16 سال قبل یکی از محرزترین اشتباهات داوری تاریخ فوتبال ایران رقم خورد.

این عجیب‌ترین اشتباه داوری تاریخ لیگ برتر بود!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در هفته‌های اخیر اشتباهات داوری در فوتبال ایران و در لیگ برتر به اوج رسیده و تاثیر شگرفی در جدول مسابقات دارد. در همین دو هفته پنالتی اشتباه پرسپولیس جلوی مس رفسنجان، گل مشکوک سپاهان مقابل صنعت نفت و البته سوختن پنالتی‌های این تیم برابر تراکتور، از اشتباهات تاثیرگذار در شرایط جدول بوده است. البته قرمزپوشان نیز معتقدند چندی قبل پنالتی‌های آنها مقابل فولاد و آلومینیوم سوخته و این تیم نیز از داوری متضرر شده است. البته این امر در فوتبال ایران مسبوق به سابقه است و بارها در طول تاریخ فوتبال کشورمان، اشتباهات داوری محرز حتی سرنوشت یک تیم و فصل را عوض کرده است.

اما بی‌تردید یکی از عجیب‌ترین اشتباهات داوری تاریخ فوتبال ایران، 16 سال قبل و به ضرر استقلال اهواز رقم خورد. روزی بهاری که خداداد افشاریان، که در حال حاضر یکی از مهمترین سمت‌های فوتبال ایران را از آن خود کرده، نقش اصلی را در آن ایفا کرد و باعث شد فیروز کریمی و استقلال اهواز از یکی از مهمترین افتخارات خود محروم شوند.

یک هفته مانده به پایان لیگ ششم بود که حساسیت در صدر جدول به اوج رسیده بود. پرسپولیس و استقلال تهران شانس چندانی برای کسب عنوان قهرمانی نداشتند و البته روی کاغذ همچنان می‌توانستند در صورت رقم خوردن اتفاقاتی عجیب به مقام اول دست یابند. اما جنگ اصلی بین استقلال اهواز تحت هدایت فیروز کریمی و سایپا با سرمربی-بازیکنی به نام علی دایی بود.

فیروز کریمی اینگونه مستاصل و عصبانی، دادگاهی اضطراری برای محکوم کردن خداداد افشاریان برگزار کرده است.

استقلال اهواز در هفته یکی مانده به آخر، به مصاف مس کرمان رفت و تا دقیقه 88 با یک گل از مس کرمان پیش بود. اگر این نتیجه پابرجا بود، تیم فیروز کریمی صدرنشین کی‌ماند و می‌توانست در صورت پیروزی در هفته پایانی، قهرمانی را از آن خود کند. اما بابک داوری، کمک داور این بازی، پرچم خود را به اشتباه بالا برد و ضربه بازیکن مس کرمان را در شرایطی که به وضوح از خط دروازه استقلال اهواز عبور نکرده بود، گل اعلام کرد.

خداداد افشاریان، داور وسط این بازی و البته رئیس فعلی کمیته داوران نیز چاره‌ای جز پذیرش تصمیم کمک خود نداشت و در نهایت آن بازی با تساوی 1-1 به اتمام رسید. فیروز کریمی که به شدت از این تصمیم عصبانی بود، در پایان بازی خود را به آب و آتش زد و با تمام وجود به داوران اعتراض کرد، اما تغییری در نتیجه حاصل نشد و در نهایت استقلال اهواز صدر جدول را در آستانه کسب عنوان قهرمانی از دست داد.

سرمربی استقلال اهواز در کنار سعید رمضانی؛ آنقدر عصبانی که کارد بزنی خون هیچ کدام در نمی‌آید!

سایپا با درخشش علی دایی در هفته پایانی با دو گل برابر مس کرمان به پیروزی رسید و با دو امتیاز برتری، آخرین عنوان قهرمانی خود در لیگ ایران را کسب کرد. جالب اینجاست هر دوی این تیم‌ها بعد از گذشت 16 سال در سطح اول فوتبال ایران جایی ندارند و در لیگ یک برای حضور در لیگ برتر مبارزه می‌کنند. بعد از فتح جام باشگاه‌های آسیا روی نیمکت پاس، این می‌توانست بزرگ‌ترین افتخار مربیگری فیروز کریمی باشد، اما یک تصمیم غلط رؤیای او و اهوازی‌ها را بر باد داد و آن تیم پرستاره و هجومی در نهایت به کسب عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد. جالب اینجاست آن فصل در نهایت پرسپولیس که 12 امتیاز با استقلال در مقطعی فاصله داشت، بالاتر از این تیم در رده سوم قرار گرفت و تیم تحت هدایت صمد مرفاوی چهارم شد.

آن فصل از جهاتی به فصل جاری نیز شباهت‌هایی داشت. در آن مقطع نیز سه تیم به شکل جدی در کورس قهرمانی قرار داشتند و البته در آن روزها هم خداداد افشاریان نقش مهمی در تعیین قهرمان لیگ برتر ایفا می‌کرد. حالا و بعد از گذشت 16 سال، هواداران فوتبال امیدوارند او در تصمیم‌گیری‌های خود با نهایت دقت و صحت عمل کند و اجازه ندهد اشتباهات داوری در تعیین قهرمان لیگ برتر این فصل، نقش موثری داشته باشد.

علی دایی یک سال بعد از آن جام جهانی تلخ و عجیب، اینگونه اولین و آخرین قهرمانی خود در لیگ برتر را با سایپا جشن گرفت.

بسیاری معتقدند ورود تکنولوژِی بازبینی صحنه و البته خط دروازه می‌تواند بخش قابل توجهی از این مشکلات را کاهش دهد. اما به هر حال در سال‌های اخیر اعتراضات داوری بخش مهم و البته لایفنکی از فوتبال ایران بوده و با توجه به مشکلات زیرساختی قابل توجه، بعید به نظر می‌رسد این روند حداقل به این زودی‌ها تغییر کند.