قبل از آغاز جام تخت جمشید، فوتبال ایران لیگی داشت به نام جام منطقه‌ای؛ لیگی که پایه‌گذار جام تخت جمشید شد.

غیر  قابل باور،  این همه مهره و دو  نایب قهرمانی (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش " ورزش سه "، جام منطقه ایران، لیگ تخت جمشید، لیگ استانی قدس، لیگ باشگاهی قدس، لیگ آزادگان و از سال 1380 لیگ برتر ایران، این‌ها نام‌هایی هستند که شاکله اصلی فوتبال ایران را از سال 1349 درست کردند، لیگ‌هایی که در هر دوره شور و هیجان را به فوتبال ایران تزریق می‌کرد.

فوتبال ایران از سال 1352 و در زمان ریاست آتابای، جام تخت جمشید را آغاز کرد، جامی که با الگوبرداری از لیگ‌های اروپایی با حضور 12 تیم، که شش تیم آن تهرانی بودند، لیگ فوتبال ایران لقب گرفت. در آن روزها دو دوره اول با حضور 12 تیم و دوره‌های بعدی با حضور 16 تیم برگزار شد. در پنج دوره برگزارشده جام تخت جمشید، پرسپولیس و پاس با دو قهرمانی و استقلال با یک قهرمانی عناوین قهرمانی را به خود اختصاص داده‌اند، تا همه تیم‌های قهرمان از تهران باشند. دوره ششم آن رقابت‌ها در سال 1357 نیمه‌تمام رها شد.

قبل از آغاز این رقابت‌ها، دو دوره رقابت‌های جام منطقه‌ای در کشور برگزار شد. پس از برگزاری رقابت‌هایی در هر منطقه، مرحله نهایی آن با حضور هشت تیم و به صورت رفت و برگشت قهرمان ایران را انتخاب می‌کرد که در سال 49 استقلال و در سال 50 پرسپولیس موفق شدند قهرمان جام منطقه‌ای شوند. در آن سال‌ها تیم پاس که از بازیکنان نامداری چون حسن حبیبی، پرویز قلیچ‌خانی، حسین کازرانی، مجید حلوایی، مهدی لواسانی، مهدی مناجاتی، محمد صادقی و اصغر شرفی در ترکیب خود استفاده می‌کرد در هر دو دوره به مقام نایب قهرمانی رسید. رتبه‌ای که با این‌همه ستاره باورنکردنی بود. 

در یکی از این بازی‌ها در 51 سال قبل و در روز 29 بهمن سال 1350 پاس موفق شده بود تیم عقاب را با نتیجه سه بر یک از پیش رو بردارد. نوشته آن روزهای کیهان ورزشی نشان می‌دهد این آخرین بازی پاس بود که در دور رفت رقابت‌ها در آن از پیراهن سرخ استفاده می‌کرده است. پاس تهران که با کسب این نتیجه سایه به سایه پرسپولیس در حال رقابت بود. در نهایت به نایب قهرمانی بسنده کرد و پرسپولیس قهرمان آن سال شد. عنوان سوم نیز به مدافع عنوان قهرمانی، استقلال رسید.