معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به چین گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به چین می‌تواند شرایط حضور ایران در بریکس را فراهم کند.

دستاورد مهم سفر رئیسی از زبان معاونش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به چین گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به چین می‌تواند شرایط حضور ایران در بریکس را فراهم کند.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اهمیت سفر آیت الله رئیسی به چین گفت: این سفر که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین انجام شده قطعا یک سفر تاریخی خواهد بود و تاثیر بسیاری در استحکام روابط ایران و چین خواهد داشت.

وی افزود: البته در سال ۹۳ هم رئیس جمهور وقت کشور ما یک سفر به چین داشت اما آن سفر برای حضور در اجلاس چندجانبه‌ای بود که برگزار شد و سفر آیت الله رئیسی به چین یک ملاقات دوجانبه و به دعوت رسمی رئیس جمهور این کشور است و آقای رئیسی صرفاً برای دیدار با مقامات چین به این سفر رفته است.

حسینی تصریح کرد: کشور چین با کشور ما یک روابط دیرینه دارد و از زمانی که جاده ابریشم ایجاد شده ما با چین رابطه داشتیم و نیازهای متقابلی بین دو کشور وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز چین یک قدرت بزرگ اقتصادی است و به‌عنوان قدرت دوم اقتصادی جهان به شمار می‌رود و بر اساس تحلیل‌ها و پیش بینی‌های بسیاری به زودی چین به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد‌.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به چین در حوزه های مختلف یادآور شد: بسیاری از کشورها با چین رابطه دارند و چین هم اکنون شریک تجاری اول ۱۲۰ کشور در دنیاست بر همین اساس سفر رئیس جمهور ما به چین از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به برنامه جامع راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین یادآور شد: از آنجایی که این برنامه هم باید عملی شود این سفر می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

حسینی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به چین، برنامه‌هایی در حوزه های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی، بحث تجارت و سرمایه گذاری، مسئله گردشگری و بحث انتقال تکنولوژی می‌تواند به جمع‌بندی برسد و اسناد همکاری آن در ملاقات هایی که رئیس جمهور خواهد داشت امضا شود.

وی تصریح کرد: دیدار با تجار و ایرانیان مقیم چین و همچنین فرهیختگان چینی و دیدارهای دیگری که رئیس جمهور در این سفر خواهد داشت همه می‌‌تواند برای تعمیق روابط دو کشور بسیار مفید باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: امروز ایران در غرب آسیا و چین هم در شرق آسیا به عنوان قدرت مطرح هستند و هر دو کشور، کشورهای مستقل هستند و کشورهایی هستند که آمریکا به عنوان یک مسئله به آنها نگاه می کند و همواره در اسناد راهبردی این موضوع را مطرح می کند به همین دلیل سفر رئیس جمهور ما به چین بسیار می تواند به تعمیق روابط ایران و چین کمک کند‌.

حسینی با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای و اهمیت آن افزود: این سفر می‌تواند این شرایط را فراهم کند که در بریکس هم حضور داشته باشیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: همچنین این سفر می تواند تاثیر بسیاری در خنثی‌سازی تحریم‌ها داشته باشد، گفتگوهای دوجانبه‌، منطقه‌ای و بین المللی که در این سفر انجام خواهد شد می‌تواند برای این حوزه ها بسیار مهم باشد.

وی افزود: قطعا آمریکا تلاش دارد به ایران، چین و روسیه ضربه بزند و برخی مواقع هم بحث تایوان را هم مطرح می کند برای همین این سفرها و همکاری های این کشورها می‌تواند برای مقابله با توطئه ها کمک کند و پاسخی است به رفتار آمریکایی ها به ویژه در بحث خنثی‌سازی تحریم های ظالمانه.

منبع: فارس