به نظر می‌رسد در سال‌های آینده شاهد یک انقلاب بزرگ در فوتبال خواهیم بود.

انقلاب بزرگ در فوتبال: تهوع آور یا جذاب!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، راه رسیدن به جام جهانی در آینده طولانی تر خواهد بود. اتحادیه جهانی فوتبال در مورد قالب جدیدی برای مسابقات بعدی تصمیم می‌گیرد که بازی‌ها و روزهای بسیار بیشتری را در نظر می‌گیرد. و این تمام ماجرا نیست.

بازی‌های بیشتر، روزهای بیشتر، پول بیشتر؛ جام جهانی غول پیکر 2026 حتی بزرگتر خواهد بود. دور نهایی در ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک با 48 کشور برای اولین بار، 104 بازی که 40 بازی بیشتر از جام جهانی‌های قبلی (از سال 1998 به بعد) است. جام جهانی بزرگ ادامه خواهد داشت. 40 روز بزرگ؛ بیش از یک ماه فوتبال خالص یا بیش از یک ماه تهوع تبلیغات فوتبال، بسته به دیدگاه شما.

با برنامه‌های توسعه جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، آرزوها و امیدهای بسیاری از اعضای اتحادیه‌های کوچک جهانی را که قرار است روز پنجشنبه او را برای یک دوره دیگر انتخاب کنند، برآورده می‌کند. در جریان نشست رواندا، شورا تاریخ برگزاری فینال جام جهانی 2026 را 19 جولای تعیین کرد. تاریخ بازی افتتاحیه هنوز تعیین نشده است، مرحله آماده سازی باید به طور قابل توجهی کوتاه تر باشد.

تا کنون انتظار می‌رفت که 48 کشور در 16 گروه سه تیمی در مرحله مقدماتی بازی کنند. این فرمت به تنهایی به معنای افزایش 64 بازی قبلی جام جهانی (با 32 شرکت کننده) به 80 بازی بود. با این حال، این حالت قبلا چندین بار به دلیل خطر بیشتر تبانی مورد انتقاد قرار گرفته است.

از نقطه نظر اقتصادی، فیفا به دلیل تعداد بیشتر پخش تلویزیونی باید انتظار پول بیشتری را داشته باشد. برای چرخه جام جهانی از سال 2023 تا 2026، در مجموع یازده میلیارد دلار آمریکا (10.3 میلیارد یورو) محاسبه شده است. طبق اعلام فیفا، از سال 2019 تا 2022، کل درآمد 7.568 میلیارد دلار آمریکا (حدود 7.1 میلیارد یورو) بوده است.

جام جهانی 2026 در سال 2018 به سه برگزارکننده اهدا شد. همچنین افزایش  تعداد تیم‌ها از 32 کشور به 48 کشور در ژانویه 2017 تایید شد. اینفانتینو که برای یک دوره دیگر بدون رقیب در کنگره روز پنجشنبه در کیگالی نامزد می‌شود، پیش از این از این در قطر فرمت برگزاری جام جهانی با 48 تیم با گروه‌های چهار تیمه را یک‌ موفقیت بزرگ دانسته بود.  

همانطور که در کیگالی نیز اعلام شد، مراکش به همراه اسپانیا و پرتغال برای جام جهانی 2030 درخواست خواهند کرد. مراکش به جای اوکراین پا پیش می‌گذارد. این کشور که از جنگ  روسیه رنج می‌برد، در ابتدا شریک مورد علاقه اسپانیا و پرتغال بود.

مراکش تقریباً سه دهه است که برای میزبانی فینال جام جهانی بیهوده تلاش کرده است. اگر این پیشنهاد موفقیت آمیز باشد، پادشاهی دومین میزبان آفریقایی پس از آفریقای جنوبی 2010 خواهد بود. آرژانتین، شیلی، پاراگوئه و اروگوئه نیز به طور مشترک برای این مسابقات در هفت سال آینده درخواست داده اند.

علاوه بر جام باشگاه‌های جهان، فیفا در حال برنامه‌ریزی یک رقابت باشگاهی دیگر با حضور 32 تیم از سال 2025 است. سپس باید یک مینی تورنمنت سالانه برای برندگان مسابقات بزرگ در کنفدراسیون‌ها برگزار شود که برنده لیگ قهرمانان اروپا در آن شرکت خواهد کرد. نهاد تصمیم گیری فیفا بر روی یک "مفهوم استراتژیک" برای این امر به توافق رسید. جزئیات بیشتر به زودی منتشر می‌شود.