یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای خاتمی محور بی‌بدیل سیاسی و اخلاقی جریان اصلاحات است اما چیزی را به جبهه اصلاحات دیکته نخواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر آنکه اعضای حقیقی جبهه اصلاحات مشخص شده‌اند. این افراد عبارتند از: 1.بهزاد نبوی 2.فخرالسادات محتشمی‌پور  3.محسن امین‌زاده 4.محمدرضا جلایی‌پور  5.عماد بهاور 6.بدرالسادات مفیدی  7.سیدحسن رسولی 8.معروف صمدی  9.اسماعیل گرامی‌مقدم  10.فاطمه سعیدی  11.محسن هاشمی 12.غلامرضا ظریفیان 13.محمد مقدم  14.آذر منصوری  15.محسن آرمین. حالا پرسش آن است روند جبهه اصلاحات با تعیین احضای حقیقی در کنار اعضای حقوقی که همان احزاب اصلاح‌طلب باشند، در ادامه مسیر چگونه خواهد بود؟

حسن رسولی، یکی از 15عضو حقیقی جبهه اصلاحات ایران، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «سخنانی که در این گفت‌وگو بیان می‌کنم صرفا نظر شخصی من به عنوان یکی از اعضای جبهه اصلاحات است و طبیعی است که مواضع رسمی جبهه اصلاحات ایران از سوی سخنگوی این تشکیلات اعلام می‌شود. در ابتدا باید بیان کنم که من عضو آن گروه تصمیم‌گیر درباره اعضای 15نفره اشخاص حقیقی نیستم و از کم‌وکیف مباحثی که در جلسات این کارگروه صورت پذیرفته، بی‌اطلاع هستم اما پایان اسفند یعنی دوماه قبل دوره دوساله جبهه اصلاحات به پایان رسید و تبعا برای دوره دوساله دوم باید بخش اقلیت جبهه اصلاحات به لحاظ مصداقی تعیین می‌شدند تا دوره جدید فعالیت آغاز شود. مطلع شدم که کمیته نه نفره، اشخاص را تعیین کرده است و در نتیجه امروز اعضای 45نفره جبهه اصلاحات که شامل 31نفر دبیران کل یا نمایندگان معرفی‌شده از سوی احزاب عضو جبهه هستند و نیز 15نفر چهره‌های حقیقی تعیین تکلیف شدند».

 

او ادامه داد: «من البته خدمت بعضی از دوستان عرض کرده بودم که ای‌کاش به جای من، چهره جوان و جدیدتری را انتخاب می‌کردند اما به هر حال این مرجع اینگونه تصمیم گرفته است. طبیعتا باید این 45نفر طبق اساس‌نامه دور هم جمع شوند و ارکان دوره جدید با رأی آنها انتخاب شوند. باید منتظر باشیم و ببینیم که آقای مهندس بهزاد نبوی که زحمت کار را بر عهده داشتند، چه زمانی دعوت می‌کنند و به محض اینکه جلسه شکل بگیرد و ارکان این تشکیلات برای دوره جدید تعیین تکلیف شود، فعالیت رسمی و تشکیلاتی جبهه اصلاحات از سر گرفته شود».

این فعال سیاسی همچنین درباره ریاست جبهه اصلاحات بیان کرد: «قطعا بنده در شرایطی که بزرگانی مانند آقای مهندس نبوی و سایر دوستان حضور دارند، داوطلب عضویت در هیئت رئیسه نخواهم شد و درباره سایر مصدایقی که در گمانه‌زنی‌ها گفته شده است، به نظرم آنچه در فعالیت تشکیلاتی جبهه اصلاحات مطرح بوده و خواهد بود، بیش بو پیش از هر مسئله‌ای انسجام تشکیلاتی، تکریم بزرگان و حسن استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و سیاسی بزرگانمان خواهد بود که به طور طبیعی آقای مهندس بهزاد نبوی به دلایل مختلف به شرطی که بتوانیم ایشان را مجاب کنیم، بهترین گزینه خواهند بود. در گذشته هم اینگونه نبوده است که برای تعیین ارکان شاهد رقابت یا شبه‌رقابت میان همراهانمان باشیم. فکر می‌کنم در ادامه هم همین روند خواهد بود؛ بنابراین همان‌طور که گفتم فعالیت جبهه اصلاحات در شرایط دشوار سیاسی امروز ایران بسیار سخت است و دوستانی مانند مهندس نبوی اگر مجاب شوند به نظرم در مسیر حفظ انسجام و ارتقای سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات کمک شایانی کرده‌اند. به نظر من ابدا چیزی به نام رقابت بین دوستان مطرح نیست».

او در خصوص نسبت جبهه اصلاحات با سید محمد خاتمی هم تصریح کرد: «هسته اصلی جبهه اصلاحات، دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب هستند و 15عضو مابقی با نیت به کمک آنها و ایجاد هم‌افزایی به این جمع پیوسته‌اند. مجموعه این 46نفر تا جایی که من مطلع هستم، همچنان آقای خاتمی را محور بی‌بدیل سیاسی و اخلاقی جریان اصلاحات می‌دانند. من تا جایی که در جریان بوده و هستم سخنی غیر از این در بین دوستان مطرح نبوده و نیست. نگاه آقای خاتمی هم به این جبهه نگاه کاملا توأم با اعتمادبخشیدن به این تشکیلات است. پیش‌بینی می‌کنم مانند گذشته ضمن اینکه آقای خاتمی به عنوان لیدر اصلاحات از هر نوع حمایتی از جبهه دریغ نخواهد کرد اما حسب اخلاق و منش خود ایشان به هیچ‌عنوان در پیمودن مسیر تشکیلاتی موضوعی را خارج از تشخیص عقل جمعی این جبهه دیکته نخواهد کرد».

رسولی در پایان درباره رویکرد جبهه اصلاحات به انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: «در دوره قبلی جبهه اصلاحات ما بحثی درباره انتخابات یازده اسفند سال1402 نداشتم. در دوره جدید به طور طبیعی با توجه به اینکه دو رویداد مهم انتخاباتی داریم، حدس می‌زنم به موضوع پرداخته شود البته راهبردهای جبهه اصلاحات در دو انتخابات پیشین یعنی سال98 مجلس و 1400ریاست‌جمهوری کاملا شفاف و روشن بوده و همچنان کارگشاست و در زمان خودش بدون کم‌وکاست توسط آقای مهدس باقری، دبیر جبهه اصلاحات و آقای دکتر شکوری راد، سخنگوی جبهه اصلاحات به استحضار افکار عمومی‌ خواهد رسید».

منبع: نامه نیوز