وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت استمرار هماهنگی وزارت خانه های امور خارجه ایران و چین در پیگیری اجرایی سازی توافقات ذیل برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله تاکید کرد.

هماهنگی وزارت امور خارجه ایران و چین برای پیگیری اجرایی‌سازی توافقات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت استمرار هماهنگی وزارت خانه های امور خارجه ایران و چین در پیگیری اجرایی سازی توافقات ذیل برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله تاکید کرد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه سفر ریاست جمهور اسلامی ایران به جمهوری خلق چین، با چین کانگ وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از گفتگوی های ثمربخش و توافقات رؤسای جمهور دو کشور، بر ضرورت استمرار هماهنگی وزارت خانه های امور خارجه دو کشور در پیگیری اجرایی سازی توافقات ذیل برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله تاکید کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در این دیدار آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها، تحولات غرب و شرق آسیا و در خصوص مسایل منطقه ای مورد علاقه طرفین رایزنی نمودند.

چین کانگ وزیر امور خارجه چین در ابتدای این دیدار با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سفر دکتر رییسی به پکن و توافقات گسترده میان رؤسای جمهور را نشانگر عزم راسخ رهبران دو کشور برای تعمیق مشارکت جامع راهبردی ایران و چین فارغ از تحولات بین المللی ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه چین همچنین با اشاره به موضع برتر اخلاقی ایران در مذاکرات هسته ای بدلیل پایبندی به تعهدات، حمایت چین از پیشبرد مذاکرات را اعلام و ضرورت بازگشت طرف ناقض برجام به تعهداتش برای رفع تحریم ها را مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه چین با تحسین رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات منطقه ای، اظهار داشت: پکن از تلاشها در این راستا حمایت می کند.

طرفین توافق کردند به رایزنی های نزدیک در این راستا ادامه دهند.

این، نخستین دیدار امیر عبداللهیان با وزیر امور خارجه جدید چین بود.

وزرای خارجه دو کشور پیش از این به منظور تمهید مقدمات سفر رسمی ریاست جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین، به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده بودند.

حمایت چین از ایران برای تلاش در مقابله با تحریم‌ها 

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به چین، با لیو جیان چائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار که با هدف بررسی استفاده از ظرفیت نهادهای سیاسی دو کشور در تحقق اهداف روابط راهبردی دو کشور برگزار شد، امیر عبداللهیان رایزنی های پربار و توافقات رؤسای جمهور دو کشور در پکن را ترسیم کننده افق جدیدی برای روابط دو کشور دانست و ضرورت استفاده دوچندان از ظرفیت نهادهای سیاسی دو کشور مانند حزب کمونیست، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای راهبردی روابط خارجی برای تقویت درک و اعتماد متقابل را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری ظرفیت های گسترده همکاری فرهنگی و مبادلات مردمی میان دو کشور، غنای فرهنگی و اعتبار بین المللی سینمای ایران را فرصتی کم نظیر در این چارچوب دانست و ابراز امیدواری کرد فیلم های ایرانی به سرعت وارد بازار چین شوند.

وزیر امور بین الملل حزب کمونیست نیز با تاکید بر اهمیت سفر رسمی رئیس جمهور کشورمان به پکن و تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روابط راهبردی تهران - پکن را بر تحولات منطقه ای تاثیر گذار دانست و اظهار داشت دنیا شاهد تحولات نوینی است که در صد سال گذشته بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد که جهان به سوی چند قطبی پیش می‌رود و دوره تصمیم گیری چند کشور محدود برای دنیا تمام شده است، هرچند که هنوز هم غرب نمی خواهد هژمونی خود را پایان دهد و اصرار دارد از این طریق مانع از توسعه سایر ملتها از جمله چین و ایران بشود.

چائو با تاکید بر احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور، تاکید کرد که چین از تلاش ایران برای صیانت از حاکمیت ملی خود در برابر دخالت بی ثبات کننده خارجی و مقابله با تحریم های غیر قانونی، قاطعانه حمایت می کند.

وزیر بین الملل حزب کمونیست تاکید کرد: این نهاد مشتاقانه در مسیر تقویت هر چه بیشتر رایزنی ها با احزاب و نهادهای ایرانی حرکت می کند و از تبادل نظر میان طرفین استقبال می کند.