اردستانی تاکید کرد که عبور از رئیسی تنها با عبور مردم از نظام امکان‌پذیر است در غیر این صورت عبور از ایشان اوضاع را از کنترل خارج می‌کند. ضمن این‌که گرانی‌ها در آمریکا و آلمان هم وجود دارد، ولی گرانی در ایران منطق ندارد.

تیم اقتصادی دولت تغییر می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اردستانی تاکید کرد که عبور از رئیسی تنها با عبور مردم از نظام امکان‌پذیر است در غیر این صورت عبور از ایشان اوضاع را از کنترل خارج می‌کند. ضمن این‌که گرانی‌ها در آمریکا و آلمان هم وجود دارد، ولی گرانی در ایران منطق ندارد.

این روزها عملکرد ضعیف دولت رئیسی صدای اصولگرایان را نیز در آورده و به‌نظر می‌رسد این طیف قصد تکرار داستان احمدی‌نژاد و جدا کردن سفره خود از دولت سیزدهم را دارد. در نقدی منصفانه می‌توان رفتارهای غلط دولت را دلیلی بر این ادعا دانست ولی فراموش نکنیم که تیم آقای رئیسی را خود آن‌ها روی کار آورده‌اند و باید از روز اول، کارآمدی این تیم را مورد بررسی قرار می‌دادند. آن‌ها رضایت‌مندی مردم را بهانه و زمزمه‌های جدایی را آغاز کرده‌اند،غافل از این‌که شاید کمی دیر به‌فکر جلب نظر مردم افتاده‌اند، از سوی دیگر شاید با نیت حفظ بدنه اجتماعی خود برای انتخابات آتی به‌فکر عبور از رئیسی افتاده‌اند. «خبرآنلاین» در گفت‌و گو با احمد بخشایش اردستانی نماینده ادوار و استاد دانشگاه به بررسی این موضوع پرداخته است.

زمزمه‌هایی شکل گرفته مبنی بر این‌که حتی اصولگرایان هم دیگر پشت دولت رئیسی نخواهند ایستاد و شاید از ایشان عبور کنند؟

یعنی چه که می‌خواهند از آقای رئیسی عبور کنند، کشور ایران در ۴۳ سال گذشته دارای یک جامعه دو قطبی بوده است، یک‌بار اصلاح طلب‌ها روی کار آمده‌اند و یک‌بار اصول‌گرایان. معمولا باید بین مجلس و دولت اختلافی وجود داشته باشد و هر جا مجلس روی دولت نظارت داشته باشد و تذکر آیین‌نامه‌ای دهد، دولت بهتر کار می‌کند.

آیا مجلس حاضر در گرانی‌های اخیر توانسته آن‌طور که بایسته است بر عملکرد دولت نطارت داشته باشد؟

فضای این دوره یک مقدار به‌دلیل گرانی‌ها مشوش شده است، منشا گرانی‌ها فقط ایران نیست و گرانی، جهانی شده است؛ در آلمان و آمریکا هم وجود دارد که البته گرانی آن‌ها یک مقدار منطق دارد ولی گرانی ما از منطق برخوردار نیست. طی دو ماه گذشته گرانی دلار، افزایش قیمت بی‌منطقی داشت و حتی در روزهای تعطیل که تجارتی وجود نداشت، عده‌ای در فضای مجازی، با قیمت‌ها بازی می‌کردند. شاید بازار دلار یا طلا در دست دو سه نفر باشد، فکر می‌کنم کسانی که در دولت‌های قبل فربه شده‌اند و از سفره این دولت یک مقداری فاصله گرفته‌اند، می‌خواهند این دولت را ناتوان و ناکارآمد نشان دهند. هردولتی هم جای ایشان بود، همین بساط را داشت. رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی در آمریکا می‌گوید انتظار داشتم دلار در خردادماه به ۶۰ و تا ۱۰۰ هزار تومان هم برسد ولی زود شد، این یعنی عده‌ای قیمت دلار را در سلیمانیه و هرات تعیین می‌کنند تا بگویند دولت رئیسی ناتوان است، و یعنی جمهوری اسلامی ناتوان است و وقتی جمهوری اسلامی ناتوان است، یعنی ولایت فقیه ناتوان است. عبور از دولت یعنی عبور از نظام جمهوری اسلامی و من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. این بیشتر رقابت‌های سیاسی است که می‌گویند از دولت رئیسی عبور کنیم. بنده در دولت آقای رئیسی جایگاهی ندارم ولی این‌که می‌گویند ما از دولت عبور کردیم یک شانتاژ رسانه‌ای است.

حالا اگر این اتفاق بیفتد چه خواهد شد؟

اوضاع از کنترل خارج می شود، وقتی دولت با ارز نیمایی کالاهای اساسی را وارد می‌کند، باید نظارت را بیشتر کند تا این کالاهای اساسی در قالب کالابرگ به‌دست مردم برسد.

در زمان احمدی‌نژاد هم برخی رفتارهای ایشان موجب شد که اصول‌گرایان از وی روی‌گردان شوند و وی را ترک کردند.

اصول‌گرایان احمدی‌نژاد را ترک نکردند، من چند بار با وی صحبت کردم، ایشان تندی صحبت را می‌قاپید و به زبان ساده جواب می‌داد. ولی آقای رئیسی در قالب دستور کارها را انجام می‌دهد. ما یک طیف هستیم از اصلاح طلب تا اصول‌گرا؛ در اصول‌گرایان، رادیکال، محافظه‌کار و متعادل داریم و در اصلاح طلبان نیز همین‌طور. درست است که پیشران لوکوموتیو جبهه‌ها را گروه‌های تندرو حرکت می‌دهند، در اصولگرایان و اصلاح طلبان هم حرف نهایی را اصول‌گرایان رادیکال می‌زنند. ولی این‌که بگوییم اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد جدا شدند درست نیست. من احساس می‌کنم آن‌هایی جدا شدند که از سفره متمتع نشدند.

در نهایت به‌نظر شما اصول‌گرایان از رئیسی عبور نخواهند کرد؟

من احساسم این است که رهبری اجازه چنین کاری نخواهند داد، مگر این‌که مردم از نظام عبور کنند، عبور مردم از نظام یک بحث دیگری است که بعد می‌توان در مورد آن صحبت کرد.

آقای رئیسی چطور ، آیا ایشان خود را از طیف اصول‌گرایان منتقد جدا خواهد کرد؟

در ایران، روسای جمهوری، به‌صورت فردی داوطلب می‌شوند، در زمان تبلیغات کاندیداتوری هم، خود را یونیک و فرد معرفی می‌کنند به این معنی که مردم به فرد رای می‌دهند، نه به جبهه شخص کاندیدا. این وظیفه وزرا و مدیران آقای رئیسی است که اصول‌گرایان را حفظ کنند. من فکر نمی‌کنم آقای رئیسی بخواهد خود را از اصول‌گرایان جدا کند مگر این‌که اصول‌گرایان پوست‌اندازی کنند؛ آن‌ها نمی‌توانند بگویند چون ما قبلا اصول‌گرا بودیم، تا آخرالزمان اصول‌گرا هستیم، آدم‌ها پوست‌اندازی می‌کنند و فکرشان متحول می‌شود.

این روزها زمزمه‌هایی در مورد تغییر آقای رضایی مشاور اقتصادی رئیسی نیز به‌گوش می‌رسد، آیا این تغییر انجام خواهد شد؟

من یک بار با آقای رضایی دیدار داشتیم، احساس کردم خیلی از ایشان استفاده نمی‌کنند، ولی از آن طرف هم نمی‌خواهد که نقش معاون اقتصادی دولت روحانی داشته باشد که از وی زیاد استفاده نمی‌شد. آقای رضایی مرد خوبی است ولی نمی‌دانم چرا از طرح‌های ایشان استفاده نمی‌کنند.

رئیسی از ترمیم کابینه می‌گوید آیا تغییری در تیم اقتصادی صورت خواهد گرفت؟

من احساس نمی‌کنم آقای رئیسی بخواهد کسی را عوض کند. البته من هیچ ارتباطی با دولت ندارم و فقط تحلیل می‌کنم.

حتی وزیر اقتصاد؟

بله، به‌نظر من کسی تغییر نمی‌کند.