گل این یا کی ویلیامز در دقایق پایانی دیدار بیلبائو-بارسا مردود اعلام شد تا بار دیگر جنجالی داوری در لالیگا به اوج برسد.

کارشناسی داوری:  جنجالی ترین هند فصل لالیگا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، ساعاتی بعد از پیروزی رئال مقابل اسپانیول، بارسا در یکی از دشوارترین دیدارهای همیشگی‌اش در خانه بیلبائو به میدان رفت و اگرچه با گل رافینیا در آخرین ثانیه‌های نیمه اول پیش افتاد اما با توجه به حملات پردامنه بیلبائو، هر لحظه این احتمال وجود داشت که تیم میزبان به گل تساوی برسد و سرانجام این اتفاق در دقیقه 88 رخ داد.

روی پاس عالی گوروستا به پشت خط دفاعی بارسا بود که اینیاکی ویلیامز با تراشتگن تک به تک شد و با یک شوت غیرقابل مهار، گل تساوی بیلبائو را به ثمر رساند؛ گلی که باعث شد طرفداران و نیمکت‌نشینان بیلبائو غرق شادی شوند و حتی ارنستو والورده، سرمربی این تیم که زمانی هدایت بارسا را برعهده داشت، خوشحالی اش از این گل را به شکل جالبی نشان بدهد.

اما این شادی تنها چند ثانیه پایدار بود و کمک داور ویدیویی از داور خواست تا صحنه‌ای که کمی قبل از پاس گوروستا در زمین بیلبائو اتفاق افتاده بود را بازبینی کند. در این صحنه ایکر مونیاین، کاپیتان بیلبائو، در تلاش برای گرفتن توپ از فرانکی دی یونگ بود که توپ به دستش برخورد می‌کند و لحظاتی بعد تیمش به گل می‌رسد.

در نهایت کمک داور ویدیویی از خسوس خیل، داور بازی می‌خواهد که صحنه را بازبینی کند و او هم در حالی که نیمکت هر دو تیم به شدت ملتهب بود، برخورد توپ به دست مونیاین را خطا تشخیص داد و گل بیلبائو را رد کرد.

تلاش بیلبائو برای رسیدن به گل تساوی در وقت‌های اضافه ثمری نداشت تا بارسا با این پیروزی، بار دیگر با 9 امتیاز برتری، در صدر جدول جای بگیرد؛ در حالی که اگر گل بیلبائو پذیرفته می‌شد، این فاصله به 7 امتیاز کاهش پیدا می‌کرد. اما آیا تصمیم داور درست بود؟

پرز بورول، کارشناس داوری نشریه مارکا در مورد این صحنه گفت:"توپ به دست مونیاین برخورد کرد اما تاثیرگذار نبود و بازی باید ادامه پیدا می‌کرد. به نظرم وی‌ای‌آر نباید در چنین صحنه‌هایی ورود کند."

همچنین در نظرسنجی سایت مارکا در مورد اینکه آیا گل باید پذیرفته می‌شد یا نه، از 45384 نفری که شرکت کردند، 44 درصد معتقد بودند گل باید رد می‌شد و 56 درصد هم اعتقاد داشتند تصمیم داور اشتباه بوده است.

اما ایتورالده گونسالس، کارشناس داوری سایت آاس، نظر دیگری دارد:"مونیاین با دستی که بالا آمده بود، توپ را زد و به همین دلیل گل باید مردود می‌شد."

اما سایت موندو دپورتیوو که حامی باشگاه بارسلوناست، معتقد است که VAR نه بارسا که خیل مانسانو، داوری بازی را نجات داد. این سایت نوشت:"گونسالس گونسالس، داور ویدیویی، به خیل مانسانو گفت که مونیاین با دست توپ را از فرانکی دی‌یونگ دزدیده است." این نشریه معتقد است که VAR باعث شد تا حق به حق‌دار برسد.

با توجه به جنجال‌های اخیر در مورد ارتباط باشگاه بارسلونا با یکی از اعضای کمیته داوران، هواداران بیلبائو اسکناس‌هایی طراحی کردند که لوگوی بارسلونا و کلمه مافیا روی آن دیده می‌شد.