وزیر امور خارجه در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به بهبود شرایط بهداشتی و انسانی در سوریه بر توقف جنگ در یمن و لغو محاصره انسانی در این کشور تأکید کرد.

آمادگی ایران برای کمک به بهبود شرایط بهداشتی و انسانی در سوریه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به بهبود شرایط بهداشتی و انسانی در سوریه بر توقف جنگ در یمن و لغو محاصره انسانی در این کشور تأکید کرد.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری امروز (سه‌شنبه) نهم اسفند ماه با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ژنو درباره برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله شرایط و وضعیت انساندوستانه در کشورهای سوریه، یمن، افغانستان و نیز اوکراین گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به ملاقات‌های انجام شده امروز و روز گذشته خود با دبیرکل سازمان ملل متحد و مسؤولان سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه، موضوعات انسانی مرتبط با کشورهای مزبور را شایسته توجه و اهتمام بیشتر از سوی جامعه جهانی خواند.

امیرعبداللهیان به کمک‌های انسانی جمهوری اسلامی ایران به سوریه پس از وقوع زلزله اخیر اشاره کرد و افزود: متأسفانه زلزله اخیر شرایط انسانی سخت برخی از مناطق این کشور را در مقایسه با گذشته تشدید کرده و لازم است محاصره تحمیلی بر سوریه به منظور بهبود شرایط انسانی مردم این کشور برداشته شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته برای استمرار همکاری با سازمان ملل و فرستاده ویژه دبیرکل برای کمک به بهبود شرایط بهداشتی و انسانی در سوریه آماده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به موضوع یمن عنوان کرد: به لحاظ سیاسی باید جنگ متوقف و محاصره انسانی یمن لغو شود. امیرعبداللهیان افزود: ما با گروه‌های مختلف یمنی ارتباط داریم و از نظر مردم یمن، ابتکار عمل مهم در مورد این کشور آن است که محاصره انسانی برداشته شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی ایران از چند میلیون آواره و مهاجر از کشور افغانستان افزود: لازم است با حمایت سازمان ملل زیرساخت پایداری ایجاد شود تا تمام نیازهای آنان را پوشش دهد.

وزیر امور خارجه همچنین درباره اوکراین به تشریح مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منازعه در اوکراین اشاره کرد و گفت: برغم روابط بسیار خوب ایران با روسیه، اما ایران به هیچ طرفی در جنگ کمک نظامی نمی‌کند، چرا که جنگ را راه حل نمی‌داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها از جمله اوکراین حمایت می‌کند.

مارتین گریفیتس نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشورمان و تماس‌ها و گفتگوهای مستمر با طرف‌های ایرانی، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مأموریت خود قدردانی کرد. 

وی ضمن تایید دیدگاه‌های وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ضرورت تسهیل و افزایش کمک‌های انسانی به سوریه و یمن، وزیر امور خارجه کشورمان را در جریان جدیدترین تلاش‌های خود در ارتباط با مسائل انساندوستانه این دو کشور قرار داد.

گریفیتس با ابراز خوش‌بینی نسبت به‌ تاثیرات مثبت تحولات سیاسی اخیر در روابط عربی سوری، نسبت به تسهیل کمک رسانی به سوریه ابراز خوشبینی کرد.

وی مسئله آوارگان را از مهمترین موضوعات انساندوستانه مرتبط با سوریه برشمرد. 

گریفیتس همچنین با اشاره به وضعیت مذاکرات ریاض و صنعاء افزود: برای تحقق صلح پایدار در یمن، نیازمند یک استراتژی کامل هستیم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، با بیان دیدگاه‌های خود در خصوص وضعیت افغانستان، افزود: در خصوص مسائل انسانی این کشور به مساعدت و حمایت همه طرف‌های موثر بین‌المللی نیاز داریم.

گریفیتس همچنین در خصوص اوکراین نیز ضمن بیان ارزیابی خود در خصوص وضعیت انسانی در این کشور، نیاز واقعی و اولویت‌دار این کشور را صلح و پایان جنگ برشمرد.