سفیر عمان در قاهره تاکید کرد که ایران بار دیگر آمادگی اش برای از سرگیری روابط با مصر را اعلام کرده است.

سفیر عمان در مصر: تهران آمادگی خود را برای ازسرگیری روابط با قاهره اعلام کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفیر عمان در قاهره تاکید کرد که ایران بار دیگر آمادگی اش برای از سرگیری روابط با مصر را اعلام کرده است.

عبدالله بن ناصر الرحبی، سفیر عمان در مصر در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که بعد از میانجیگری‌های مسقط، ایران بار دیگر آمادگی‌اش برای از سرگیری روابط با مصر را اعلام کرد.

وی گفت: طی سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران بعد از سفری که به قاهره انجام داده بود، ایران بار دیگر اعلام کرد که قصد دارد اختلافات را کنار بگذارد و روابطش با مصر را از سربگیرد و این امر در راستای منافع تمام منطقه خواهد بود.

سفیر عمان در قاهره با اشاره به اشتراکات سیاسی کشورش با مصر خاطرنشان کرد که در سفر سلطان هیثم بن طارق به مصر به موضوع از سرگیری روابط تهران و قاهره پرداخته شد.

برخی منابع مصری اخیرا در گفت‌وگو با الشرق الاوسط با اشاره به رغبت و تمایل ایران برای از سرگیری روابط با قاهره تاکید کردند که مصر از این مساله استقبال می‌کند.

این منابع آگاه اعلام کردند که قاهره امیدوار است روابط دوجانبه‌اش با تهران تقویت شود به گونه‌ای که این روابط هماهنگ با سیاست منطقه‌ای مصر باشد.

این منابع با اشاره به مواضع مسئولان و مقامات ایرانی و در راس آن‌ها حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران تاکید کردند که سیگنال‌های مثبت و مکرر ایران برای از سرگیری روابط با قاهره در سطح جهان خبرساز شده است.

نبیل فهمی، وزیر خارجه پیشین مصر در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت که گزارشات منتشر شده درخصوص تمایل مصر برای برقرای روابط با ایران یک موضع ابتدایی است، به نظر می رسد که دو طرف ایرانی و مصری تمایل دارند که روابط‌شان را گسترش دهند و ایران اخیرا مواضع زیادی در این زمینه داشته است.

منابع سیاسی عراقی نیز اخیرا در گفت‌وگو با روسیاالیوم به جزئیات سفر عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق به قاهره و دیدار با مقامات ارشد مصر پرداختند.

این منابع با اشاره به چند نشست امنیتی میان مسئولان ایرانی و مصری در بغداد اعلام کردند که عمار حکیم پیام ایران برای از سرگیری روابط با مصر را به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور منتقل کرده است.

منابع عراقی افزودند که پیام ایران مثبت بوده است و پاسخ عبدالفتاح سیسی در این خصوص نیز مثبت بوده است.

بر اساس این گزارش، همزمان با سفر هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران و دیدار با مقامات ارشد کشورمان سید عمار حکیم به قاهره سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه هفته گذشته در دیدار «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و هیات همراه، با اشاره به مذاکرات طرف‌های ایرانی و عمانی، خاطر نشان کردند: نکته مهم آن است که این مذاکرات تا رسیدن به نتایج محسوس، به صورت جدی پیگیری شود و در نهایت ارتباطات گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.