خواص روغن سیاه دانه از لاغری تا بهبود عملکرد کبد | از خواص بیشمار سیاه دانه غافل نشوید

روغن سیاه دانه یکی از روغن های پرکاربردی است که خواص زیادی برای سلامتی پوست و بدن دارد. در ادامه مهم ترین خواص روغن سیاه دانه را بیان می کنیم.

کدخبر : 3543
سایت سرگرمی روز :

سالیان زیادی است که از روغن سیاه دانه برای مصارف دارویی و خوراکی استفاده می شود. امروزه در تهیه لوازم آرایشی و ماسک های طبیعی نیز از روغن سیاه دانه بسیار استفاده می شود. اما خواص روغن سیاه دانه به این موارد ختم نمی شود و این روغن مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی گیاه سیاه دانه

با وجود تنوع خواص روغن سیاه دانه برای سلامت و زیبایی، این روغن بکر آنچنان که باید شناخته نشده است. درحالیکه بیش از دو هزار سال است که از این ماده طبیعی در درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. این روغن از دانه درختی به نام Nigella sativa در جنوب غربی آسیا، جنوب اروپا و منطقه خاورمیانه به دست می‌آید. نام دیگر این دانه‌ها زیره سیاه است.

سیاه دانه گیاهی گل دار و کوچک است که معمولاً در جنوب غربی آسیا، خاورمیانه، جنوب اروپا و شمال آفریقا می‌روید و رشد می‌کند. سیاه دانه ممکن است باعث تأثیرات مثبتی در بدن مانند تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با سرطان، جلوگیری از بارداری، کاهش تورم و جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک به عنوان یک آنتی هیستامین باشد.

معمولاً از گیاه سیاه دانه برای درمان مشکلاتی مانند آسم، تب یونجه، دیابت، فشار خون بالا، اگزما، کاهش وزن و تسکین دردهای قاعدگی استفاده می‌کنند.

ماده مؤثر اصلی روغن سیاه دانه تیموکینون است. تیموکینون ترکیبی با اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد سرطان است. این روغن همچنین حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک و برخی اسیدهای چرب اشباع است. اسید لینولئیک یکی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که در بدن تولید نمی‌شود.

خواص روغن گیاهی سیاه دانه

درمان عارضه‌های پوستی

روغن سیاه دانه یک آنتی اکسیدان قوی است و خواص ضد التهابی دارد. این قابلیت‌ها باعث شده که عارضه‌های پوستی مانند آکنه، اگزما، خشکی حاد و پسوریازیس از طریق استعمال این روغن گیاهی بهبود پیدا کند.

درمان زخم

ممکن است روغن سیاه دانه پروسه بهبود زخم را سرعت ببخشد. علت این امر هم وجود تیموکینون است که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. به علاوه این روغن می‌تواند کلاژن‌سازی را افزایش دهد که علاوه بر زیبایی پوست، در بهبود زخم و جای آن هم تاثیرگذار است.

نرم‌کننده پوست

این روغن از بروز هر گونه خشکی در پوست جلوگیری می‌کند. استفاده از این روغن در نواحی خشک پوست درمان قطعی اینگونه عارضه‌ها محسوب می‌شود.

درمان شوره سر

خاصیت ضد التهابی که در این روغن وجود دارد، اجازه نمی‌دهد عارضه‌هایی مانند شوره خشک سر بروز پیدا کند. در واقع با استفاده از این روغن پوست سر شما از ابتلاء به هرگونه عفونت در امان می‌ماند. البته روغن‌تراپی برای کسانی که شوره چرب سر دارند توصیه نمی‌شود، بلکه برای درمان شوره سر خشک از آن استفاده ‌می‌شود.

تقویت رشد مو

یکی از قابلیت‌های این روغن حفظ سلامت پوست سر و جلوگیری از بروز هر گونه عفونت، قارچ و باکتری است. از طرفی این ماده طبیعی ریشه موها را تقویت می‌کند. بنابراین خرید روغن سیاه دانه و استعمال منظم و مستمر آن به معنای داشتن موهایی پرپشت و سلامت است.

پیشگیری از بروز موخوره

در مقاله رهایی از موخوره در مورد موخوره به تفصیل بحث شد. اسیدهای چرب موجود در سیاه دانه و روغنی که از آن تهیه‌ می‌شود، همان چیزی است که مو نیاز دارد. مویی که مدام با روغن سیاه دانه تقویت می‌شود، نه دچار شکستگی می‌شود و نه دو شاخه شدن و موخوره در آن رخ می‌دهد.

ترمیم موهای آسیب‌دیده

این روغن به دلیل وجود غلظت بالای تیموکینون، یک آنتی هیستامین قدرتمند محسوب می‌شود. این قابلیت در ترمیم موهای نازک شده بر اثر آسیب و تنش‌های محیطی مفید است. همچنین رشد طبیعی موهای از بین رفته، یکی دیگر از فواید این قابلیت است.

حفظ مو از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد

خواص آنتی اکسیدانی این روغن، در آن قابلیتی ایجاد کرده است که موجب محافظت از مو در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌شود. البته این موضوع برای پوست نیز صدق می‌کند.

کمک به کاهش وزن

استفاده از روغن سیاه دانه به عنوان مکمل، ممکن است که شاخص توده بدنی افراد (BMI) و اندازه دور کمر اشخاص را کاهش دهد. در مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داده شده ‌است که روغن سیاه دانه به کاهش وزن بدن و مقامت به انسولین در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند، کمک کرده است.

تخریب سلول های سرطانی

از دیگر خواص روغن سیاه دانه می‌توان به این اشاره کرد که به علت وجود تیموکینون، این روغن می‌تواند روی سلول‌های سرطانی اثر بگذارد و باعث مرگ آنها شود. سایر سرطان هایی که این ماده روی آنها تاثیرگذار است شامل سرطان سینه، سرطان مغز و لوسمی هستند.

تقویت عملکرد کبد و کلیه

خواص آنتی اکسیدانی موجود در روغن سیاه دانه می‌تواند اثر محافظتی قوی بر روی کبد و کلیه‌ها داشته باشد.

افزایش استرس اکسیداتیو با انواع مشکلات کبدی مانند بیماری کبد الکلی، سیروز، آسیب‌های کبدی ناشی از تیلنول، هپاتیت و غیره مرتبط است. همچنین است این استرس مشکلات کلیوی مانند بیماری مزمن کلیه و مسمومیت کلیه را نیز در پی دارد. در برخی مطالعات نیز اثبات شد که روغن سیاه دانه ممکن است در کاهش اندازه سنگ کلیه و دفع سنگ کلیه از بدن مفید و مؤثر باشد.

بهبود روماتیسم مفصلی

این روغن عوارض بیماری روماتیسم مفصلی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. روغن این دانه اثرات ضد التهابی داشته و در نتیجه به کاهش التهاب مفصل‌ها در افراد مبتلا به روماتیسم کمک می‌کند.

کاهش عوارض دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، با بالا رفتن قند خونشان ممکن است دچار عوارضی مانند اختلالات کلیوی، بیماری‌های چشم و سکته مغزی شوند. تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف مقدار کمی از روغن سیاه دانه در روز، به کاهش قند خون ناشتا و عوارض ناشی از دیابت کمک می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • مجید
    0

    چگونه باید استفاده کرد؟ این ها که گفتی میدانیم طریفه استفاده را بگو