فردا | محمدصادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی، درباره وضعیت اصلاح‌طلبان و همچنین برنامه آنها در انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ گفت: از برنامه آینده اصلاح‌طلبان هیچ اطلاعی وجود ندارد.

برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۲
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جریان اصلاحات چند انتخابات اخیر را باخته و در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برد. علت اصلی این آشفتگی البته فقط باخت در رقابت‌های 98 و 1400 نیست. مشکل اصلی آنها ریزش شدید سرمایه اجتماعی است که به واسطه عملکردشان در مجلس دهم، دولت‌های یازدهم و دوازدهم و شورای پنجم رقم خورد. حال اصلاح‌طلبان مانده‌اند و بدنه اجتماعی ناراضی که به این سادگی‌های جذب نمی‌شود. برای همین هم شاهدیم که سیاسیون در این جریان پرچم جامعه محوری برافراشته و اصرار دارند که با تمرکز بیشتر به خواست عمومی جامعه و فاصله گرفتن از قدرت زمینه احیای خود را فراهم آورند. اگرچه در این زمینه هم اتفاق نظر دارند و طیفی از آنان حاضر نیست در هیچ صورتی از قدرت بگذرد.

به هر روی اصلاح‌طلبان تا رقابت‌های سیاسی بعدی یعنی انتخابات مجلس 1402 کمتر از دو سال زمان دارند و باید در این مدت هم به اتفاق نظر و اجماع برسند، هم سرمایه اجتماعی خود را احیا کنند و هم مهیای رقابت با جریانی شوند که اکنون در مجلس، دولت و ... سر کار است و در همین چند ماهه هم بر رضایتمندی عمومی افزوده است. 

طبیعتا کار سختی در پیش دارند و از حالا باید برنامه ریزی کنند. این طور که جوادی حصار سخنگوی اعتماد ملی گفته اما هنوز هیچ برنامه ای ندارند!

او در گفت وگویی با روزنامه اصلاح طلب «شرق» گفته: از برنامه آینده اصلاح‌طلبان هیچ اطلاعی وجود ندارد. تغییر محسوسی نسبت به گذشته نکردند و همچنان دارند فکر می‌کنند که باید چه کاری انجام دهند. 

جوادی حصار درباره دلایل منفعلانه رفتار‌کردن اصلاح‌طلبان و مشکلاتی که بین احزاب وجود دارد، گفت: نداشتن برنامه روشن میان اصلاح‌طلبان، نتیجه‌اش آن می‌شود که آینده‌ پر از ابهام است و همین که تصمیمی برای آینده نگرفتند، این منفعل‌بودن را روشن می‌کند. اصلاح‌طلبان برای اینکه به نتیجه‌ای اثربخش برسند، باید حداقل در دو حوزه درونی و دینی به انسجام برسند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در انسجام درونی اول باید دید در حزب و مجموعه جمعیتی که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخیل است، چه کاری می‌خواهند انجام دهند و در برنامه بعدی، اگر به جمع‌بندی روشنی رسیدند، در تعامل با دیگر احزاب و مؤلفه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در جبهه اصلاحات، به تبادل نظر بپردازند و گفت‌وگو کنند تا به یک هدف و روش مشترک برسند. بنابراین انسجام محصول تعامل، گفت‌وگو و تبادل نظر بین‌حزبی و درون‌حزبی است و آرزو می‌کنم انسجام بین احزاب شکل بگیرد.‌

جوادی‌حصار درباره آینده اصلاح‌طلبان گفت: آینده اصلاح‌طلبان با آینده اصلاح‌طلبی فرق دارد. آینده اصلاح‌طلبی امری محتوم و ضرورتی انکارناپذیر است که جامعه نیاز به اصلاحات دارد؛ ولی در آینده، اصلاح‌طلبان فعلی اگر خودشان را با نیازهای روز، اقتضائات زمانه و امکاناتی که در اختیار دارند، منطبق کرده و معقول و مدبرانه رفتار کنند، می‌توانند در مجموعه تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اصلاح‌طلبانه بمانند و اگر این کار را انجام ندهند، جایگزین‌های بهتری جای آنها را اشغال خواهد کرد.