سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ادامه گفت‌‌وگو با جمهوری اسلامی ایران را «مثبت» ارزیابی کرد.

جمهوری آذربایجان: مذاکرات با ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ادامه گفت‌‌وگو با جمهوری اسلامی ایران را «مثبت» ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز»، «آیهان حاجی زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه  در نشست خبری در خصوص وضعیت مذاکرات باکو و تهران گفت: «در جریان گفت‌وگوهای تلفنی اخیر وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ایران، تبادل نظر مفصلی درباره وضعیت دو کشور انجام شد.»

به گفته وی، جمهوری آذربایجان این مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کند و ادامه رایزنی‌ها را مهم می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان افزود:« جمهوری آذربایجان همواره علاقه‌مند به توسعه روابط و حسن همجواری با همه کشورهای همسایه از جمله ایران است. احترام متقابل به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها از اولویت‌های تغییر ناپذیر سیاست خارجی باکو است. جمهوری آذربایجان تلاش‌های خود را برای تضمین امنیت ملی دنبال می‌کند.»

«حسین امیرعبداللهیان» و «جیحون بایراموف» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ‌‌و جمهوری آذربایجان در دو دور گفت‌وگوی تلفنی در روز یکشنبه درباره تحولات موجود در مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای به رایزنی پرداختند.

در این گفت‌وگوهای صریح و شفاف، مشکلات و سوءتفاهمات موجود و راه‌حل‌های برون رفت از وضعیت جاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو وزیر خارجه بر احترام متقابل به حسن همجواری و حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید کردند.

این گفت‌وگوها پس از اتفاقات اخیر در مناسبات دوجانبه و برخی اقدامات غیرسازنده از سوی جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. جمهوری آذربایجان چندی است رویکردی غیردوستانه و تنش آفرین را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند و اخیرا در اقدامی غیرسازنده چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آنها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند. از سوی دیگر پارلمان این کشور نیز  جمعه ۱۸ فروردین ماه بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد.

امیرعبداللهیان در دو دور گفت‌وگو با همتای آذربایجانی با اشاره به توطئه رژیم صهیونیستی علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه، یادآور شد: از وجود اختلاف بین کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند.

در این تماس‌های تلفنی ضرورت مدیریت بیشتر فضای رسانه‌ای در راستای منافع دو ملت و دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مورد تأکید قرار گرفت