وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاریخ مصرف کارکرد یکجانبه گرایی رو به پایان است، گفت: تشکیل ائتلاف‌هایی مانند بریکس و شانگهای سهم مهمی در مشارکت‌های آینده خواهند داشت.

امیرعبداللهیان: تاریخ مصرف کارکرد یکجانبه‌گرایی رو به پایان است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاریخ مصرف کارکرد یکجانبه گرایی رو به پایان است، گفت: تشکیل ائتلاف‌هایی مانند بریکس و شانگهای سهم مهمی در مشارکت‌های آینده خواهند داشت.

حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب دهم خرداد ماه در رأس هیأتی در نشست بریکس پلاس در کیپ تاون آفریقای جنوبی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت و در حاشیه آن با تعدادی از مقامات حاضر دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این ارتباط در صفحه اینستاگرامش نوشت: در جریان سفر ۲ روزه‌ای که به کیپ‌تاون در آفریقای‌جنوبی داشتم، علاوه بر شرکت در نشست دوستان گروه بریکس، با وزرای امور خارجه کشورهای برزیل، هند، روسیه، عربستان سعودی، امارات، آفریقای‌جنوبی، کومور و گابن فرصت دیدار و گفت‌وگو داشتم.

وی افزود: در آنجا، دوستان بریکس را دوستان چندجانبه‌گرایی خواندم؛ امروز همه‌کشورهای مستقل به این نتیجه رسیده‌اند که در عرصه‌ روابط بین‌الملل، صرفا نباید متوجه یک واحد سیاسی بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: تاریخ مصرف کارکرد یکجانبه گرایی رو به پایان است؛ تشکیل ائتلاف‌هایی مانند بریکس و شانگهای سهم مهمی در مشارکت‌های آینده خواهند داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: امروز گروه بریکس به دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستی‌ها در نظام بین الملل و تقویت چندجانبه گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است.

وی افزود: این جایگاه با پیوستن دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و همسو، بیشتر تقویت خواهد شد.

امیرعبداللهیان گفت: ایران عزیزمان با بهره‌مندی از موقعیت ویژه ژئوپلتیک و همچنین وجود ظرفیت‌های برجسته اقتصادی، می‌تواند شریک مهمی برای بریکس باشد.

وی درباره دیدارهایش با مقامات حاضر نیز اضافه کرد: در سایر دیدارها با همتایانم نیز مهم‌ترین مسائل دوجانبه، بین‌المللی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه تصریح کرد: برای تأمین منافع ملی کشورمان از هیچ فرصتی چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

دولت سیزدهم در ادامه دکترین سیاست خارجی متوازن و حضور فعال در مجامع بین‌المللی این بار به دنبال عضویت در بریکس است و آنگونه که امیرعبداللهیان در کیپ تاون اعلام کرد: ۵ کشور عضو از عضویت ایران در این گروه حمایت کرده و منتظر اعلام سازوکار پذیرش عضو جدید هستیم.