اعتراضات علیه اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو وارد سی‌و‌یکمین هفته خود شده و دامنه اعتصاب‌ها نیز هفته به هفته در حال گسترش ‌به مشاغل و حرفه‌های گوناگون است. در چنین شرایطی، ساکنان اراضی اشغالی نمی‌توانند نگرانی خود را بابت بحران مزمن و بنیادینی که در تل‌آویو و دیگر مناطق ایجاد شده کتمان کنند. به‌عبارت بهتر، اشغالگران وارد منازعه تمام‌عیاری شده‌اند که صرفا محدود به اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو نمی‌شود.

جنگ داخلی؛ کابوس صهیونیست‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بر‌اساس گزارش پژوهشی جدیدی که توسط مرکز تحقیقاتی پیو منتشر شد، اسرائیلی‌ها بر سر بقا یا خروج نتانیاهو در راس معادلات سیاسی و اجرایی تل‌آویو اختلاف شدیدی با یکدیگر دارند. نظرسنجی پیو نشان می‌دهد ۵۲‌درصد صهیونیست‌ها نسبت به نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس نگاه نامطلوبی دارند، در حالی که ۴۸‌درصد نظر مثبت دارند. این نظرات کاملا بر‌اساس خطوط حزبی بوده و با حمایت ۹۷‌درصد از نتانیاهو در میان حامیان ائتلاف و دیدگاه‌های نامطلوب ۹۱‌درصد در میان طرفداران مخالف کابینه نتانیاهو همخوانی دارد. همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد ۹۳‌درصد از اسرائیلی‌های حریدی و مذهبی و ۷۲‌درصد از صهیونیست‌های سنتی از نخست‌وزیر این رژیم حمایت کردند. این در حالی است که تنها ۲۲‌درصد از صهیونیست‌های سکولار از نتانیاهو حمایت می‌کنند.این نظرسنجی بین مارس و آوریل سال جاری ــ قبل از تصویب قانون لغو بند معقولیت ــ اولین جنبه از اصلاحات قضایی بسیار بحث‌برانگیز توسط کابینه صورت گرفت.یکی دیگر از جنبه‌های گزارش این بود که صهیونیست‌ها تا چه حد به درگیری‌ها در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نگاه می‌کنند. مهم‌ترین منازعه‌ای که صهیونیست‌ها نگران آن هستند، جدال میان جریان راست و چپ سیاسی است. جایی که ۷۵‌درصد صهیونیست‌ها می‌گویند شکاف میان این دو جریان (سنتی و سکولار) مهم‌ترین عامل تنش و تنازع در اراضی اشغالی است. نکته مهم‌تر این‌که جوانان صهیونیست (در سنین بین ۱۸ تا ۲۹ سال) بیشتر از افرد میانسال و مسن نسبت به آینده خود در وحشت و هراس هستند.

     

وحشت اکثر صهیونیست‌ها از جنگ داخلی 

اما نکته مهم‌تر این است که در مجموع، ۵۸‌درصد از صهیونیست‌ها از جنگ داخلی در اراضی اشغالی شدیدا در هراس هستند. به عبارت بهتر، آنها (صهیونیست‌ها) معتقدند منازعات سیاسی و اجتماعی جاری در اراضی اشغالی در حد کنونی باقی نمانده و منتج به بروز سلسله منازعاتی عمیق و جدی‌تر (در قالب جنگ داخلی) در رژیم اشغالگر قدس خواهد شد. نتانیاهو در تازه‌ترین اظهارات خود، به ساکنان اراضی اشغالی اطمینان داده است که جنگی داخلی در کار نخواهد بود و کابینه وی به‌رغم تصویب اصلاحات صورت گرفته، قادر به کنترل منازعات و خارج ساختن تل‌آویو از بحران کنونی است. با این حال گسترش افزایش جمعیت معترضان نشان‌دهنده باطل بودن ادعای نتانیاهو است. سیاست کنونی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر کنترل ابعاد روانی بحران شکل گرفته در اراضی اشغالی نه‌فقط نتیجه‌بخش نبوده، بلکه ترس بخش اعظمی از ساکنان اراضی اشغالی مبنی بر وقوع جنگ تمام‌عیار در این رژیم را تقویت کرده است. 

     

حضور افسران موساد در بین معترضان 

نکته مهم دیگری که مورد توجه بسیاری از محافل رسانه‌ای رژیم صهیونیستی قرار گرفته، حضور برخی افسران موساد در بین معترضان است. هفته گذشته، کابینه دست راستی بنیامین نتانیاهو، مرحله اول این قانون را تصویب کرد و اختیارات دیوان‌عالی را کاهش داد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر صدها هزار صهیونیست در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به این طرح به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با آنچه در جریان است، ابراز داشته‌اند. این اعتراض‌ها به ریزش‌ در میان نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیلی نیز انجامیده است. گروهی از نیروی‌های ذخیره ارتش اعلام کردند که دیگر حاضر نخواهند بود در ماموریت‌های نظامی شرکت کنند و مقام‌های اطلاعاتی هم از اختلاف‌نظرها در این رابطه در میان بدنه این نهادها خبر داده‌اند. دو افسر سابق موساد به خبرگزاری رویترز گفتند برخی از افسران این نهاد پس از کسب مجوز به این تظاهرات‌ها پیوسته‌اند. 

یک افسر امنیتی موساد در این خصوص به رویترز می‌گوید: «کابینه با این اقدام خود از تمام خطوط قرمز عبور کرده و به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام اعتراض خود را علنی کنم. من ۲۰سال صادقانه به دولت‌های مختلف خدمت کردم، حتی دولت‌هایی که منعکس‌کننده دیدگاه‌های سیاسی من نبودند. من نتیجه انتخابات را در سال گذشته پذیرفتم اما زمانی که آنها (دولت فعلی) قوانین بازی را تغییر دادند، قابل پیش‌بینی بود که به چنین نقطه‌ای برسیم. آنها از خط قرمزها عبور کرده و این روندی نگران‌کننده‌ است.»رویترز می‌نویسد براساس پیام‌های چتی که مشاهده کرده متوجه شده نگرانی‌ها درخصوص تبعات این اصلاحات قضایی در میان دستگاه‌های امنیتی در حال افزایش است و حتی برخی از افسران موساد به فکر بازنشستگی پیش از موعد هستند. رویترز با دو نفر دیگر از مقام‌های سابق موساد که آنها نیز در تظاهرات شرکت داشتند و از تأثیر این قانون بر سیستم امنیتی اسرائیل نگران هستند صحبت کرد.تصمیم جاسوسان سابق برای شرکت در تظاهرات خطرات را افزایش می‌دهد و نگرانی‌ها درخصوص این‌که در آینده افراد کمتری نسبت به حضور در چنین نهادهایی تمایل داشته باشند، افزایش می‌یابد. حییم تومر، رئیس سابق بخش جمع‌آوری اطلاعات موساد و شاخه ارتباط بین‌المللی، در این رابطه می‌گوید: «بسیاری از دوستان و همکاران من که با هم خدمت می‌کردند، احساس می‌کنند آنچه در حال رخ دادن است به قدرت امنیتی اسرائیل آسیب می‌زند.»

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل روزنامه جام جم