آمریکا و ایران در جنگ با یکدیگر هستند. نبردی شبح وار و اعلام نشده که در امتداد سواحل فرات در جنوب شرق سوریه یعنی همان منطقه ای که تا چند سال پیش کانون دولت اسلامی بود، در جریان است. بدیهی است که واشنگتن و تهران هیچکدام بر آن صحه نمی گذارند اما گزارش های منابع ثالث از این امر حکایت دارند.

جنگ سری میان آمریکا و ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکا و ایران در جنگ با یکدیگر هستند. نبردی شبح وار و اعلام نشده که در امتداد سواحل فرات در جنوب شرق سوریه یعنی همان منطقه ای که تا چند سال پیش کانون دولت اسلامی بود، در جریان است. بدیهی است که واشنگتن و تهران هیچکدام  بر آن صحه نمی گذارند اما گزارش های منابع ثالث از این امر حکایت دارند.

صحبت از نبردی با استفاده از حملات برق آسا و پهباد است که این دو عرصه و نیز اسرائیل را درگیر می سازد. از یک سو کهکشان چریک های طرفدار ایران قرار دارند که در خاک سوریه و به نفع آیت الله ها فعالیت دارند و از سوی دیگر نیروهای مسلح اسرائیل قرار دارند که سالهاست در حال انجام حملات دقیق در خاک سوریه می باشند و به ویژه آمریکا و در واقع ائتلاف جهانی ضدداعش قرار دارند.

سالهاست که منابع آزاد و سازمان های جهانی خشونت در جهان از جمله آنچه در آسمان سوریه رخ می دهد را رصد می کنند. در دو سال اخیر بر تعداد حملات ائتلاف علیه این اهداف افزوده شده است. به احتمال فراوان ما در برابر اطلاعاتی ناقص قرار داریم که البته از آنچه در این منطقه رخ می دهد حکایت دارند. این حملات از سال 2020 به بعد رو به افزایش گذارده اند.

منطقه المیادین و به طور کلی استان دیرالزور یکی از مناطق بسیار مهم به لحاظ فعالیت ایران در سوریه و شام به شمار می آید. مسیری مهم که تهران از آن سلاح، نیرو و  کالا از عراق به سوریه و لبنان منتقل می سازد. اتفاقی نیست که بسیاری از حملات اسرائیل و ائتلاف کاروان های متشکل از کامیون، مخازن و پیست های فرود را هدف قرار می دهند.

در عین حال ایران می داند که نمی تواند از این منطقه عقب نشینی کند زیرا انرژی و سرمایه های سیاسی فراوانی در آن صرف کرده است تا بتواند آنچه را حیاط خلوت خانه اش به شمار می آید از آن خود کند. به ویژه در این برهه حساس که ایران در میان اعتراضات و نارضایتی اجتماعی از یک سو و انزوای بین المللی فزاینده ناشی از حمایتش از روسیه در جنگ اوکراین از سوی دیگر در تنگنا قرار گرفته است. آمریکا به نوبه خود می داند که در این بخش نمی تواند کوتاه بیاید. در حدود هزار سرباز آمریکایی هنوز در خاک سوریه حضور دارند که همچنان تهران و نیز روسیه را که متحد آهنین دمشق به شمار می آید زیر نظر گرفته اند.

منبع: دیپلماسی ایرانی