تعاملی که میان طرفین جنگ یمن صورت گرفت در شرایطی انجام شد که رسانه‌های غربی و معاند با واژه‌سازی‌های دروغین سعی در پنهان‌سازی مقاومت ملت یمن و نقش غرب در گرفتار ساختن ائتلاف سعودی و تحمیل جنگ به یمن داشتند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرودگاه صنعا به مدت سه روز میزبان پرواز‌هایی بود که برای تبادل اسرای یمن و عربستان صورت می‌گیرد. ۲۵۰ اسیر انصارالله در روز اول تبادل اسرا از زندان‌های عدن در قبال ۳۵ اسیر ائتلاف سعودی آزاد و طی دو پرواز به صنعا منتقل شدند.

در چارچوب دومین روز تبادل اسرا میان یمن و ائتلاف سعودی نیز ۳۵۰ آزاده یمنی به پایتخت کشورشان بازگشتند.

این تبادل اسرا در پی توافقات صورت گرفته در سفر هیئت سعودی-عمانی به یمن و توافقات میان طرفین برای برقراری آتس بس و پایان جنگ انجام شد که بر اساس آن بخش قابل توجهی از محاصره یمن برداشته شده و کشتی‌ها می‌توانند در بنادر جنوبی یمن پهلو بگیرند.

این تحولات در شرایطی انجام شد که مرور جنگ تحمیلی به یمن گواه چند حقیقت است:

مقاومت ملی یمنی‌ها با وجود تحریم‌ها، محاصره و فجایع انسانی تحمیلی به آنان، در نهایت برتری یمن بر متجاوزان را رقم زد و دستاوردهای موشکی و پهپادی یمنی‌ها در کنار مقاومت مردمی، نهایتا طرف متجاوز را وادار کرد از خواست غرب مبنی بر استمرار جنگ دست بردارد.

رسانه‌های غربی اما با تکرار ادعاهای مقامات و تحلیل‌گران غربی می‌کوشند مبادله اسرا را به توافق میان ایران و عربستان نسبت داده و چنان وانمود کنند که وقوع جنگ یمن ناشی از اختلافات میان شیعه و سنی و متاثر از رفتار ایران بوده است.

این طراحی رسانه‌ای با هدف پنهان‌سازی نقش غرب در ایجاد و استمرار جنگ یمن و محاصره غیر انسانی این کشور صورت می‌گیرد تا جایی که مثلا بی‌بی‌سی در واژه‌سازی نیز از واژه «زندانیان حوثی» به جای «اسرای یمنی» استفاده می‌کند.

این ادبیات‌سازی زیرکانه با جابه‌جایی واژه‌ها در واقع با هدف به حاشیه راندن بسیاری از مفاهیم بر اساس قوانین بین‌المللی و تغییر مسیر پیگیری حقوقی احتمالی خسارات این جنگ تحمیلی در آینده است، چه، بر اساس قوانین بین‌المللی همچون منشور ملل متحد، قوانین بشردوستانه و قوانین چهارگانه ژنو، واژه اسیر دارای بار حقوقی متفاوتی است.

واژه اسیر برگرفته از جنگ میان دو ساختار حکومتی است که قوانینی همچون جنایت‌کاران جنگی، حقوق اسرای جنگی و... در قبال آن حکم‌فرما شده و اسرا از حقوقی برخوردارند که حتی بعد از آزادی می‌توانند به علت شکنجه یا رفتارهای غیر انسانی با آنها از حق شکایت برخوردار باشند.

به کار بردن واژه زندانیان از سوی رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی تحریف ماهیت اصلی این افراد است که بر اساس آن غرب سعی دارد تا اسرای یمنی محروم شده از حقوق اولیه خویش قادر نباشند بر اساس قوانین جنگی بین‌المللی حقوق خود را پیگیری کنند.

البته این خباثت امثال بی‌بی‌سی، اهدافی چون تقلیل مقاومت یمن به زندانیان عادی مانند درگیری خیابانی، مشروعیت‌زدایی از دولت مردمی یمن، پنهان‌سازی ابعاد نقش غرب در کشتار مردم این کشور، تحریف تاریخی 8 سال جنایت علیه یمن و مقاومت مردم، تقلیل مقاومت ملت به تک‌محوری حوثی‌ها و... را دنبال می‌کند.

این در حالی است که مقاومت هشت ساله مردم یمن سراسری بوده و در عین حال انصارالله به نمایندگی از مردم و تمام گروه‌های یمنی در مذاکرات ایفای نقش داشته است.

از سویی؛ غربی‌ها گرچه با گرفتار کردن ائتلاف سعودی در جنگ، با فروش تسلیحات درآمدهای کلانی به جیب زدند اما افکار عمومی جهانی شکست این تسلیحات پیش‌رفته را  در برابر اراده و مقاوت یمنی‌ها به چشم خود دید.

این امر می‌تواند به الگویی برای سایر ملت‌ها در برابر تجاوزگری و اشغال‌گری غرب مبدل شود و از این رو رسانه‌های غربی با واژه‌سازی‌های دروغین و تغییر ماهیت جنگ تحمیلی به یمن به دنبال کم رنگ ساختن ابعاد شکست غرب در یمن هستند.

تحریف واژگان سال‌هاست که در قبال اسرای فلسطینی نیز اجرا شده و با عنوان زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، ماهیت اشغال‌گر این رژیم و مقاومت فلسطینی‌ها برای آزادی سرزمینشان به عنوان حق دفاع مشروع را کتمان می‌کنند. 

منبع: نورنیوز