صمد مرفاوی سرمربی تیم ملی جوانان ایران درباره شرایط استقلال، حواشی ریکاردو ساپینتو و کمبود امکانات تیم تحت هدایتش صحبت کرد.

کلید قهرمانی استقلال از زبان مرحوم پورحیدری!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" تیم ملی فوتبال جوانان ایران این روزها خودش را برای حضور پرقدرت در رقابت‌های قهرمانی آسیا آماده می‌کند. مسابقاتی که حکم انتخابی جام جهانی را هم دارد و شاگردان صمد مرفاوی برای کسب این سهمیه بزرگ در حال تمرین هستند.

با این حال، مرفاوی، پیشکسوت باشگاه استقلال و مهاجم سال‌های دور تیم ملی، از امکاناتی که در اختیار تیمش قرار گرفته چندان راضی نیست. آقاصمد در گفتگویی با روزنامه خبر ورزشی، صحبت‌های جالبی در این خصوص و البته یکی از سوژه های روز فوتبال ایران، یعنی حواشی پیرامون ریکاردو ساپینتو داشته که در ادامه صحبت هایش را می خوانید؛

تغذیه نامناسب

شرایط تیم ملی جوانان به لحاظ فنی خوب است اما متأسفانه از بابت پشتیبانی و تدارکات، اوضاع خوبی نداریم. همه آنهایی که من را می‌شناسند، به خوبی می‌دانند اهل بهانه گرفتن نیستم و در سخت‌ترین وضعیت هم کار کرده‌ام. من همچنان به تیم خودم متعهد هستم و البته به این بچه‌ها امید هم دارم اما واقعیت امر این است که باید امکانات مناسبی هم تهیه شود. متأسفانه الان از نظر پزشکی و تغذیه شرایط مناسبی نداریم از بابت بازی‌های تدارکاتی هم که دیگر همه چیز مشخص است. برخلاف بحث‌هایی که از قول سرپرست تیم عنوان شده بود باید بگویم واقعیت امر این‌گونه نیست. من همین بحث غذا را برای‌تان مثال بزنم واقعاً غذای اردو در حد تیم ملی نیست شرایط پزشکی هم همین‌طور.

اردوی خارجی

خیلی دلم می‌خواست در داخل کشور با تیم‌های خارجی بازی کنیم. خیلی هم دوست داشتم در خارج از کشور به میدان برویم تا وضعیت برای ما بهتر شود و بچه‌ها تجربه بین‌المللی بیشتری کسب کنند اما این موارد متأسفانه به آن حدی که دلم می‌خواست، محقق نشده است. ما قرار بود از دوازدهم بهمن اردوی خودمان را در خارج از ایران شروع کنیم اما کار از پانزدهم بهمن شروع شد و تازه خارج از ایران هم نشد. اردوی خارجی به کنار، حتی خارج از تهران هم نتوانستیم اردو بزنیم. حتی در همین پایتخت نیز مکانی که شایسته تیم ملی باشد برای ما مد نظر گرفته نشد و این برای تیمی که قرار است تحت عنوان تیم ملی راهی مسابقات رسمی شود مناسب نیست. شاید گفتن این حرف عجیب باشد ولی پنج ماه است به کادر فنی تیم جوانان حقوق نداده‌اند. من این مسائل را می‌گویم تا شاید اگر رئیس یا دبیرکل فدراسیون در جریان آنها قرار نگرفته‌اند بدانند اوضاع از چه قرار است.

کفش فوتبال

بگذارید یک واقعیت تلخ را به شما بگویم. بعضی از بازیکنان تیم ملی جوانان حتی برای تهیه کفش فوتبال هم مشکل دارند. این بچه‌ها همه از طبقه متوسط هستند و خانواده پولداری ندارند که بتواند خرج آنها را تا این حد تأمین کنند. پدران این بچه‌ها یا کارمند هستند یا کارگر. شما شاید باورتان نشود اما ما در این تیم خانواده‌هایی را داریم که پدر و مادر وام گرفته‌اند تا بتوانند برای بچه‌هایشان کفش فوتبال بخرند! الان یک کفش خوب ۱۰ میلیون تومان است و واقعاً خانواده‌ها برای تأمین چنین امکاناتی مشکل دارند. با وجود همه این مسائل من کاملاً به توانایی شاگردان امیدوار هستم و توکلم بعد از خدا به تلاش خودمان است اما یادمان باشد که صرفاً توانمند بودن کافی نیست و حتماً امکانات هم احتیاج داریم. حریفان ایران الان با بهترین شرایط در حال آماده‌سازی هستند ولی ما...

پروازهای عجیب و غریب

ما مسافرت‌هایی به بلاروس، عمان و اردن داشته‌ایم ولی غیر از عمان، بقیه مسافرت‌های ما با پروازهایی انجام شد که عجیب و غریب بود. برای رسیدن به بلاروس ۸ ساعت در ترانزیت بودیم و مسافرت ما از تهران به اردن ۲۲ ساعت طول کشید! شاید باورتان نشود ولی ما حدود ۱۷ ساعت در سالن ترانزیت قطر بودیم و بچه‌ها از خستگی در کف همان سالن استراحت می‌کردند. این سفرها برای برگزاری اردوی تدارکاتی هم نبود بلکه ما را دعوت می‌کردند تا آنجا برویم و بازی دوستانه برگزار کنیم. یک روز قبل از بازی با اردن به پایتخت این کشور رسیدیم و دقیقاً به همین خاطر بود که در مسابقه اول تدارکاتی خودمان بدن بچه‌ها از دقیقه ۵۰ به بعد خالی کرد و مسابقه را باختیم اما در بازی دوم شرایط بهتری برای آن ایجاد شد و توانستیم پیروز شویم.

کارگر برای پارو کردن برف

دیروز بازی تدارکاتی داشتیم اما به خاطر شرایط جوی لغو شد. چند روز قبل هم که اصلاً نتوانستیم تمرین کنیم چون وقتی به داخل زمین آمدیم دیدیم نصف آن را پارو کرده‌اند و نصف دیگر مانده. وقتی دلیل این امر را پرسیدم به من گفتند چون کارگر نداریم نتوانستیم تمام زمین را پارو کنیم!

دفاع غلط از ساپینتو

من بخش زیادی از عمر فوتبال خود را در استقلال سپری کرده‌ام و طبیعی است که دلم می‌خواهد این تیم موفق شود ولی باید برخی واقعیت‌ها را هم گفت. به نظرم بعضی از مسئولان باشگاه به غلط از ریکاردو ساپینتو دفاع می‌کنند. در واقع به غلط مدافع برخی رفتارهای او هستند. به جای اینکه از این مربی کورکورانه دفاع کنید باید او را کنترل کنید. باید در قرارداد همه موارد به طور شفاف ذکر شده باشد از پاداش و زمان دریافت مطالبات گرفته تا جریمه و شکل برخورد در صورت انجام رفتار نامناسب.

حفظ شخصیت استقلال

سرمربی استقلال وقتی می‌بیند شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانند او را در داخل باشگاه جریمه کنند و قراردادش به شکلی است که امکان برخورد قاطع با او وجود ندارد طبیعی است که هر کاری انجام می‌دهد و این دقیقاً همان مسئله‌ای است که باید مد نظر کادر مدیریتی باشگاه قرار بگیرد. استقلال تیم بزرگی است و نیمکت بزرگی هم دارد. شخصیت استقلال باید روی نیمکت این تیم حفظ شود. نمی‌شود بگوییم همه تیم‌ها با استقلال مشکل دارند حتماً باید با آقای ساپینتو برخورد شود تا خدای نکرده شخصیت استقلال خدشه‌دار نشود.

برخورد در هفته دوم

مدیران استقلال همگی باتجربه هستند. خود آقای فتح‌ا...‌زاده تجربه زیادی در مدیریت استقلال دارد و استقلالی هم هست بنابراین فضا و شرایط را به خوبی می‌شناسد و باید با سرمربی تیم برخورد کند تا شخصیت استقلال زیر سؤال نرود. باید در همان هفته دوم که ریکاردو ساپینتو به برانکارد نیروهای امدادی در کنار زمین لگد زد، با او برخورد می‌شد.

حرف طلایی منصورخان

خدا رحمت کند منصورخان پورحیدری را. ایشان جدا از زحماتی که برای استقلال کشید، گفته‌های طلایی هم داشت که بسیار راهگشا است. منصورخان می‌گفت هر وقت استقلال آرامش داشت، قهرمان شد و هرگاه آرامش خود را از دست داد به مشکل برخورد. الان که تیم خوشبختانه از نظر فنی در شرایط مطلوبی قرار دارد و حریفان را با تفاضل گل خوب هم می‌برد دیگر چه دلیلی دارد که روی نیمکت اتفاقاتی رخ می‌دهد که برای کل مجموعه حاشیه درست شود.

روزهای خوب قایدی و محبی

مهدی قایدی و محمد محبی هر دو بازیکنان بزرگی هستند و هماهنگی مطلوبی که باهم پیدا کرده‌اند باید در آینده هم حفظ شود. تداوم این وضعیت به استقلال کمک خواهد کرد در رابطه با ساختار دفاعی تیم هم این نکته را فراموش نکنیم که قرار نیست فقط ۳ یا ۴ بازیکن برای استقلال دفاع کنند بلکه همه باید موقع دفاع کردن به تیم کمک کنند و در زمان حملات نیز همگی وظایف خود را درست انجام دهند اگر چنین هماهنگی وجود داشته باشد بدون شک تیم موفق می‌شود.

بازیکن جدید

استقلال روند بسیار خوبی را پیش گرفته و به نظر من می‌تواند با همین نفرات هم قهرمان لیگ برتر شود. یک بازیکن خارجی تا بیاید و با تیم هماهنگ شود فصل تمام شده و رفته است به همین خاطر نباید چیزی را خراب کرد به نظرم مجموعه می‌تواند با همین بازیکنان به راه خود ادامه بدهد و موفق هم شود. در ارتباط با بازی نکردن ابوالفضل جلالی هم باید به سرمربی حق بدهیم که خودش تصمیم‌گیرنده باشد. حتماً ایشان صلاح می‌داند که نفرات دیگری را به میدان بفرستد و از این بابت نمی‌توان به ایرادی گرفت.