سعید شریعتی در حالی باهنر را به بدفهمی سخنان حجاریان متهم می‌کند که حجاریان نه یک بار بلکه بارها اعلام کرده اصلاح‌طلبان به صورت مشروط در انتخابات شرکت می‌کنند.

حجاریان می‌تازد، اصلاح‌طلبان تحریف می‌کنند!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سخنان اخیر سعید حجاریان همچنان با واکنش‌هایی روبه‌رو می‌شود؛ حجاریانی که در ماه‌های منتهی به هر انتخابات زبان به سخن می‌چرخاند و می‌کوشد تا فضای سیاسی به به سمت افکارش هدایت شود. او در گفت‌وگویش با روزنامه «اعتماد» از ضرورت استعفای رئیسی سخن گفت و شرط ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات را این موضوع دانست. او در سالنامه روزنامه «شرق» هم به صراحت گفت که تحریم انتخابات هیچ ایرادی ندارد و پیش از آن هم یعنی در جریان انتخابات98 از ایده مشارکت مشروط رونمایی کرد؛ به این معنی که اگر شورای نگهبان نامزدهای حداکثری اصلاح‌طلبان را تأییدصلاحیت نکند، اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

همه این مستندات برای شرط‌گذاری حجاریان و به تبع او، رادیکال‌های اصلاح‌طلب برای حاکمیت وجود دارد اما اخیرا سعید شریعتی یکی از اصلاح‌طلبان عضو حزب اتحاد، می‌گوید که محمدرضا باهنر در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه «جوان» فهم نادرستی از حرف‌های حجاریان داشته است و حجاریان شرطی نگذاشته و صرفا شرایط جامعه را تشریح کرده است. او می‌گوید: «مسئله این نبوده که اصلاح‌طلبان شرطی بگذارند و اعلام کنند دولت ابراهیم رئیسی باید استعفا دهد تا اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند. بلکه اساسا جامعه مهیای مشارکت نمی‌شود مگر اینکه یک تحول بنیادین در سیاست ایران رخ دهد. تحولی که توجه جامعه را به عرصه سیاست‌ورزی پارلمانتاریستی و صندوق محور جلب کند. باهنر احتمالا مصاحبه حجاریان را خوب نخوانده یا سرسری خوانده و نگاهی به تیترها و سوتیترها انداخته و برداشتی از متن داشته که مبتنی بر واقعیت نبوده است».

ادعای شریعتی علیه باهنر در حالی است که متن گفت‌وگوی حجاریان موجود است و در همین مجال هم عینا آورده می‌شود. حجاریان در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» می‌گوید: «من معتقدم اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس آینده خوب است راجع به 6فرض و یک عمل تامل کنند. ابتدا فرض‌ها را برمی‌شمارم؛ فرض اول آن است که تمامی اصلاح‌طلبان بپذیرند در انتخابات مشارکت کنند. فرض دوم آن است که شورای نگهبان کسی را ردصلاحیت نکند. فرض سوم آن است که مردم متقاعد شوند، لازم است در انتخابات شرکت کنند. فرض چهارم آن است که تمام کرسی‌های مجلس آینده در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. فرض پنجم آن است که انتخابات بدون هیچ شک‌وشبهه‌ای برگزار شود و فرض ششم آن است که لوایح اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد نشود. من معتقدم در صورت وقوع همه این فرض‌ها و تمهید شرایط مساله‌ ناتوانی و نخواستن دولت مستقر پیش ‌روی مجلس آینده است. لذا می‌گویم به‌ شرطی که آقای رییسی به ‌نحوی از کابینه استعفا دهد یا به‌ دلیل عدم کفایت عزل شود، می‌توان به ‌شرط وجود یا حتی عدم ‌فرض‌های شش‌گانه در انتخابات مشارکت کرد. ترجمه حرف من است که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند، اما دیگر دست به کار عبث نمی‌زنند، چون التفات پیدا کرده‌اند قانون کاغذ است و قدرت پشت قانون و مجری آن اهمیت فراوان دارد. از جمله کارهای عبث تشکیل فراکسیون ۱۰ نفره در اتمسفر دولت آقای رییسی است».

اصلاح‌طلبان انگار با پا پس می‌زنند و با دست پیش‌ می‌کشند؛ از یک سو سعید حجاریان به عنوان نوک پیکان رادیکالیسم اصلاح‌طلبان علیه حاکمیت می‌تازد، برای شرکت در انتخابات شرط می‌گذارد و حتی مردم را دعوت به تحریم انتخابات می‌کند و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان میان‌رده وارد می‌شوند تا سخنان او را تعدیل کنند تا دست اصلاح‌طلبان مبادا از قدرت سیاسی کوتاه شود. البته این سیاست متضاد اصلاح‌طلبان هم برای حاکمیت و هم برای مردم نخ‌نما شده است و شاید بهتر باشد جبهه اصلاحات به جای این‌دست سیاسی‌کاری‌ها تلاش کند تا سرمایه اجتماعی از دست‌رفته‌اش را احیا کند.