نماینده ادوار مجلس با اشاره به سه اقدام ضروری برای تحقق گام دوم انقلاب گفت: کار مهم در گام بعدی انقلاب آن است که توسعه شعاری جای خود را به توسعه عملیاتی بدهد.

فلاحت‌پیشه: در گام دوم انقلاب اقتصاد مولد باید جایگزین اقتصاد پوپولیستی شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده ادوار مجلس با اشاره به سه اقدام ضروری برای تحقق گام دوم انقلاب گفت: کار مهم در گام بعدی انقلاب آن است که توسعه شعاری جای خود را به توسعه عملیاتی بدهد.

حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده ادوار مجلس با اشاره چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری، در گفتگو با مهر گفت: انقلاب اسلامی را می‌توان در دو بخش تقسیم کرد. مقطع اول آنکه همان ۴۰ سال ابتدای انقلاب است و مرحله دوم که با بیانیه گام دوم انقلاب از سال ۱۳۹۷ شروع شده است.

وی افزود: در بخش اول انقلاب، شاهد پیروزی و تأسیس انقلاب، شکل‌گیری کلیه نهادها و سازمان‌های انقلابی، جنگ، بازسازی و مواجه با تحریم‌های کشور هستیم. در این مرحله دوران دشواری برای نسل انقلابی و بعد از آن به وجود آمد و کشور در شرایط سختی قرار گرفت.

بنیان گام دوم انقلاب رسیدن به نتایج تلاش‌های گام اول است

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان ساخت: در بخش دوم انقلاب و در واقع هدف از گام دوم انقلاب رسیدن کشور شاخص‌های روز توسعه در دنیا است. برای گام دوم و در بخش اعظمی از شاخص‌هایی که مطرح شده است، مسئله پیشرفت ایران و جبران عقب افتادگی‌ها در زمینه‌های مختلف می‌باشد؛ در این خصوص توسعه صنایع دانش بنیان مورد توجه ویژه واقع شده است.

وی ادامه داد: باید گفت در واقع در ۴۰ سال اول انقلاب پیشرفت‌های خوبی به خصوص در بخش علوم نظری و رشد آنها صورت گرفته و زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده است؛ اما باید به نقطه‌ای برسیم که این علوم به ثروت تبدیل شوند. در واقع آنچه که بنیان گام دوم انقلاب محسوب می‌شود رسیدن به نتایج تلاش‌هایی است که در گام اول انقلاب شکل گرفته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اذعان داشت: برای بررسی دستاوردهای گام اول انقلاب اگر نخواهیم دچار چالش شعارزدگی شویم و مسئولین و دولت نیز یک معیار مناسب برای بررسی داشته باشند، لازم است قوانین فرادستی را مورد توجه قرار دهیم.

فلاحت‌پیشه افزود: یکی از قوانین فرادستی در کشور چشم‌انداز ۲۰ ساله است، یعنی سال ۱۴۰۴ که حداکثر دو سال به آن مانده است. می‌توان گفت بنیانی که برای گام دوم انقلاب مطرح شد، همان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ بود. طبق آن ایران در میان ۲۶ کشور منطقه در خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، در حوزه‌های علمی، فناوری، اقتصادی، صنعتی، دفاعی و غیره باید قدرت اول باشد.

دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز در حوزه‌های علمی، پزشکی و دفاعی

نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: باید گفت کشور در حوزه‌های علمی، پزشکی و به ویژه دفاعی به اهداف چشم‌انداز دست پیدا کرده است، اما اینجا یک شکاف شکل گرفته و آن اینکه پیشرفت‌های علمی و نرم افزاری کشور باید به بخش سخت افزاری و به رشد اقتصادی و تولید ثروت منجر شود.

این استاد دانشگاه، تأکید کرد: متأسفانه وقتی به این مرحله می‌رسیم، می‌بینیم که عملکرد دولت‌ها قابل دفاع نیست؛ مثلاً میانگین رشد اقتصادی کشور باید ۸ درصد باشد، در حالی که اینگونه نیست و میانگین رشد به حدود ۳ تا ۴ درصد هم نمی‌رسد. از طرفی سهم علم و فناوری از تولید ناخالص ملی باید ۴.۵ درصد باشد که اکنون کمتر است.

وی با اشاره به برخی مشکلات کشور در حوزه نفت و گاز، بیان کرد: در توسعه و بروزرسانی صنعت نفت و گاز ایران دچار مشکل هستیم. در میادین مشترک از کشورهای همسایه عقب مانده‌ایم. کشورهای همسایه ما میلیاردها دلار درآمد افزون‌تر، بجهت برداشت بیشتر از میادین مشترک انرژی بدست می‌آورند. حتی آن ۱۴.۵ درصدی که از قبال فروش نفت، باید برای صرف اقدامات توسعه در صنعت نفت می‌شد، به کندی و سختی صورت می‌گیرد. در نتیجه هماهنگی میان میزان ذخایر طبیعی نفت و گاز کشور و درآمدزایی‌ها از آن، در کشور وجود ندارد.

حداکثر تحقق برنامه‌های ۵ ساله ۳۰ درصد است

فلاحت‌پیشه اذعان داشت: راه حل آن است که در گام دوم انقلاب، بر اساس سیاست‌های برنامه‌ای اقدام کنیم. در دوران جنگ که ما برنامه‌های ۵ ساله نداشتیم. بعد از جنگ این برنامه‌های ۵ ساله تدوین شدند اما مهمترین ضعف ما این بود که برنامه‌ها، کمتر مورد توجه واقع شده‌اند و حداکثر تحقق احکام قوانین برنامه‌های ۵ سال، ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده است. متأسفانه دولت‌های مختلف در اجرای آن نقش داشته‌اند.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: متأسفانه امسال زمزه‌هایی مطرح شد که چون درصد تحقق برنامه‌های ۵ ساله کم است، لذا کشور نیاز به برنامه‌های ۵ ساله ندارد و بدون برنامه اداره شود. حتی شاهد بودیم بودجه بدون برنامه به مجلس رفت. در این بودجه مسئولین با یک عقب‌نشینی آشکار از رشد ۸ درصدی، پیش بینی رشد ۴ درصدی را داشتند. این یعنی عقب‌نشینی ۱۰۰ درصدی از پیش بینی قانون برنامه و سند چشم‌انداز کشور.

وی بیان ساخت: برای آنکه کشورمان در گام دوم انقلاب، از جمله کشورهای جنوب خارج و به کشورهای شمال به پیوندد باید چند کار مهم باید صورت بگیرد، البته منظور به لحاظ ایدئولوژی نیست بلکه به لحاظ رشد اقتصادی و توسعه است.

لزوم افزایش جاذبه‌های کشور برای جوانان

نماینده ادوار مجلس در تشریح کارهای مهمی که برای گام دوم باید صورت بگیرد اظهار داشت: کار اول آن است که برای جمعیت جوان جاذبه‌های کشور افزایش و دافعه‌ها کاهش یابد. یعنی هر آنچه که باعث می‌شود جوانان این کشور، مدینه فاضله پیشرفت خود را در خارج از ایران جستجو کنند، برطرف شود.

این استاد دانشگاه با بیان مشکل فرار مغزها، خاطر نشان ساخت: فرار مغزها یک واقعیت است و این مشکل باید حل شود. در عصر توسعه دانش‌بنیان‌ها شاهدیم که اختراعات جوانان نخبه ما خارج از کشور ثبت شده و در آنجا مورد استفاده واقع می‌شود.

دوگانه تعهد و تخصص دوگانه آسیب‌ساز بوده است

وی ادامه داد: کار مهم دوم در گام بعدی انقلاب آن است که توسعه شعاری جای خود را به توسعه عملیاتی بدهد.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: دوگانه‌ای بعد از انقلاب به نام تخصص و تعهد شکل گرفته است و بزرگترین آسیب را به توسعه کشور زده است. دوگانه تعهد و تخصص در کشوری دوگانه آسیب ساز بوده است، زیرا بنام تعهد خیلی از متخصصان کشور در حوزه‌های مدیریتی، صنعتی و اقتصادی رانده شدند و بزرگترین سو استفاده‌ها تحت عنوان رانت صورت گرفت.

نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: به معنای دیگر متأسفانه بزرگترین سو استفاده‌ها، با سو استفاده از تعهد شکل گرفت. کسانی که وصل به جریاناتی بودن از این تعهد حداکثر استفاده را بردند. در حالی‌که با یک نگاه عملیاتی به امر توسعه کشور، عملاً امکان جذب حداکثری متخصصان کشور فراهم می‌شود.

ضرورت کنار گذاشتن اقتصاد پوپولیستی

وی در بیان سومین اقدام ضروری برای گام دوم انقلاب گفت: موضوع سوم این است که دولت اقتصاد پوپولیستی را کنار بگذارد و به جای آن یک اقتصاد مولد را شکل بدهد.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: اقتصاد پوپولیستی اقتصادی است که تورم به حوضه مولد تحمیل می‌شود و مالیات گسترده از حوزه تولید مولد گرفته می‌شود؛ در نتیجه خزانه‌ای در اختیار دولت قرار می‌گیرد و به شکل پوپولیستی، پول‌ها هزینه و خرج ملت‌سازی می‌شود. نتیجه آن فشار فزاینده بر اقشار ضعیف و فقیر جامعه است.

ایران از معدود کشورهای دنیا است که اقتصاد خارجی بسامانی ندارد

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: باید در گام دوم انقلاب خلأ اقتصاد خارجی برای کشور پر شود. ایران از معدود کشورهای دنیا است که اقتصاد خارجی بسامانی ندارد. ما پشت در تحریم‌ها هستیم و اگر هم صادرات داریم با تخفیف‌های کلان صورت می‌گیرد، در حالی که رقبای ما مانند عربستان در حال پایان دادن به خام فروشی هستند.

وی ادامه داد: معتقدم کشور در گام دوم به دو کلمه به شدت نیازمند است؛ یک توسعه در داخل و تنش‌زدایی در خارج. این دو محور باید شاخص ارزیابی دولتمردان تلقی شود. اگر این دو مورد توجه قرار بگیرد، کشور در گام دوم به اهداف توسعه‌ای خود خواهد رسید.

منبع: مهر