است. ما نگرانی نداریم و اتفاقا اگر ارتباط هر کشوری با چین باعث کاهش نفوذ آمریکا می‌شود، ما از این شرایط استقبال می‌کنم».