یک نمایش درخشان از سوی بازیکنان استقلال تحت تاثیر یک تصمیم هیجانی و البته توجیه‌پذیر در نحوه به ثمر رساندن گل ششم این تیم قرار گرفت.

این پنالتی اگر زدن نداشت، عذرخواهی هم نداشت!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" تیم فوتبال استقلال تهران شب گذشته در یکی از بهترین نمایش‌های فصل خود موفق شد هوادار را با نتیجه پرگل شش بر یک از پیش رو بردارد تا با این نتیجه علاوه بر صدرنشینی در جدول، خط و نشانی جدی برای رقبای خود در ادامه فصل کشیده باشد.

با این حال، این بازی جذاب و تماشایی تحت تاثیر گل ششم آبی‌ها قرار گرفت تا جایی که پس از بازی، میکسدزون ورزشگاه آزادی به محلی برای شکوه، دلجویی و معذرت‌خواهی تبدیل شد.

ماجرا به پنالتی سیدحسین حسینی، دروازه‌بان آبی‌ها برمی‌گردد. در لحظاتی که آبی‌ها با نتیجه پنج بر یک از حریف خود پیش بودند، خطای پنالتی روی مهدی قایدی در محوطه جریمه باعث شد تا گلر استقلال طول زمین را طی کرده و از مهاجم تیمش بخواهد توپ را برای زدن ضربه پنالتی به او واگذار کند.

اتفاقی که در لحظه برای هواداران استقلال هم جای تعجب داشت، به خصوص که آنها انتظار داشتند مهدی قایدی با زدن دهمین گل فصل خود با این ضربه پنالتی، فرصتی جدی برای حضور در کورس آقای گلی بدست بیاورد.

هرچند در نهایت سیدحسین این ضربه را با مهارتی فراتر از انتظار برای یک گلر آن هم جلوی دروازه‌بانی که پنالتی‌گیر شناخته می‌شود - به بازی حذفی هوادار برابر مس رفسنجان رجوع کنید - به گل تبدیل کرد تا حداقل خرده‌ای بابت از دست رفتن پنالتی متوجه استقلالی‌ها نباشد اما این پنالتی تمام فضای بعد از بازی را به خصوص در نشست خبری و میکسدزون تحت تاثیر قرار داد.

از یک طرف ساکت الهامی، سرمربی مغموم هوادار با لحنی محترمانه دلخوری خود از استقلالی‌ها را بابت این کار عنوان کرد و حرکت آنها را به نوعی تحقیر تیم خود قلمداد کرد.

از طرف دیگر ساپینتو خیلی زود در مقام عذرخواهی برآمده و از همتای خود در صورت برداشت چنین موضوعی عذرخواهی کرد. رفتاری که از سوی سایر اعضای تیم فوتبال استقلال هم ادامه‌دار بود و اکثر بازیکنان و مربیان این تیم در میکسدزون، از بازیکنان و به خصوص سرمربی هوادار، دلجویی و عذرخواهی کردند.

اما به‌نظر می‌رسد این موضوع، بسیار بیشتر از آنچه که باید، جدی گرفته شده است. پر واضح است که پنالتی زدن یک گلر در یک مسابقه فوتبال خیلی امر رایجی نیست، چه اینکه معدود دروازه‌بانانی چون چیلاورت، روجریو سنی و از همه مهم‌تر هانس یورگ بوت، پنالتی‌زن ثابت تیم‌های خود بودند و این کار را به فراخور نتیجه یا شرایط بازی انجام نمی‌دادند ولی این موضوع دلیلی برای انتقاد از بازیکنان استقلال و گلر آبی‌ها نخواهد بود چرا که آنها از لحاظ منطقی و قانونی و حتی انگیزشی این اجازه را دارند که ضربه پنالتی را به هر شکلی که می‌خواهند و توسط هر بازیکنی که آمادگی دارد به ثمر برسانند و از قضا، نحوه به تبدیل کردن ضربه به گل توسط حسینی، به خوبی مبیّن این موضوع بود که او مدت‌ها برای چنین ضربه‌ای تمرین کرده و از مهارت بالایی برای زدن ضربات پنالتی برخوردار است.

احمدرضا عابدزاده به عنوان مهم‌ترین گلر تاریخ فوتبال ایران، بارها در مسابقات داخلی و خارجی همراه با پرسپولیس و تیم ملی پشت ضربات پنالتی ایستاده بود.

از این رو، گله‌مندی کادر و بازیکنان هوادار از اقدام استقلالی‌ها چندان معقول به نظر نمی‌رسد، درست به همان اندازه‌ای که عذرخواهی استقلالی‌ها پس از بازی آن هم در این حجم، اصلا منطقی نیست. غالبا عذرخواهی و دلجویی برای کاری انجام می‌شود که در آن عمدی وجود نداشته و سهوا یک اتفاق رخ داده، حال آن که استقلالی‌ها در یک تصمیم جمعی به این نتیجه رسیدند که پنالتی را گلر تیمشان بزند تا او هم در جشن بزرگ این پیروزی سهیم باشد و این موضوع به خودی خود، نه‌تنها اشکالی ندارد، بلکه اگر اشکالی هم داشته باشد، دلیلی برای عذرخواهی باقی نمی‌گذارد چون این کار سهوی و از روی اتفاق رخ نداده است و آگاهانه صورت گرفته و حتی به فرض غلط بودن، می‌شد قبل از وقوع از آن جلوگیری کرد.

همان‌طوری که گواردیولا در آخرین فصل حضورش در بایرن مونیخ، تصمیم گرفته بود بعد از مسجل شدن قهرمانی تیمش، از مانوئل نویر در خط میانی استفاده کند و اطمینان داشت که این بازیکن می‌تواند به خوبی در این پست جواب دهد اما رومنیگه و اعضای باشگاه از او خواستند به دلیل اینکه شاید این کار به مثابه بی‌احترامی به حریف قلمداد شود، از تصمیمش منصرف شود.

بهروز سلطانی، گلر دهه شصت پرسپولیس بارها برای این تیم حتی به عنوان مهاجم از ابتدا به میدان رفته بود و این موضوع هرگز بی‌احترامی به حریفان تلقی نشده بود.

گاهی هم باید این نکته را در نظر گرفت که فوتبال در حالت کلی یک ورزش و سرگرمی است و در این مسیر، نمی‌توان تیم‌ها و بازیکنان را به‌خاطر برخی از تصمیماتی که آسیبی به منافع تیم خود و اعتبار تیم حریف وارد نمی‌کند، سرزنش و ملامت کرد و پنالتی‌زدن یک دروازه‌بان هم به همان اندازه‌ای که در فوتبال ایران کم‌نظیر بوده، به همان اندازه نیز قانونی و توجیه‌پذیر است و اساسا بیش‌پردازی به چنین موضوعی، دور از شدن از اصل فوتبال است. همان‌گونه که صحبت زیاد از پرگل بودن این نتیجه و باقی ماندن در این شکست برای هواداری‌ها، تصمیم درستی نیست و آنها هم باید خیلی زود از این نتیجه عبور کنند، چرا که فوتبال ادامه دارد.