نماینده سابق آمریکا در امور سوریه گفته کشورش علاقه‌ای به رویارویی نظامی با ایران ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جیمز جفری»، نماینده سابق دولت آمریکا در امور سوریه گفته کشورش علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد.

جیمز جفری در مصاحبه‌ای که شامگاه پنجشنبه منتشر شده همچنین گفته در صورت بازگشت آمریکا به برجام، اسرائیل باید به دنبال تعامل جدی با آمریکا باشد. او تصریح کرد: «این چیزی نیست که اسرائیل بخواهد، بلکه چیزی است که شریکان اسرائیل در توافق‌های ابراهیم می‌خواهند. در خاورمیانه این اجماع‌نظر وجود دارد که لازم است آمریکا اقدامات بیشتری انجام دهد.»

جیمز جفری گفت که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تعهدی قوی برای بازگشت به برجام دارد. او گفت نخستین دلیل برای این موضوع این است که این توافق در سال ۲۰۱۵ و در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» اتفاق افتاد.

جفری تصریح کرد: «این نخستین دستاورد دولت اوباما بود و این دولت هم از افراد بسیار نزدیک به رئیس‌جمهور اوباما تشکیل شده است.» جیمز جفری همچنین گفت دومین دلیل این است که بایدن می‌خواهد سیاست‌های «دونالد ترامپ» را به عقب برگرداند.

او درباره سومین دلیل گفت: «اما سومین دلیل، دلیل خاصی است که من هم به عنوان کسی که در کسوت معاون مشاور امنیت ملی با آن روبه رو بوده‌ام با آن موافقم.»

جیمز جفری گفت: «دولت آمریکا علاقه‌ای ندارد که بحرانی مانند جنگ با ایران دائما بر کل فرایند سیاست خارجی اثر بگذارد. این مسئله، سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ صادق بود، الان هم که ما با بحران‌های بزرگتری مثل تغییرات آب و هوا، کوید، مسئله چین و روسیه مواجهیم از آن موقع، صادق‌تر است.»

اخیراً اخباری از برخی توافقات پشت‌پرده میان مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای همکاری علیه ایران به رسانه‌ها درز کرده است.

به عنوان مثال، چند روز پیش خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داد دولت آمریکا به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر با رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات وین، به دنبال به تأخیر انداختن زمان برگزاری دور هفتم این مذاکرات است.

رویترز نوشته کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوند گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

علاوه بر این، پایگاه «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی علاوه بر این، کارگروه مشترکی برای هماهنگی سیاست‌های ضد ایرانی خود تشکیل داده و در چارچوب آن به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

ریاست این کارگره را مشاوران امنیت داخلی دو طرف یعنی «جیک سالیوان» از طرف آمریکا و «مئیر بن‌شابات» از طرف رژیم صهیونیستی به عهده دارند. مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی، دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در جلسات این کارگروه شرکت می‌کنند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.