با وجود انصراف امیر قلعه نویی از سرمربیگری تیم ملی اما به نظر می‌رسد او تنها گزینه مد نظر مقامات فدراسیون فوتبال برای این عنوان است.

گزینه  قلعه نویی باز هم روی میز فدراسیون
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، موضوع انتخاب سرمربی تیم‌ملی این روزها به بزرگ‌ترین چالش نزد فدراسیون‌نشینان تبدیل شده است؛ هواداران فوتبال مدت‌ زیادی است که منتظر اعلام نهایی هیئت رئیسه فدراسیون در این خصوص هستند. به ویژه اینکه هفته پیش معرفی 7 گزینه ایرانی از سوی مدیران فدراسیون صدای بسیاری از پیشکسوتان و کارشناسان و هواداران را در آورد.

در کنار همه حواشی و موضوعات امروز جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد و بر اساس آنچه سخنگوی فدراسیون اعلام کرده انتخاب سرمربی تیم ملی در این جلسه به مراحل پایانی نزدیک شده است. اصولی بعد از جلسه امروز بدون آنکه نامی از کسی ببرد، تأکید کرد که گزینه‌هایی نهایی مشخص شده‌اند. او البته کدهایی داد که می‌شود به راحتی نام گزینه‌های نهایی را حدس زد.

اصولی در صحبت‌های خود گفت که هم گزینه خارجی دارند و هم گزینه داخلی مد نظر فدراسیون است. او با بیان اینکه گزینه اول و دوم فدراسیون در حال حاضر در تیمی مشغول به کار هستند، همچنین اعلام کرد سرمربی بعدی تیم ملی از فوتبال ایران شناخت دارد که نشان دهنده سابقه او در مسابقات داخلی لیگ ایران است.

سخنگوی فدراسیون فوتبال در لابه‌لای صحبت‌های خود با پرسشی مواجه شد که آیا فکری برای مذاکره با باشگاه تحت قرارداد سرمربی جدید کرده‌اند؟ پاسخ این پرسش چنین بود: «قطعا برنامه برای گرفتن رضایت‌نامه داریم. یکی از آن متغیر‌هایی که عرض می‌کنیم همین است که اگر سرمربی ما تحت قرارداد باشگاه باشد، درباره‌اش بحث می‌کنیم.»

بعد از بررسی صحبت‌های اصولی با پیگیری‌های خبرنگار ما مشخص شد که امیر قلعه‌نویی با وجود انصراف از هدایت تیم ملی ایران، اما همچنان گزینه اصلی ایرانی فدراسیون برای برعهده گرفته این امر مهم است. از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که هنوز تعدادی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون روی انتخاب گزینه ایرانی اتفاق نظر دارند و گزینه اصلی آن‌ها نیز امیر قلعه‌نویی است.

از سوی دیگر نام چند مربی خارجی مطرح شده که به گفته اصولی شناخت خوبی از فوتبال ایران دارند. بر این اساس 4 مربی خارجی نام‌شان از سوی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح شده است. فلیکس سانچز، سرمربی اسپانیایی سابق قطر، برانکو ایوانکوویچ سرمربی کنونی تیم ملی عمان، ژوزه مورایس سرمربی سپاهان و پاکو خمس سرمربی تراکتور این 4 مربی خارجی هستند.

البته اصولی گفته که سرمربی جدید از فوتبال ایران شناخت دارد و در حال حاضر تیم دارد. به همین خاطر می‌توان این‌طور برداشت کرد که سانچز از بین گزینه‌های خارجی کنار رفته باشد و برانکو،‌ مورایس و خمس سه گزینه نهایی تیم ملی ایران باشند.

اگرچه انتخاب سرمربی خارجی هم اولویت تعدادی از مدیران فدراسیون است، اما در این خصوص مهم‌ترین موضوع بحث مالی است. حضور مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی با توجه به بالارفتن بی‌سابقه نرخ ارز نیازمند تامین منابع مالی است و به همین خاطر فدراسیون فقط در صورتی گزینه خارجی برای تیم ملی برمی‌گزیند که از دولت مجوزهای لازم را دریافت کند. به عبارتی مسئولان فدراسیون در صورتی که قول همکاری برای تأمین پول سرمربی جدید (دلار یا یورو) را از نهادهای دولتی بگیرد، به دنبال سرمربی خارجی خواهد رفت.

همه این مسائل در گروی رایزنی‌هایی است که مهدی تاج در روزهای آینده با مقامات دولتی خواهد داشت و به همین خاطر به نوعی همه منتظر تصمیمی هستند که رئیس فدراسیون فوتبال درباره سرمربی تیم ملی اتخاذ می‌کند. تاج که امشب برای حضور در اجلاس آسیایی راهی تایلند می‌شود،‌ حالا در آستانه اتخاذ یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات دوران مدیریتی‌اش قرار گرفته است. او طبق گفته خودش نمی‌خواهد ماجراهای ویلموتس تکرار شود و از طرفی فوتبال ایران ضرر مالی و معنوی نکند. به همین خاطر باید در آینده‌ای نزدیک گزینه‌ای مناسب را برای نیمکت تیم ملی برگزیند. گزینه‌ای که به احتمال فراوان از میان امیر قلعه‌نویی، ژوزه مورایس، پاکو خمس و برانکو ایوانکوویچ انتخاب خواهد شد.