بازی فوق‌العاده سپاهان با تیم دوم برابر زنیت سن‌پترزبورگ سطح فوتبال آسیا را به طرفداران فوتبال در روسیه نشان داد.

پیام تلخ سپاهان: به آسیا نیا روسیه!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" دیدار دوستانه تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و زنیت سن‌پترزبورگ روز جمعه در ورزشگاه مملو از جمعیت نقش جهان برگزار شد و طلایی‌پوشان اصفهانی موفق شدند زنیت را با دو گل بدرقه کنند.

حالا وبسایت روسی اسپورت اکسپرس، در مطلب مفصل به سایه‌ روشن‌های این بازی پرداخته و از سپاهان به عنوان سنگ محکی واقعی برای ارزش‌گذاری کیفی تیم زنیت نام برده است. در ادامه این مطلب را می‌خوانید؛

دیدار صدرنشینان لیگ‌های روسیه و ایران را می‌توان نسخه آزمایشی لیگ قهرمانان آسیا دانست که فوتبال ما همچنان می‌تواند از نظر تئوری به حضور در آن فکر کند. در حالی که همه چیز به زبان یا روی کاغذ بود، اما زنیت این فرصت را پیدا کرد تا در مسابقاتی در جو فوتبال آسیا فرو رود، حتی اگر فقط برای چند ساعت باشد.

سپاهان شریک زنیت است. باشگاه‌ها در سال 2021 قرارداد همکاری امضا کردند، زمانی که واقعیت کاملاً متفاوت بود. البته در روز بازی دوستانه تفاهم‌نامه را به روز کردند. هیئت باشگاه سن‌پترزبورگ بارها برای دیدارهای مختلف به ایران سفر کرده و حالا این تیم به شهر آفتابی اصفهان رسیده است.

برای "زنیت" این بازی به کار آمد. این نه تنها در مورد فرصت نادر برای بازی در یک مسابقه با یک باشگاه خارجی دور از خانه بود، بلکه برای آزمایش قدرت خود در برابر یک حریف قدرتمند است. در قطر و امارات برای زنیت سخت بود حریفان هم‌سطح خود را پیدا کند، به همین دلیل است که نتایج بازی‌های تدارکاتی گاهی عجیب به نظر می‌رسید: گاهی 9 بر 0، گاهی 8 بر 0. در بازی با سپاهان چنین نتایجی نبود چرا که این تیم در یکی از قوی‌ترین لیگ‌های قاره پیشتاز است (ایران در رتبه چهارم جدول لیگ‌های AFC قرار دارد) و با هفت برد متوالی به این بازی رسیده بود.

«سپاهان» می‌تواند پس از هشت سال برای اولین بار قهرمان ایران شود، بنابراین مربی مراقب بهترین بازیکنانش است. ایرانی‌ها برای دیدار با زنیت ترکیب دوم را به زمین فرستادند: از دقایق ابتدایی نه نیازمند، دروازه‌بان اصلی، نه مغانلو بهترین گلزن و نه رضاییان، خالق گل بازی پیروزمندانه ایران با ولز در جام جهانی 2022 در ترکیب بودند. مانوئل فرناندز که برای ما شناخته شده است نیز خارج از برنامه باقی ماند - ستاره 37 ساله سابق لوکوموتیو در این فصل از مصدومیت رنج می‌برد.

سرگئی سماک نیز از همان دقایق ابتدایی بازیکنان اصلی را وارد نبرد نکرد. ترکیب اصلی به گونه‌ای بود که فقط کرژاکوف، کاراواف، وندل، کوزیایف و داگلاس سانتوس بازیکنان اصلی بودند. بیایید مورد آخر را جداگانه ذکر کنیم: این برزیلی تقریباً کل اردوی تمرینی دبی را از دست داد، اما در نهایت بهبود یافت. به هر حال ، این داگلاس بود که بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست، اگرچه نامزدهای دیگری برای کاپیتان در زمین وجود داشت مانند کرژاکوف و کوزیایف اما ظاهرا سانتوس جایگزین لوورن خواهد شد.

* شکست در نیمه اول

جو بازی عالی بود. ورزشگاه غول پیکر اصفهان حدود 40-50 هزار تماشاگر جمع کرد. چنین مخاطبی برای بازی‌های دوستانه نادر است، اما هیچ چیز بیشتر از این جمعیت زنیت را خوشحال نکرد. زنیتی‌ها نیمه اول را کاملاً ناکام پشت سر گذاشتند. در حمله، پیشتاز لیگ روسیه حتی یک موقعیت گلزنی ایجاد نکرد و دو گل را هم دریافت کرد.

همه چیز با یک اشتباه دسته جمعی در مرحله انتقال توپ شروع شد، زنیت با زدن یک کرنر به حمله حریف پاسخ داد، اما سپاهان با سرعت روی ضد حمله دروازه زنیت را باز کرد. داگلاس در جناح راست قرار داشت و اجازه داد دانشگر به محوطه جریمه پاس بدهد و قربانی که دوان دوان به محوطه آمدخ بود، بدون مراقب ماند و دروازه را باز کرد.

سپاهان درست قبل از وقت استراحت در موقعیتی مشابه گل دوم را به ثمر رساند: باز هم زنیت ضربه ایستگاهی را به نوعی دفع کرد، اما دانشگر در ریباند صاحب توپ شد و توپ را به گوشه نزدیک دروازه کرژاکوف رساند. شگفت‌انگیز است که دانشگر تنها فوتبالیست بی‌شک اصلی سپاهان بود که در ترکیب اصلی قرار داشت و این او بود که در نیمه اول یک گل و یک پاس گل به ثمر رساند.

"زنیت" به طور کلی، تمام نیمه اول در ضربات ایستگاهی به طرز وحشتناکی دفاع کرد، فقط برای حریف سودی نداشت. سپاهان در 45 دقیقه دو موقعیت 100 درصدی خلق کرد و هر دو را تبدیل به گل کرد.

*بازی سخت

اگر این بازی رسمی بود، سمک به دلیل تعداد تعویض‌های محدود، کار سختی داشت. معمولاً در چنین مواردی می‌گویند که تقریباً کل تیم باید تغییر کند. در نیمه دوم زنیت کمی بهتر بازی کرد، هرچند در دقایق ابتدایی سپاهان همچنان ارجح به نظر می‌رسید. میهمان‌ها هم یکی، دو موقعیت خلق کردند، اما گلر حریف آماده‌تر از آنی بود که دروازه‌اش باز شود. با این حال، زنیت واقعاً می‌خواست گلزنی کند کمااینکه رفتار وندل به طور غیرمستقیم در مورد میل به بردن صحبت می‌کرد. جایی که در نیمه اول بعد از یک خطا با یکی از بازیکنان حریف دست به یقه شد.

"سپاهان" هم با اشتیاق و انگیزه‌ای بیش از حد برای پیروزی دیده می‌شد. به طور کلی، خطاهای غیرعادی زیادی برای یک بازی دوستانه وجود داشت و در ابتدای نیمه دوم، کروگووی حتی مجبور به گرفتن کمک پزشکی شد.

* شکست منطقی

زنیت تنها پس از دقیقه 60 از خواب بیدار شد. ابتدا اروخین دو موقعیت خوب را از دست داد و کمی بعد موستوفی موفق به استفاده از موقعیت تک به تک نشد. زنیتی‌ها برای دقایقی حداقل شروع به شبیه شدن به قهرمانان روسیه کردند، اما گل هرگز ساخته نشد. ایرانی‌ها باز هم در دقیقه 88 دروازه زنیت را باز کردند. بهترین تک تیرانداز تیم مغانلو که به عنوان یار تعویضی وارد زمین شده بود این کار را انجام داد، اما آفساید میلی‌متری‌اش گرفته شد.

در نتیجه این دیدار با برتری دو بر صفر میزبان به پایان رسید. نتیجه دیدار دوستانه البته مهم نیست اما بازی زنیت یک هفته قبل از شروع مجدد فصل چشم‌گیر نبود. سپاهان قطعا ضعیف‌تر از میانگین لیگ روسیه نیست، اما زنیتی‌ها در پس زمینه بدتر به نظر می‌رسیدند.

و این نبرد دوستانه پاسخی غیر مستقیم به این سؤال در مورد سطح رقبای احتمالی باشگاه‌های روسی در AFC داد و مشخص شد قطعاً بالاتر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می‌کنند.