حالا که گشایش‌های جدیدی در منطقه بین کشورهای اسلامی-عربی ایجاد شده و دولت سیزدهم در چارچوب سه اصل همسایه‌محوری، آسیاگرایی و منطقه‌محوری ریل‌گذاری خود در سیاست‌خارجی را دنبال می‌کند، روابط با کشوری خوش‌سابقه مثل عمان بیشتر از قبل گرم و نزدیک شده، به ویژه که قرار است به زودی سلطان عمان به ایران سفر کند و وزیر خارجه با حضور در مسقط در واقع بخشی از رایزنی‌ها برای تدوین دستور کار و برنامه‌های این سفر را هماهنگ می‌کند. هرچند وزیر خارجه این را هم گفته که ایده‌هایی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح بود که این ایده‌ها را دریافت کردیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جایگاه عمان در نظم جدید منطقه حتما از گذشته هم مهم‌تر شده به ویژه این‌که در حوزه اقتصادی، تهران و مسقط قرار است روند روبه‌رشدی را تجربه کنند. بعد از این‌که سال گذشته با رشد ۶۰درصدی، حجم تبادلات دو کشور به دو میلیارد دلار رسید، این میزان در سه سال اخیر هم سه برابر شده‌است. البته یکی دیگر از وجوه اشتراک، برگزاری بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان است که موضوعاتی مانند تأسیس مراکز تجاری و دیگر محورهای اقتصادی در این اجلاس دنبال خواهدشد. عمان از سال ۲۰۱۵ در شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایران با غرب و برجام نقشی مهم ایفا کرده و حتی پس از خروج آمریکا از این توافق، به رویکرد معقول، متوازن و خردورزانه خود در قبال ایران ادامه داد و طبیعی است جمهوری اسلامی همیشه از ایفای نقش مسقط استقبال کرده‌است. 

در ادامه سفر منطقه‌ای وزیر خارجه کشورمان، حسین امیرعبداللهیان دیروز(چهارشنبه) ششم اردیبهشت در دیدار با سلطان بن محمد النعمانی، وزیر مکتب سلطانی عمان در مسقط در خصوص موضوعات مرتبط با روابط دو‌جانبه، آخرین تحولات منطقه و مسائل مورد علاقه در حوزه بین‌المللی به رایزنی و تبادل‌نظر پرداخت. وزیر خارجه در این دیدار با اشاره به سفر رئیسی به عمان و نیز سفر آتی سلطان عمان به ایران، تبادل هیأت‌های فیمابین در سطوح عالی را زمینه‌ساز تحرک بیشتر و فعال‌سازی روابط و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دو کشور برای ارتقای همکاری‌ها خواند و بر استمرار آن تأکید کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به نقش عمان در تسهیل گفت‌وگوهای ایران و عربستان و گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی از تلاش‌های عمان در زمینه تسهیل گفت‌وگوهای منطقه‌ای قدردانی کرد. وی با استقبال از تلاش‌های سازنده عمان در خصوص یمن، ابراز امیدواری کرد این تلاش‌های سازنده به تحکیم صلح در منطقه منجر شود. حسین امیرعبداللهیان درباره دستاوردهای سفر دو روزه خود به عمان هم گفت: پس از سفر سال گذشته حجت‌الاسلام رئیسی به مسقط، روند اجرای توافق‌ها شتاب زیادی گرفته‌است. وی افزود: هم بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در دو طرف فعال عمل کرده‌اند و هم سفرا و دیپلمات‌های ما در تهران و مسقط در هر دو سو اقداماتی موثر انجام داده‌اند به‌طوری که سلطان عمان پیش از این خودشان ۲۰ سال در وزارت خارجه دیپلمات بوده‌اند و تعبیری که امروز از روابط دو کشور دارند، مبنی بر این است که «به عنوان کسی که ۲۰ سال در وزارت خارجه بودم احساس می‌کنم در یک سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و در حوزه مناسبات دوجانبه کارها به خوبی پیش می‌رود.» 

 

عمان به دنبال لغو تحریم‌ها 

وزیر خارجه همچنین گفت: عمان همواره علاقه‌مند است گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها به سرانجام مطلوبی برسد. ایده‌هایی در این رابطه مطرح بود که این ایده‌ها را دریافت کردیم و از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این موضوع تشکر می‌کنیم.

امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای عمانی گفت که عمان همواره در موضوع گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌ها، نقش سازنده و مثبتی را ایفا می‌کند و در این باره مشورت‌های لازم را با هم خواهیم داشت.

 توافق ترانزیتی

وزیر خارجه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این سفر در مورد آن اتفاق نظر داریم این است که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک کشورمان در بحث ترانزیت، توافق ترانزیتی عشق‌آباد را که از عمان شروع می‌شود و از مسیر ایران تا آسیای مرکزی امتداد پیدا می‌کند، بتوانیم هرچه زودتر اجرایی کنیم. 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و همکاری‌های‌مان رو‌به رشد است. همچنین در زمینه تجارت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده که امیدواریم در سفر آتی آقای سلطان به تهران، بتوانیم این پروژه‌ها را تکمیل کرده باشیم. البته همکاران ما اسنادی را برای امضا در جریان این سفر آماده می‌کنند. 

 دیدار با یمنی‌ها در مسقط

امیرعبداللهیان همچنین با محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد «دولت نجات ملی یمن» در محل سفارت ایران در مسقط دیدار کرد. عبدالسلام در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از حمایت‌های انسانی ایران از یمن، آخرین وضعیت گفت‌وگو با عربستان در صنعا را تشریح کرد.این سومین سفر رسمی و دوجانبه امیرعبداللهیان به عمان پس از تصدی وزارت خارجه است. همچنین در ادامه سفرهای منطقه‌ای، وزیر خارجه راهی بیروت پایتخت لبنان شد. 

فرشته مسلمی - گروه سیاسی روزنامه جام جم