تیم داوری دیدار پورتو شب عجیب و پر حادثه ای را سپری کرد که ممکن است به دلیل برخی تصمیمات جنجالی از جمله نگرفتن پنالتی طارمی، با محرومیت روبرو شوند.

سوء‌ ظن طارمی به مانوئل گومز کاستا تایید شد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال پرتغال شب گذشته یکی از عجیب ترین قضاوت‌های چند سال اخیر خود را شاهد بود. جایی که برخی از تصمیمات اشتباه تیم داوری باعث شد تا پورتو در شب گلزنی مهدی طارمی، با نتیجه 2 بر یک مغلوب میهمان خود ژیل ویسنته شود. در این مسابقه، 2 بازیکن آبی و سفیدها از زمین بازی اخراج شدند و تیم کونسیسائو 9 نفره به بازی ادامه داد.

مهدی طارمی یکی از سریعترین گل‌های تاریخ لیگ پرتغال را در ثانیه 15 به ثمر رساند که البته به درستی مردود اعلام شد چرا که مهاجم ایرانی در موقعیت آفساید قرار داشت.

این دیدار جنجالی با گل ثانیه 15 مهدی طارمی آغاز شد. مهاجم ایرانی پس از عبور از خط دفاعی حریف، با یک ضربه فنی و دیدنی توپ را به تور دروازه چسباند که کمک داور مسابقه آن را مردود اعلام کرد. البته مرور تصاویر تلویزیونی نیز نشان می‌دهد که تصمیم کمک داور بازی درست بود و طارمی در شرایط آفساید قرار داشت.

در شرایطی که 35 دقیقه از زمان مسابقه گذشته بود و بازی با نتیجه یک – یک دنبال می‌شد، روی یکی از حملات ژیل ویسنته، ژوائو ماریو در پشت محوطه جریمه، برای زدن توپ تکل زد که ضربه ارسالی بازیکن حریف به دست تکیه گاه این بازیکن برخورد کرد. مانوئل گومز کاستا داور مسابقه در ابتدا یک کارت زرد به بازیکن پورتو نشان داد اما توسط کمک داور ویدیویی به کنار زمین فراخوانده شد تا صحنه را مورد بازبینی قرار دهد.

این لحظه ای است که توپ به دست ژوائو ماریو برخورد کرد که در حالت نامتعادل قرار داشت.

اما داور پس از بازبینی صحنه، او را با کارت قرمز مستقیم اخراج کرد.

پس از اینکه داور بازی صحنه مورد نظر را چند باری مرور کرد، تصمیم خود را تغییر داد و با پس گرفتن کارت زرد، ژوائو ماریو را به دلیل گرفتن یک موقعیت 100 درصد گلزنی از تیم ژیل ویسنته، با کارت قرمز مستقیم از زمین بازی اخراج کرد. تصمیمی کاملا سخت گیرانه که بسیاری از کارشناسان داوری پرتغال نیز آن را اشتباه اعلام کرده اند.

در لحظات پایانی بازی در نیمه اول، باز هم یک تصمیم دیگر از سوی تیم داوری حاشیه ساز شد. بازیکن ژیل ویسنته که از سمت راست وارد محوطه جریمه پورتو شده بود، قصد داشت تا توپ را به خوان بوسلی هم تیمی اروگوئه ای خود بسپارد که متئوس اوریبه زودتر از او توپ را از آن خود کرد اما در لحظه تصاحب توپ، برخوردی با بازیکن حریف داشت.

در اینجا چالش میان اوریبه و خوان بوسلی بر سر توپ آغاز شد.

بازیکن پورتو زودتر به توپ رسید و آن را کنترل کرد.

اما هنگام چرخش، پای او روی پای خوان بوسلی فرود آمد و داور پس از بازبینی صحنه، یک خطای پنالتی به سود ژیل ویسنته اعلام کرد.

داور ابتدا دستور به ادامه بازی داد اما باز هم توسط اتاق VAR به کنار زمین فراخوانده شد و پس از بازبینی صحنه، تصمیم گرفت تا لحظه برخورد پای اوریبه با خوان بوسلی را یک خطای پنالتی به سود ژیل ویسنته اعلام کند. تصمیم سختگیرانه دیگری که با اعتراض شدید بازیکنان و هواداران پورتو همراه شد و موریلو نیز این پنالتی را به گل تبدیل کرد.

تصمیمات جنجالی علیه پورتو به همینجا محدود نمی‌شود. مانوئل گومز کاستا در دقیقه 56 کارت زرد دوم را به متئوس اوریبه نشان داد و او را از زمین بازی اخراج کرد تا پورتو 9 نفره به بازی ادامه دهد. البته در این صحنه تصمیم داور مسابقه درست بود و اوریبه مستحق دریافت اخطار دوم بود.

پس از بازبینی گل تساوی پورتو، اعلام شد که اوستاکیو 32 سانتی متر در آفساید قرار داشته است.

اما در دقیقه 68 یک تصمیم عجیب و بحث برانگیز از سوی اتاق VAR گرفته شد که به شدت در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفته است. جایی که اوستاکیو توانست روی پاس دیدنی په‌په گل تساوی را وارد دروازه ژیل ویسنته کند تا پورتو 9 نفره، به بازی برگردد.

این گل ابتدا مورد پذیرش داور مسابقه قرار گرفت اما پس از بازبینی صحنه توسط کمک داور ویدیویی، اعلام شد که اوستاکیو 32 سانتی متر در آفساید قرار دارد. هواداران پورتو نیز تصویری را در فضای مجازی منتشر کرده اند که نشان می دهد خط کشی های صورت گرفته برای نشان دادن وضعیت مدافع ژیل ویسنته صحیح نیست.

اما این تصویر که توسط هواداران پورتو منتشر شده، نشان می‌دهد خط کشی صورت گرفته برای تعیین آخرین وضعیت بازیکن ژیل ویسنته اشتباه است. خط آبی مربوط به گئورگی آبورجانیا است و خط قرمز نیز وضعیت اوستاکیو را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد اگر خط آبی به درستی کشیده می‌شد، گل پورتو می‌توانست رد نشود.

در لحظه ارسال پاس توسط په‌په، مشخص است که خط کشی صورت گرفته برای نشان دادن آخرین وضعیت گئورگی آبورجانیا، بازیکن گرجستانی ژیل ویسنته صحیح نیست و خط مذکور از وسط بدن او رد شده و نه از آخرین نقطه ای از بدن او که در لحظه ارسال پاس، آفساید را پر کرده باشد.

این صحنه ای است که بازیکن ژیل ویسنته پایش را روی پای طارمی می‌گذارد. هواداران پورتو این تصویر را منتشر کرده اند که عکس بالا، خطای اوریبه به روی خوان بوسلی  است که اتاق VAR یک پنالتی برای ژیل ویسنته اعلام کرد ولی در عکس پایین، هیچ پنالتی به روی طارمی اعلام نشد.

نکته جالب اینکه مهدی طارمی نیز در متن اتفاقات جنجالی تیم داوری قرار دارد. در دقیقه 62 و در یک چالش که بر سر توپ ایجاد شده بود، توماس آرائخو در محوطه جریمه خودی، پایش را روی پای مهدی طارمی می‌گذارد که داور اعتقادی به خطای پنالتی ندارد. صحنه ای که دقیقا مشابه خطای پنالتی است که برای ژیل ویسنته اعلام شد ولی در این صحنه، اتاق VAR هیچ دخالتی در بازی نداشت که امر عجیبی به نظر می‌رسید.

این تصویری از شماره امروز اوجوگو است. سه کارشناس داوری، تصمیم دقیقه 35 مانوئل گومز کاستا داور مسابقه برای اخراج مستقیم ژوائو ماریو را اشتباه دانسته و 2 نفر از آنها نیز معتقد هستند که در دقیقه 61 به روی مهدی طارمی خطای پنالتی صورت گرفت. آنها همچنین اعلام کرده اند که په‌په،کاپیتان پورتو باید در دقیقه 78 با دریافت کارت قرمز مستقیم، باید از زمین بازی اخراج می شد که اگر این اتفاق صورت می گرفت، پورتو 8 نفره می شد!

روزنامه اوجوگو نیز که همواره اقدام به انتشار نظرات سه کارشناس داوری می‌کند، اتفاقات جنجالی بازی شب گذشته را مورد بررسی قرار داد. خورخه کوروآدو، ژوزه لیروش و فورتناتو آزه‌ودو کارشناسان داوری روزنامه اوجوگو، همگی متفق القول اعلام کرده اند که تصمیم مانوئل گومز کاستا داور مسابقه برای دادن کارت قرمز مستقیم به ژوائو ماریو در دقیقه 35 اشتباه بوده است چرا که او هیچ موقعیت آشکار گلزنی را از ژیل ویسنته نگرفته است.