آمریکا هم دیگر تمایلی به حمایت از یک گروه تروریستی ندارد اما بعید است رژیم صهیونیستی دست از حمایت از این گروه بردارد.

فروپاشی تشکلاتی یا طرح جدید مزودوری؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حمله پلیس آلبانی به اردوگاه منافقین و البت اجازه‌ندادن دولت فرانسه برای برگزاری نشست سالانه این گروهک همه و همه نشان‌دهنده تحولاتی است که برای منافقین پدید آمده و البته پدید خواهد آمد.

منافقین پس از خروج از عراق در اروپا اردوگاه خود را بنا کردند. آلبانی برای آنها از هر جهت مناسب بود؛ نخست آنکه آنها در خاک اروپا مستقر شدند و قدرت لابی‌گری‌شان با کشورهای اروپایی بیشتر شد و دوم آنکه آلبانی تحت نفوذ آمریکا بود و این گروهک تروریستی از حمایت همه‌جانبه آمریکا بهره می‌برد. این شرایط در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تشدید شد و گروه منافقین عملا نقش بازوی تروریستی و جاسوسی آمریکا در امور ایران را ایفا می‌کرد. ترامپ هم از آنها حمایت می‌کرد و انواع تسلیحات نظامی را در اختیار آنها قرار داد.

با روی کار آمدن دولت بایدن برخلاف انتظار برخی، بایدن مناسبات آمریکا با منافقین را تغییر نداد زیرا او می‌خواست از منافقین در بازی تازه‌ای استفاده کند؛ به معنای دیگر بایدن قصد داشت از منافقین به عنوان ابزار فشاری علیه ایران استفاده کند تا ایران به خواسته‌های آمریکا در جریان مذاکرات تن دهد. چندسالی به همین منوال گذشت تا آنکه آمریکا دریافت ایران اهل باج‌دادن نیست و هرچه قدر فشارها بیشتر شود، ایستادگی ایران نیز بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، ایران نیز در از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم سعی کرد ارتباطات خود با کشورهای همسایه را گسترش دهد و حتی با کشورهایی که ارتباط مخدوشی داشت مانند عربستان و امارات هم وارد ارتباط مجدد شود. این تلاش‌های موفق دیپلماتیک ایران همزمان شد با تغییر نوع نگاه کشورهای خاورمیانه به آمریکا. از ترکیه گرفته تا عربستان و امارات و قطر که همه و همه دریافتند آمریکا دیگر نمی‌تواند تکیه‌گاه خوبی برایشان باشد؛ به همین دلیل سعی کردند روابط خود با کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران تقویت کنند. آمریکا هم در این بین متوجه شد که با ابزار فشار نمی‌تواند با ایران مواجه شود و سعی کرد بار دیگر میز مذاکره را انتخاب کند.

حالا در این بین یک گروه شبه‌نظامیِ تروریستی مانده است که عملا نه دیگر به شکل سابق از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود و نه آمریکا هزینه‌های بی‌آبرویی‌های این گروه متحمل شود و حتی با حمایت از این گروه در میانه مذاکرات با ایران، عملا به روند مذاکرات آسیب بزند. به همین دلیل امروز می‌بینیم که کشورهای غربی و کشورهای عربی منطقه دست از حمایت از این گروه برداشته‌اند و حالا آنها از آلبانی هم باید بروند.

برخی در پی این اوصاف تحلیل می‌کنند که ممکن است منافقین با فروپاشی تشکیلاتی مواجه شود اما به نظر می‌رسد منافقین حالا بیش از همیشه تحت حمایت رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد زیرا هم این رژیم و هم آمریکا می‌دانند مزدورتر، خائن‌تر، وابسته‌تر و آدم‌کش‌تر از این گروه، برایشان وجود ندارد و شاید آنها برای آینده این گروهک برنامه‌هایی داشته باشند تا در بزنگاهی دیگر از آنها استفاده کنند.