از شواهد بر می‌آید که حزب اتحاد ملت برای تحقق تحریم انتخابات حاضر به عبور از خاتمی هم بشوند.

آشکارشدن تضاد میان خاتمی و اتحاد ملت؛ خاتمی گفت مولاوردی، رادیکال‌ها منصوری را تحمیل کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: پس از انتخاب آذر منصوری به سِمت ریاست جبهه اصلاحات، انتقادهای زیادی از سوی خود اصلاح‌طلبان به این تغییر و تحول ابراز شد؛ نخست آنکه گفته شد که بهزاد نبوی کهلوت سن و ناتوانی جسمانی را بهانه‌ای برای استعفا قرار داد زیرا دیگر تحمل فشارهای وارده از سوی رادیکال‌های اصلاحات را نداشت. علاوه بر این بسیاری هم بیان کردند که ادامه فعالیت سیاسی و البته انتخاباتی اصلاح‌طلبان با قدرت‌گرفتن نیروهای تندرو و مشخصا حزب اتحاد ملت در جبهه اصلاحات سخت خواهد شد و تقابل با حاکمیت جای تعامل را می‌گیرد؛ چه آنکه اصلا رادیکال‌های اصلاح‌طلب نه برای انتخابات بلکه برای تحریم انتخابات به میدان آمده‌اند.

در میان تمام این نقد و نظرها اما یک ابهام بزرگ وجود داشت؛ اینکه آیا حزب اتحادی‌ها نظرات خاتمی را هم نمایندگی می‌کنند؟ اتحادی‌ها همواره مدعی بوده‌اند که نزدیک‌ترین نیروها به سیدمحمد خاتمی بوده‌اند، حالا با این وصف آیا خاتمی از رویکرد رادیکال آنها و البته انتخاب فردی تندرو به نام آذر منصوری حمایت می‌کند؟ پاسخ در نگاه کلی منفی بود زیرا به هر روی خاتمی در تمام ادوار انتخابات هیچگاه و حتی یک‌بار از تحریم انتخابات سخن نگفته است؛ پس چه‌طور می‌شود راضی به قدرت‌گرفتن رادیکال‌های تحریم‌طلب باشد؟

پاسخ این ابهام روز گذشته و با سخنان تازه‌ای که کمال‌الدین پیرمؤذن، یکی از نیروهای جبهه اصلاحات، بیان کرد، روشن شد. او در گفت‌وگو با «فارس» گفت: «این که مطرح می‌شود که گزینه آقای خاتمی برای ریاست جبهه اصلاحات خانم مولاوردی بوده، بخاطر این است که خانم مولاوردی نسبت به خانم منصوری تعاملش با همه احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب بیشتر است و قدرت تعامل و قدرت کار اجرایی و مواضع منطقی در خانم مولاوردی به لحاظ تجربه‌ای که در دولت آقای روحانی داشته، بیشتر از خانم منصوری بوده و دلیل این که ایشان گزینه آقای خاتمی بوده‌اند، دقیقا همین موضوع است».

حالا مشخص است که حزب اتحاد ملت برخلاف ادعایش مبنی بر نزدیکی به خاتمی، برای به ثمررساندن طرح تحریم انتخابات حاضر به عبور از خاتمی است و با اینکه در گذشته تصور می‌شد، حزبی مانند کارگزاران سازندگی با خاتمی دچار مشکل شود اما امروز می‌بینیم که نه تنها چنین نشده بلکه اتحاد ملتی‌ها که به نوعی همان مشارکتی‌های سابق‌اند با لیدر اصلاحات دچار مشکلات عمیقی شده‌اند که این مشکلات می‌تواند در آینده سیاسی جبهه اصلاحات تأثیرگذار باشد و باید منتظر ماند و دید که در آینده و به ویژه انتخابات مجلس دست بالا را رادیکال‌ها خواهند داشت یا متقاضیان شرکت در انتخابات از جمله خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؟