یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اردوغان رفتاری در پیش گرفت که احزاب مخالف نتوانستند ائتلاف متحدی علیه او ایجاد کنند.

سیاست اردوغان همچنان در قبال ایران و سوریه نوعثمانی‌گری خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: انتخابات ترکیه به پایان رسید و بار دیگر اردوغان به کرسی ریاست‌جمهوری رسید اما این‌بار نه با اکثریت قاطع بلکه با اکثریتی نسبی به طوری که تقریبا نیمی از مردم ترکیه نشان دادند که مخالف او هستند. حالا اردوغان با چنین کاهش مقبولیتی چگونه می‌تواند از بحران‌های پیش رو عبور کند؟

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «به نظر می‌رسد انتخابات این دوره در ترکیه بسیار نفس‌گیر بود و رقابت بین آقای اردوغان و کمال قلیچ‌داراوغلو با فاصله کمی به دور دوم کشیده شد. تبلیغات در سمت و سویی که انتخابات جریان داشت، نشان داد نیمی از جمعیت ترکیه از رفتار سیاسی اردوغان رضایت ندارند اما از آنجایی که او ادبیات عامه‌پسندی دارد و با ادبیات طبقات پایین ترکیه آشناست توانست از رقیب خود پیشی بگیرد».

او ادامه داد: «رفتار اردوغان در این دوره از ریاست‌جمهوری تفاوتی با گذشته نخواهد داشت و به سمت شیوه‌های تهاجمی حرکت می‌کند و درباره سوریه موضع سرسختی دارد و در ارتباط با ایران و عراق شیوه‌های نوعثمانی و بلندپروازانه خواهد داشت. آقای اردوغان دچار نوعی خودبزرگ‌بینی شده است و سعی می‌کند تفکرات نوعثمانی و شیوه‌های سلاطین عثمانی را بیشتر در پیش بگیرد. به نظر نمی‌رسد رفتار او در ارتباط با ایران و سوریه تعدیل شود و تهاجمی‌تر رفتار خواهد کرد. حتی رئیس‌جمهور آذربایجان را بیشتر تحریک خواهد کرد که مواضع ضدایرانی خود را تشدید کند و در مجموع تصور می‌کنم با چالش‌های جدی‌ای مواجه باشد. این آخرین دوره ریاست‌جمهوری‌اش باشد و سعی می‌کند نفوذ ترکیه را گسترش دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین مطرح کرد: «احزاب مخالف ترکیه در پارلمان انسجام خاصی ندارد. اردوغان رفتاری در پیش گرفت که احزاب مخالف نتوانستند ائتلاف متحدی علیه او ایجاد کنند و آقای اردوغان هم چه در سطح منطقه، بین‌المللی و داخلی بازیگر زیرکی است که می‌داند چگونه از لبه تیغ شمشیر حرکت کند و آسیب نبیند».

هانی‌زاده در پایان گفت: «استفاده اردوغان از طبقات پایین جامعه ترکیه و استفاده از رسانه‌ها جزوی از برنامه‌های اردوغان بود و احزاب مخالف او هم نتوانستند در برابر او صف‌آرایی کنند».