یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر توافق عربستان و یمن برای ایجاد آتش بس مجدد، گفت: از مدتی پیش مذاکرات مستقیمی بین عربستان و گروه انصارالله یمن در جریان بود و به نظر می‌رسد توافق اخیر تهران و ریاض بر تسریع و تسهیل این مذاکرات موثر بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رضا میرابیان در گفت‌وگو با ایسنا در این ارتباط تصریح کرد: از مدتی قبل برای اولین بار مذاکرات مستقیمی بین عربستان و دولت نجات ملی یمن برگزار شده بود. در حالیکه پیش از این عربستان از اینکه به صورت مستقیم با انصارالله مذاکره کند پرهیز می‌کرد؛ چرا که نمی‌خواست این تلقی ایجاد شود که عربستان، انصارالله را به رسمیت شناخته است، ولی در چند ماه اخیر به خاطر تحولاتی که در منطقه افتاد و همچنین طولانی شدن جنگ یمن و خسارت‌های وارده، دولت ریاض تصمیم گرفت که مذاکرات مستقیمی با انصارالله با میانجیگری عمان انجام دهد.

وی با بیان اینکه در همین چارچوب حتی هیات‌هایی از یمن و عربستان به ریاض و صنعا سفر کردند، گفت: به نظر می‌رسد که تحولات رخ داده در روابط ایران و عربستان در تسهیل و تسریع این مذاکرات اثرگذار بوده و باعث شده که مذاکرات بین ریاض و صنعا شتاب بیشتری بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بر اساس اخبار منتشر شده طرفین توافق کردند که بار دیگر آتش بس 6 ماهه بین دو طرف ایجاد شود و گویی مرحله اول اجرای این توافق قبل از فرا رسیدن عید فطر خواهد بود، افزود: مذاکرات صورت گرفته در این مرحله بیشتر جنبه انسانی دارد. چنانچه عربستان این تعهد را داده که حقوق همه کارمندان یمن را پرداخت کند. بندر الحدیده لغو محاصره شود و پروازها از صنعا به دیگر کشورها افزایش پیدا کند.

میرابیان با بیان اینکه این پیش بینی وجود دارد که آتش بس 6 ماهه در ادامه بار دیگر تمدید شود و این موضوع در راستای اعتمادسازی بین طرفین انجام می‌شود گفت: احتمالا در حاشیه همین توافق پروسه گفت‌وگوهای سیاسی (یمنی – یمنی) انجام شود و گروه‌های یمنی در مورد مباحثی چون برگزاری انتخابات در این کشور مذاکره کنند. گرچه این احتمال وجود دارد که پروسه گفت‌وگوهای سیاسی، پروسه‌ای طولانی باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس این توافق نیروهای نظامی امارات و عربستان خاک یمن را ترک خواهند کرد، اظهار کرد: در روز شنبه یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله یمن به شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد که گزارش‌های دقیقی دارد مبنی بر اینکه نیروهای اماراتی در حال خارج شدن از قسمت‌هایی از یمن هستند گرچه به نظر می‌رسد اماراتی‌ها قصد دارند در برخی از جزایر مهم یمن همچنان باقی بمانند و حضور نظامی خود را حفظ کنند. البته انصارالله اعلام کرده که حضور نظامی نیروهای بیگانه در هیچ نقطه از یمن قابل قبول نیست و این نیروها باید هر چه زودتر یمن را ترک کنند.