رسانه‌ها و مطبوعات خارجی با پرداختن به دیدار آتی رییس جمهور ایران با همتای چینی‌اش در پکن، این سفر را در راستای تعمیق روابط جامع راهبردی و همکاری‌های دو کشور تلقی کردند.

اهمیت سفر رئیسی به چین به روایت رسانه‌های غیرایرانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین:  نشریه پولیتیکو درباره سفر ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران به چین برای دیدار با شی جین پینگ، همتای چینی‌اش نوشت، این دیدار در حالی انجام می‌شود که این دو رقیب آمریکا به دنبال همکاری بیشتر هستند.

پولیتیکو نوشت: چین یکی از مشتریان اصلی نفتی ایران و یکی از منابع اصلی سرمایه‌گذاری در این کشور خاورمیانه است. ایران و چین در سال ۲۰۲۱، یک توافق همکاری ۲۵ ساله راهبردی امضا کردند که شامل فعالیت‌های عمده اقتصادی، از جمله در حوزه نفت، معادن، صنایع، حمل‌ونقل و کشاورزی می‌شود.

این نشریه در ادامه اشاره کرد: هر  دو کشور روابط پرتنشی با آمریکا دارند و همراه با روسیه به دنبال غلبه بر قدرت آمریکا هستند.

شبکه ای‌بی‌سی نیز در این باره نوشت: انتظار می‌رود که سفر رئیسی به چین موجب تعمیق روابط میان این دو شریک سیاسی و اقتصادی شود که با سلطه تحت رهبری غرب بر روابط بین‌المللی مخالفند.

این شبکه با اشاره به دیدار گذشته شی و رئیسی نوشت: روسای جمهور این دو کشور، آخرین بار در ماه سپتامبر در سمرقند دیدار کردند که در آن‌جا شی بر حمایت چین از ایران تاکید کرد.

علاوه بر این، روزنامه چاینا دیلی درباره سفر رئیسی نوشت: ناظران سیاسی می‌گویند، رییس جمهور ایران قرار است این هفته سفری به چین داشته باشد که نشان‌دهنده سطح بالای روابط مستحکم پکن و تهران است. این سفر موجب تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه مسائل اقتصادی و مسائل مهم بین‌المللی خواهد شد.

این روزنامه همچنین با اشاره به روابط تجاری دو کشور نوشت: بنا بر اعلام وزارت امور خارجه چین، تجارت میان ایران و چین در سال گذشته رشد مثبتی داشته است. چین همچنان شریک اصلی تجاری ایران، بزرگ‌ترین مقصد صادرات ایران و دومین منبع بزرگ واردات ایران است.

روزنامه ساوث چاینا مورنیک پست نیز در این باره نوشت: ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه این هفته به چین، تازه‌ترین اقدام پکن برای بهبود روابط و تحکیم همکاری‌ها با این قدرت خاورمیانه‌ای است.

روزنامه گلوبال تایمز با اشاره به دیدار روسای جمهور ایران و چین نوشت: تحلیل‌گران می‌گویند، سفر رئیسی به چین موجب اجرایی شدن بیشتر شراکت جامع راهبردی میان چین و ایران خواهد شد که نشان‌دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیش‌‍برد سیاست «نگاه به شرق»  است.

این روزنامه با اشاره به این که روابط جامع راهبردی دو کشور در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت، نوشت: کارشناسان معتقدند، چین و ایران نگرانی‌های مشترکی در زمینه بسیاری از مسائل بین‌المللی، از جمله افغانستان، ثبات و توسعه منطقه‌ای، تغییرات آب‌وهوایی، امنیت منطقه‌ای، امنیت انرژی و دیگر مسائل دارند که باید مورد بحث قرار بگیرد.

گلوبال تایمز همچنین گزارش داد: ژو یانگ‌بیائو، مدیرعامل مرکز تحقیقات کمربند و جاده در دانشگاه لانژو به گلوبال تایمز گفت که می‌توان این سفر را ارتقای مهمی در روابط چین-ایران در نظر گرفت.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت که موضوعات دوجانبه و بین‌المللی قرار است در این سفر مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در این باره، با اشاره به جوانب مختلف روابط دوجانبه ایران و چین، نوشت، این سفر موجب تعمیق روابط دو کشور خواهد شد.