رئیس کل اسبق بانک مرکزی به جای جبران خوش‌خیالی‌های گذشته درباره FATF، به تحسین و تمجید از خود پرداخت!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از کیهان، عبدالناصر همتی با اشاره به تعلیق عضویت روسیه در FATF‌، در توئیتر نوشت: «روسیه از FATF معلق ۸۰ درصد شبکه بانکی از جمله ۱۰ بانک برتر روسیه تحریم شدند. یادتان هست روایتم از دیدار با رئیس بانک‌ مرکزی روسیه که شرطش برای همکاری با ایران را پیوستن به FATF خواند؟ دو هفته‌ قبل، از ارتباط با بانک‌های روسی خبر داده و گفتند: «دیدید زبان دنیا را بلد نیستید» نه، شما بلدید.»!

 

=برخی مدیران دولت سابق اصرار داشتند FATF را نهاد حقوقی بی‌طرف در حوزه ادعای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و جرائم سازمان‌یافته وانمود کنند و حال آنکه 76 درصد این جرائم در آمریکا و اروپا و کانادا انجام می‌شود.

 

از این بدتر، علت تعلیق عضویت روسیه از سوی اعضای غربی است که حمله به کشور دیگر(اوکراین) اعلام شده است. اما آقای همتی تعمدا نه به این علت اشاره می‌کند و نه این که اگر FATF چارچوب بین‌المللی حقوقی و بی‌طرف داشت، چرا قبل از روسیه، آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی را به علت جنگ‌افروزی و اشغالگری در افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و فلسطین مجازات نکرده است.

 

نکته جالب و تلخ اینکه با وجود تعهد مخفیانه دولت سابق و اجرای 37 بند از 41 بند برنامه اقدام مدنظر FATF‌، نه‌تنها از حجم تحریم‌ها کم نشد بلکه به نقطه‌ای رسیدیم که رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت وقت می‌گفت حتی نمی‌توانیم یک قطره نفت بفروشیم! و این دوره مقارن با ریاست آقای همتی در بانک مرکزی بود.