بازگشت لیونل مسی، چه به لحاظ اقتصادی و چه ورزشی، برای بارسلونا حیاتی است و باشگاه برای محقق کردن آن، همه کارت‌های خود را رو خواهد کرد.

مسی در بارسلونا، لحظه‌شماری برای بازگشت تاریخی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بازگشت لئو مسی گزینه روی میز بارسلوناست. چیزی که تا چند ماه پیش غیرممکن به نظر می‌رسید، اکنون چندان هم غیرممکن نیست. باشگاه بارسلونا در تلاش است تا اقدامات لازم برای ایجاد یک محیط راحت برای فوق‌ستاره آرژانتینی را انجام دهد تا او جدی‌تر به گزینه بازگشت فکر کند. این البته که کار آسانی نیست؛ چرا که چندین مسئله مهم وجود دارد که باید حل شود، اما باشگاه در حال نزدیک شدن به لئو است.

نامی برای اعتمادسازی

مسی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر ورزشی، شاهراه نجات بارسلونا خواهد بود. لاپورتا باید در سرمایه‌گذاران پروژه بازسازی مجموعه ورزشی باشگاه و نوکمپ، اعتماد ایجاد کند. او باید بتواند اسپانسرهای جدیدی را به سمت بارسلونا بکشاند و تعجب‌آور نیست که رافا یوسته، معاون ورزشی بارسلونا، درست زمانی که مذاکرات برای دریافت 1500 میلیون یورو مورد نیاز برای بازسازی نوکمپ در حال بسته شدن بود، علناً به تماس با لئو اعتراف کرد. نام این بازیکن آرژانتینی باعث آرامش برخی سرمایه‌گذاران می‌شود که اخیرا به خاطر پرونده نگریرا نگران شده بودند و بی‌اعتمادی آنها افزایش یافته بود. از سوی دیگر، باشگاه اطمینان حاصل می‌کند که هواداران فصل بعد برای دیدن بازی‌های تیم به ورزشگاه المپیک مونتجوئیک خواهند رفت (تا زمان اتمام بازسازی نوکمپ). این انتقال ورزشگاه البته هنوز اکثریت اعضای رسمی باشگاه را متقاعد نکرده است.

نقش ژاوی هرناندس

در سطح ورزشی، بازگشت لئو برای ژاوی نیز مفید است. کیفیت و توانایی‌های این بازیکن آرژانتینی با وجود 35 سال سن، جایی برای تردید نمی‌گذارد. کیفیتی که بارسلونای کنونی برای بازی‌های بزرگ به آن نیاز دارد، با مسی تأمین خواهد شد. چند روز پیش در بازی مقابل رئال مادرید مشخص شد که بارسا در بازی‌های بزرگ هنوز تیمی با بلوغ کافی در اختیار ندارد. به همین دلیل، ژاوی مرتب با لئو صحبت می‌کند تا روشن کند که درها برای بازگشت او باز است و روی آن اصرار دارد.

طبیعی بود که لاپورتا در نشست اخیر خود از تمایلش برای تمدید با ژاوی حرف بزند. او می‌داند که اگر شانسی برای بازگشت مسی وجود داشته باشد، این اتفاق با حضور ژاوی روی نیمکت خواهد بود. مسی و ژاوی اعتماد متقابل دارند و دوستانی صمیمی هستند. ژاوی روی نیمکت بارسلونا باشد، شانس برگرداندن مسی هم مضاعف خواهد شد. چراغ سبز رئیس به ژاوی، در واقع چراغ سبز به مسی هم بود.

اولین دیدار و مذاکره

خوان لاپورتا و خورخه مسی قبل از تعطیلات عید پاک در بارسلونا با هم دیدار کردند. این یک رویکرد کلیدی دیگر بود. یک جلسه نیم ساعته که در آن رئیس باشگاه با مسیِ پدر در مورد برنامه باشگاه برای تجلیل از لئو قبل از بازنشستگی او صحبت کرد. رئیس با آگاهی از این که شکل جدایی مسی در تابستان 2021 درست نبود، روی ادای احترام به او پافشاری می‌کند. در آن جلسه بحث بازگشت مسی به بارسلونا به صورت رسمی مطرح نشد. در واقع تا به امروز هیچ پیشنهاد رسمی برای بازگشت او ارائه نشده است.

پاکسازی بارسلونا از مخالفان مسی

باشگاه حرکات کلیدی در ترکیب تیم برای بازگشت لئو انجام داده است. یکی از آنها جدایی جرارد پیکه بود. بازگشت مسی با جرارد در ترکیب بسیار سخت بود. این دو پایان خوبی نداشتند. لئو معتقد است که هم‌تیمی سابقش نقش فعالی در خروج او از باشگاه داشت و او آن را از یاد نبرده است. پیشنهاد تمدید به بوسکتس هم تصادفی نیست. دیگر فشاری برای جدایی جوردی آلبا هم نیست؛ چون او نیز مثل بوسکتس از دوستان صمیمی مسی است و حفظ آنها به بازگشت مسی کمک خواهد کرد.

لئو در مورد نحوه استقبال هواداران از خودش اگر شکی هم داشت، برطرف شده است. چهارشنبه گذشته وقتی در دقیقه 10 بازی مقابل مادرید، ورزشگاه نام او را فریاد زد، این موضوع برای او روشن شد. اگر چه این حرکتی از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود، ولی در فینال تورنمنت کینگزلیگ، تشویق مسی در نوکمپ کاملا خودجوش بود.

محدودیت‌های مالی باشگاه

برای بازگشت مسی داشتن مجوز لالیگا و برطرف شدن محدودیت سقف دستمزد نیاز است. در چند روز آینده، بارسلونا یک طرح توسعه اقتصادی را به لیگ ارائه خواهد کرد. اگر چراغ سبز را دریافت کند، برای بازگشت مسی احتمالی بالا وجود خواهد داشت، اما واضح است که برای این امکان، لئو باید حقوق خود را به میزان زیادی کاهش دهد. در همین حال، پاری سن ژرمن به تلاش خود برای تمدید قرارداد او ادامه خواهد داد و مطمئناً پیشنهاد مالی بسیار بهتری نیز ارائه می‌کند. در عربستان نیز حاضرند 400 میلیون در سال برای مسی بپردازند. اگر برای پول باشد، لئو به بارسا برنمی‌گردد، اما احساسات اینجا نقش مهمی دارد و دست بارسا نیز بالاتر خواهد بود.

نقش کلیدی لاپورتا

در نهایت، نقش اصلی بر عهده رئیس است. لاپورتا باید با لئو صحبت کند و با او صلح کند. رابطه آنها از دو سال پیش قطع شده است، اما اگر همه عوامل دیگر با هم جمع شوند، رئیس آخرین کارت خود را رو می‌کند و جاده را صاف خواهد کرد.