وحید کاظمی دو قضاوت موفق در تبریز داشت؛ یکی برای شکست استقلال و دیگری در جریان پیروزی دراماتیک پرسپولیس.

برنده واقعی جدالهای امسال تبریز (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، مردی از قائمشهر، 39 ساله و آموزگار. از دهه 1390 در لیگ برتر و از لیگ شانزدهم، داور بازی‌های بزرگ. اما او حالا در آستانه چهل سالگی است که به نظر به پختگی لازم رسیده. پختگی شاید خلاصه‌ای از تجربه، آمادگی جسمانی، تسلط بر قوانین داوری و سایر مواردی باشد که او را از یک داور پراشتباه و مورد انتقاد تبدیل به چهره‌ای کرده که روزنامه‌نگاران از واژه «شاهکار» برای توصیف تصمیماتش استفاده کنند.

شاهکار، تصمیمی بود که او در دقیقه 90+4 گرفت و اجازه نداد پشت پای بازیکن تراکتور به پرسپولیس، بازی را متوقف کند. در ادامه سرخپوشان توانستند همین توپ را تبدیل به موقعیت و سپس گلی کنند که شاید سرنوشت لیگ برتر را تغییر دهد. این تاثیری است که یک داور با تصمیماتش می‌تواند بر فوتبال بگذارد.

البته وحید کاظمی پیش از آن یک پنالتی درست برای تراکتور گرفت و یک ادامه بازی صحیح در محوطه جریمه تراکتور داد که سوت اشتباه در هر کدام از این موارد، می‌توانست سوژه‌ای باشد برای اینکه پرسپولیس و تراکتور از مسئولیت خود در نتیجه بازی شانه خالی کنند و آن را بر گردن وحید کاظمی بیاندازند.

او در برخورد با نیمکت‌ها نیز مسلط عمل کرد و البته خوش‌شانس بود که یحیی و خمس را به عنوان سرمربی در کنار خط می‌دید. مربیانی که برخلاف بسیاری، خرده‌گیر نیستند و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم اغلب به کنترل بازی توسط داور کمک هم می‌کنند. البته این انگاره، مثال نقض هم دارد؛ از جمله اظهارات خمس در نشست خبری قبل از بازی و اعتراض تند یحیی در شهرآورد فصل گذشته. اما شاید در مجموع جمله غلطی نباشد.

نکته جالب در مورد داور بازی پرسپولیس - تراکتور این است که او چند هفته پیش در همین استادیوم (بنیان دیزل) بازی استقلال - تراکتور را هم سوت زد و اتفاقا در همان بازی نیز تیتر «شاهکار» را از خبرنگاران گرفت. در آن بازی او روی صحنه گل اول تراکتور، به محض اینکه در یافت محمدرضا ابوالفضلی، به اشتباه پرچم زده، خود در نقش کمک داور، آفساید را رد کرد و وسط زمین را نشان داد.

آقا وحید همچنین در بازی استقلال - تراکتور یک صحنه مشکوک در محوطه جریمه سرخپوشان تبریزی را هم پنالتی نگرفت و در ادامه این تصمیم با تیک سبز کارشناسان داوری همراه شد تا او سربلند از زمین برفی تبریز خارج شود.

او حالا در اوج دوران داوری خود به سر می‌برد و 5 فصل دیگر فرصت دارد تا در نقش یک داور باتجربه، روزهای درخشانی را ثبت کند. فوتبال ایران بیشتر از هر زمان دیگری به داورانی نیازمند است که این‌چنین شجاعانه، سوت‌های درست بزنند.