آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی های بازداشت شده ندارد.

بلینکن: تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی‌های بازداشت شده نداریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی های بازداشت شده ندارد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: ایالات متحده آمریکا تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی هایی که به صورت غیر قانونی بازداشت شده اند، ندارد. امروز، ما کسانی را که مسئول بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکا هستند، پاسخگو می کنیم. اقدامات ما هشداری واضح و مستقیم به کسانی است که در سراسر جهان به صورت غیر قانونی اتباع آمریکا را بازداشت می کنند.

بلینکن افزود: وزارت امور خارجه آمریکا سرویس امنیت فدرال روسیه یا اف اس بی را به دلیل دست داشتن در بازداشت غیرقانونی حداقل یک شهروند آمریکایی در خارج از کشور تحریم می کند. اف اس بی، بارها در دستگیری اتباع آمریکایی که به طور غیرقانونی در روسیه بازداشت شده اند، شرکت داشته است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: این وزارتخانه همچنین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به دلیل دست داشتن در بازداشت غیرقانونی حداقل یک شهروند آمریکایی تحریم کرده است. همزمان، وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار مقام ارشد در سپاه پاسداران را تحریم کرده است.

این مقام دولت بایدن اضافه کرد: ادامه اقدامات روسیه و ایران در بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی غیرقابل قبول است.

بلینکن تاکید کرد: آمریکا هرگز از تلاش برای آزادی اتباع آمریکایی که به صورت غیر قانونی بازداشت یا گروگان گرفته شده اند، دست نخواهد کشید. اقدامات امروز یکی از ابزارهای پیشبرد این هدف است و ما همچنان از تمام اختیاراتی که در اختیار داریم برای بازگرداندن اتباع آمریکایی به خانه استفاده خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  چهار مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا ادعا کرد سازمان اطلاعات سپاه ایران همزمان از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل نقش آن  در گروگانگیری یا بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی در ایران تحریم می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر نقش مستقیم آن در سرکوب اعتراضات و دستگیری مخالفان، از جمله دو تابعیتی‌ها، مکرراً زندانیان را در زندان مخوف اوین زندانی  و بازجویی می‌کند.

این نهاد آمریکایی ادامه داد: تحریم های  امروز اولین اقدام تحت فرمان اجرایی ۱۴۰۷۸ است و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها و اتباع آمریکایی که به  صورت غیرقانونی بازداشت‌شده اند را تقویت می کند. این اقدامات  بر تعهد اساسی دولت آمریکا  برای بازگرداندن اتباع آمریکایی گروگان گرفته شده و به صورت غیر قانونی بازداشت شده, مجددا تاکید می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که روح الله بازقندی, محمد کاظمی,، محمد مهدی سیاری و محمدحسن محققی از اعضای سپاه پاسداران به فهرست تحریم ها اضافه شده اند.

همزمان با تحریم ها علیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا, سرویس امنیت فدرال روسیه یا  اف اس بی  را نیز به دلیل دست داشتن در بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی تحریم کرد.

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «اقدام امروز، مقامات ارشد و سرویس های امنیتی در ایران و روسیه را که مسئول گروگانگیری یا بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی در خارج از کشور هستند، هدف قرار می دهد. ما متعهد هستیم که اتباع آمریکایی را که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند به خانه بازگردانیم و علیه تهدیدات خارجی برای امنیت اتباع آمریکایی در خارج از کشور اقدام کنیم.»

 این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در گفتگویی اظهار داشت: در روزهای اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود. ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. ‌از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن‌ اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.

مقامات آمریکایی از جمله جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را رد کردند اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی در موضوع تبادل زندانی بین دو کشور گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.

ناصر کنعانی در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات روز یکشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان اظهار داشت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است. در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.