فلاحت‌پیشه در تفسیرش از «ملک را سیاستی دگر باید» در مکتوب لاریجانی، می‌گوید: این مجلس و این دولت هردو مسئول هرآنچه پیش آمده هستند. انتخابات مجلس آینده هم ارزیابی عملکرد کل جناح حاکم بر مجلس و دولت است.

فلاحت‌پیشه: «برادران خالص‌ساز»، طعنه لاریجانی به نظارت استصوابی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فلاحت‌پیشه در تفسیرش از «ملک را سیاستی دگر باید» در مکتوب لاریجانی، می‌گوید: این مجلس و این دولت هردو مسئول هرآنچه پیش آمده هستند. انتخابات مجلس آینده هم ارزیابی عملکرد کل جناح حاکم بر مجلس و دولت است.

دامنه‌ی نامه‌ی جنجالی اخیر علی لاریجانی خطاب به «برادران خالص‌ساز» همچنان بحث‌برانگیز است. منظور لاریجانی از تک تک واژگانی که در این نامه به کار برده است، توسط گروه‌های مختلف سیاسی و جناح‌های مختلف در قدرت و بر قدرت، تعبیر و تفسیر می‌شود. کلمه‌هایی مثل «رقابت تصنعی» و جملاتی مثل«ملک را چاره‌ای دگر باید» از شاه‌کلیدهای مکتوب لاریجانی است.

در همین باره «خبرآنلاین» از حشمت‌الله فلاحت‌پیشه این فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس درباره نامه اخیر علی لاریجانی پرسیدم. او در این باره گفت: «در انتخابات، دو حوزه‌ی مشارکت و حضور با رقابت متفاوت از هم هستند. یک بار هدف، حضور حداکثری جامعه واجد شرایط‌ رای دادن است و یک‌بار این منظور نیست و قرار است یک رقابت حداقلی‌ای در حد همان مشارکت پایین ایجاد شود.»

فلاحت‌پیشه در توضیح نامه‌ی لاریجانی به یکدستی حاکمیت در دو سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «تا پیش از آن این حد از یک‌دست شدن را کمتر در دهه‌های گذشته سراغ داریم، سابقه نداشته است. تا جایی که حتی تنوعات درون جناحی هم در آن راه نداشته باشد. این امر باعث شده تا غیریت‌سازی را در بخش عمده‌ای از حتی اصول‌گرایان هم شاهدیم.» این درحالی است که از نظر فلاحت‌پیشه در گذشته حضور همه جریان‌های متکثر سیاسی باعث می‌شد مشارکت بالا برود.

همان‌طور که در نامه لاریجانی به رقابت تصنعی اشاره شده از نظر فلاحت‌پیشه نیز حذف تکثر از حضور جریان‌های متکثر سیاسی در سال‌های اخیر موجب شده که: «امروز نیز همین جریان حاکم بر مجلس و دولت جنگ زرگری دارند تا بازار گرمی کنند. وگرنه چرا در سال آخر این مجلس، نمایندگان به یک‌باره یادشان افتاده نقد دولت کنند؟ هرچقدر جریان‌های متکثر حذف شوند، جریان‌های باقی مانده و از صافی رد شده و یک‌دست، ناچار دچار رقابت زرگری می‌شوند.»

وی در تفسیرش از «ملک را سیاستی دگر باید» در مکتوب لاریجانی، می‌گوید: «این مجلس و این دولت هردو مسئول هرآنچه پیش آمده هستند. انتخابات مجلس آینده هم ارزیابی عملکرد کل جناح حاکم بر مجلس و دولت است.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در تفسیرش از «رقابت تصنعی» به موضوع دیگری اشاره می‌کند: «سخت شدن پوسته قدرت در ایران».

اگرچه فلاحت‌پیشه طیف‌های معتدل و «آقای لاریجانی و آقای روحانی» را نیز در این سختی پوسته قدرت، بی‌تقصیر نمی‌داند: «اگر در زمان مسئولیت خودشان، محافظه‌کاری نمی‌کردند، امروز خودشان به پوسته‌ی سخت شده‌ی قدرت برنمی‌خوردند.»

دیدگاه این فعال سیاسی این است که «امروز لاریجانی در نقطه‌ای ایستاده که یک سمتش طرح اصلاح قانون اساسی است و یک سر دیگر حافظان وضع موجود هستند. ایشان وسط این خط ایستاده.» وی در تفسیرش از واکنش لاریجانی به خبر تسنیم، می‌گوید: «آقای لاریجانی منتظر یک دعوت محترمانه‌تر است. خبری که کار شد اعلام حضور ایشان به صورت نه چندان محترمانه بود.»

از نظر فلاحت‌پیشه با توجه به جایگاه لاریجانی به عنوان مشاور رهبر انقلاب؛ «واکنش اخیر لاریجانی ناظر بر چرخش نخبگانی قدرت است و نه ناظر به اصلاح ساختاری قدرت. باید بین این دو تفکیک قائل شد.»

از فلاحت‌پیشه می‌پرسم که آیا منظور از «برادران خالص‌ساز » همین طیفی نیست که دوست دارد مشارکت پایین باشد تا بازهم رای بیاورد؟ وی پاسخ می‌دهد: «ما با شرایط قهر سیاسی روبه‌رو هستیم. کسانی که این وضعیت را ایجاد کرده‌اند در شرایط حداقلی بازهم کرسی‌های خودشان را حفظ می‌کنند. اما به این هم توجه کنید که همه‌ی این افراد در ادوار مختلف دولت و مجلس امتحان‌های خود را پس داده‌ و فرصت‌ها را از دست داده‌ند؛ هم این دولت و مجلس و هم دولت قبل .»

از نظر وی محافظه‌کاری در هر دو طیف چپ و راست، برای کشور مشکل تراشیده است. فلاحت‌پیشه بر این باور است که: «یک عده دغدغه حضور دارند و یک عده دغدغه پیروزی. اما برای پایان دادن به این حس قهر از صندوق در میان مردم، به جای رقیب‌تراشی، بیشتر نیاز است کارنامه داشته باشید.» فلاحت‌پیشه از همین زاویه به جمله «ملک را سیاستی دگر باید» نگاه می‌کند و اقبال دوباره مردم به طیف‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب را ممکن اما مشروط به این می‌داند که به دنبال حفظ وضع موجود نباشند زیرا حکمرانی کشور به تجدید نظر نیاز دارد. او در همین باره می‌افزاید: «کشور نیاز به اصلاح جدی در قانون انتخابات و فضای آزاد و رقابتی دارد تا مشارکت بیشتر از گذشته شود.»

تحلیل فلاحت‌پیشه از «برادران خالص‌ساز» این است که آقای لاریجانی به نظارت استصوابی اشاره دارد و منتقد آن است: «رد صلاحیت‌ها سلیقه‌ای شده تا جایی که حتی برخی تندروها از پشت حکم به رد صلاحیت می‌دهند .