وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل‌وفصل مسالمت‌آمیز منازعه اوکراین - روسیه بیانیه‌ای را صادر کرد.

حمایت ایران از پیشنهاد چین درباره حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل‌وفصل مسالمت‌آمیز منازعه اوکراین - روسیه بیانیه‌ای را صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بازار

بسم الله الرحمن الرحیم

جمهوری اسلامی ایران مواضع گذشته خود را در مورد بحران اوکراین به‌ویژه مواضع بیان‌شده در  سند منتشرشده در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲ در نیویورک را تکرار می‌کند.

موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که خود قربانی جنگ، تهدید و تحریم‌های یکجانبه مورد حمایت آمریکا و غرب بوده است، احترام به منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از جمله عدم توسل و تهدید به زور، تمامیت سرزمینی و برابری حاکمیتی می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران جنگ و تحریم‌های یکجانبه را نفی کرده و به‌صورت مطلق گفت‌وگو و دیپلماسی را برای حل‌وفصل اختلافات بین‌الدولی ترجیج می‌دهد.

به‌طور ویژه، جمهوری اسلامی ایران ذهنیت سلطه‌جویانه و یکجانبه‌گرایی دوران جنگ سرد توسط ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی از طریق سیاست‌های ملی و ترتیبات منطقه‌ای (مانند ناتو) را محکوم می‌کند که خود یکی از علل ریشه‌ای بسیاری از بحران‌ها در جهان، از جمله بحران جاری در اوکراین بوده است.

پس از یک‌سال از درگیری نظامی در اوکراین که منجر به خسارات جانی و مادی برای طرفین درگیری شده و پیامدهای زیان‌باری برای جهان داشته است، جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های خود را برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز هرچه سریعتر این بحران از طریق دیپلماسی تقویت کند.

دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز احترام به هر دو ملت اوکراین و روسیه و خاطرنشان نمودن روابط دیرینه ایران با دو کشور، بار دیگر تأسف عمیق خود را از ادامه درگیری و جنگ اعلام نموده و بر موضع بی‌طرفی خود تاکید می‌نماید.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که به جای تبلیغات و دامن زدن به جنگ و همچنین متهم‌سازی بی‌پایه و اساس دیگران و اصرار بر اقدامات یکجانبه، دیپلماسی واقعی برای پایان دادن به مناقشه و همه اقدامات فعال شود.

در این راستا، جمهوری اسلامی ایران ، از موضع چین در مورد حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین مورخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که عناصر منعکس شده در این سند برای آغاز مذاکرات برای یک چارچوب مورد توافق دوطرف جهت پایان دادن به فعالیت‌های نظامی در اوکراین، توقف اقدامات یکجانبه و بازگرداندن وضعیت بر اساس اصول منشور ملل متحد کفایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین آماده است به نحو مقتضی در حل مسالمت‌آمیز بحران با هدف پایان دادن به فعالیت‌های نظامی و همچنین هرگونه ترتیباتی که می‌تواند رنج‌های بشری را کاهش دهد، مشارکت کند.