سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی چالش‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی در نشست یکشنبه این کمیسیون خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی چالش‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی در نشست یکشنبه این کمیسیون خبر داد.

عبدالجلال ایری با تشریح جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون وضعیت صنعت حمل‌ و نقل هوایی کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس حضور داشتند.

او در ادامه اظهار کرد: در ابتدا رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای هوایی کشور و از انجام خدمات تعمیر و اورهالی هواپیماها در داخل کشور و نیز تعمیر هواپیماهای کشورهای همسایه و افزایش ایمنی پروازها، از عدم تناسب هزینه ها و درآمدهای شرکت‌های هوایپمایی گلایه کرد و خواستار اجرای قانون برنامه ششم توسعه در خصوص نرخ شناور بلیط پروازها شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: رئیس سازمان هواپیمایی کشور شناورسازی نرخ بلیط پروازها را موثر بر افزایش انگیزه شرکت‌های هواپیمایی برای توسعه ناوگان حمل و نقلی، افزایش کیفیت خدمات و رقابت شرکت‌های هواپیمایی در جذب مسافر و بهبود امنیت و ایمنی پروازها قلمداد کرد. در همین راستا مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی نیز از افزایش هزینه‌های نگهداری هواپیماها و برقراری و حفظ ایمنی پروازها و ناترازی هزینه‌های موجود با درآمدهای ناشی از فروش بلیط مطالبی را بیان کردند.

او در ادامه تاکید کرد: نرخ بلیط کمتر از بهای تمام‌شده خدمات، دشواری در تامین ارز، موانع ترخیص قطعات هواپیماها از گمرکات کشور و سپس افزایش مهاجرت نخبگان صنعت هوایی کشور به عنوان مهم‌ترین چالش‌های اصلی این صنعت در جلسه مطرح شد. در ادامه جلسه، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گزارشی از وضعیت فرودگاه های کشور داده و به نیاز ۳۰ هزار میلیاردی برای استاندارسازی، نگهداری و توسعه ۵۲ فرودگاه کشور و نیز ساخت ۳۲ فرودگاه جدید و بودجه کمتر از ۲ هزار ۵۰۰ میلیاردی این مجموعه اشاره کرد.

او افزود: همچنین در خصوص میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به این مجموعه مطالبی بیان و از اعضای کمیسیون عمران مجلس درخواست شد برای بهبود وضعیت درآمدی شرکت‌های فرودگاهی و نیز شرکت‌های هواپیمایی و پرداخت بدهی‌های آنها تدابیری اندیشیده شود. در پایان نیز اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن گلایه از افزایش تاخیر در پروازها، افزایش نرخ بلیط‌ها در اثر ورود دلالان و شرکت‌های واسطه‌ای و ضرورت برقراری تناسب میان هزینه ها و درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی از مجموعه صنعت هوایی خواستند، مطالبات و خواسته های خودشان را از مجلس به صورت مشخص بیان کنند تا امکان بازکردن گره های موجود و رفع مشکلات وجود داشته باشد.

او در پایان بیان کرد: در نهایت مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نماینده سازمان هواپیمایی کشور، شرکت های هواپیمایی، مرکز پژوهش ها و اعضای کمیسیون عمران مجلس برای بررسی وضعیت صنعت هوایی کشور و راه برون‌رفت شرکت های هواپیمایی از مشکلات و توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور تشکیل شود تا جمع‌بندی خود را به کمیسیون ارائه کند و پیش از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مطالب در کمیسیون عمران مجددا چکش‌کاری و در سند توسعه برنامه هفتم احکامی برای این مسائل پیش بینی شود.