بعد از آنکه کرباسچی چندسال قبل علیه خاتمی نقدهای صریحی را مطرح کرد حالا عطریانفر رهبران اصلاحات را به تندی زیر سؤال برده است.

اصلاح‌طلبان علیه اصلاح‌طلبان/ انشعابی در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا محمد عطریافر عضو شورای سیاست‌گذاری حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی با روزنامه متبوع حزبش یعنی «سازندگی» علیه رهبران اصلاحات تاخته و آنها باعث دلسردی مردم نسبت به اصلاح‌طلبان دانسته و گفته است: «رهبران اصلاحات هیچ‌گاه فکر نکردند در شرایطی که جامعه در حال ادبار است و به سیاسیون پشت کرده با چه برنامه‌ای باید علاقه‌مندان و طرفداران خود را نگه داشته باشند. رهبران اصلاحات متاسفانه متوجه نشدند دستاوردهای گذشته چقدر ارزشمند و مهم بوده و برایش چه بسیار زحمت کشیده شده است».

او همچنین بیان کرده که «دو دهه پیش با کمترین فرمان، پیام یا درخواست از ناحیه رهبران سیاسی، اقشار زیادی همراهی نشان می‌دادند اما به دلیل آن کم‌کاری، امروز دره عمیقی بین جامعه مخاطب و چهره‌های شاخص اصلاحات به وجود آمده و بازسازی این آسیب کار سختی است. تا وقتی این جریان نتواند به درخواست‌های جبهه لبیک بگوید، چگونه می‌تواند برنامه استراتژیک و بلندمدت عرضه کند».

این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که اختلافات در جبهه اصلاحات به بالاترین سطح خود رسیده است؛ گروهی از اصلاح‌طلبان مانند حزب اتحاد ملت با هدایت فکری سعید حجاریان می‌کوشند جامعه را به سمت تحریم انتخابات سوق دهند و برخی دیگر از گروه‌ها و شخصیت‌ها مانند همین حزب کارگزاران سعی می‌کنند اصلاح‌طلبان را متقاعد کنند که باید در انتخابات شرکت کرد اما همه اینها مشکل اساسی اصلاح‌طلبان نیست و حالا محمد عطریانفر هم اذعان می‌کند که اصلاح‌طلبان دیگر سرمایه اجتماعی خاصی ندارند و آن اقبال سابق را از سوی مخاطبان خود نمی‌بینند.

چند سال پیش غلامحسین کرباسچی که آن زمان دبیرکل کارگزاران بود، سخنان تندی را علیه سید محمد خاتمی مطرح کرد و گفت که او وظایف رهبری اصلاحات را انجام نمی‌دهد. سخن کرباسچی با واکنش‌های تند اصلاح‌طلبان و حتی هم‌حزبی‌هایش مواجه شد؛ به طوری که حسین مرعشی گفت او نظرات شخصی‌اش را بیان کرده و این‌ حرف‌ها ربطی به حزب کارگزاران ندارد و ما هنوز خاتمی را رهبر اصلاحات می‌دانیم. همین عطریانفر هم در آن زمان از خاتمی حمایت کرد. البته هیچ بعید نیست چنین مواضعی از سوی کرباسچی باعث شد که کارگزارانی‌هایی مانند مرعشی و عطریانفر زمینه کنارگذاشتن کرباسچی از دبیری کلی این حزب را فراهم کنند.

باری؛ به هر روی از آن زمان تا کنون به صورت پراکنده انتقادهایی به عملکرد خاتمی و دیگر چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب ابراز می‌شد؛ اینکه آنها هیچ اقدامی برای تجمیع سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به کار نمی‌گیرند، پدرسالاری می‌کنند و اجازه قدرت‌گرفتن جوانان در جبهه اصلاحات را نمی‌دهند و دستورات نه به صورت شورایی و جمعی بلکه از سوی خاتمی و اطرافیان او به صورت آمرانه گرفته و ابلاغ می‌شود. خاتمی هم همیشه با روحیه‌ای طلبکارانه با نیروهای اصلاح‌طلب سخن می‌گفت و شأن خود را اجل از ورود به تعیین سازوکارهای سیاسی برای ادامه حیات سیاسی جبهه اصلاحات می‌دانست.

با این وضع جبهه اصلاحات مسیر افول را آغاز کرد و هرچه گذشت و به ویزه با مشاهده عملکرد ناراضی‌کننده دولت حسن روحانی که مورد حمایت خاتمی و اصلاح‌طلبان بود و البته عملکرد بسیار ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، مردم به این نتیجه رسیدند که هیچ امیدی نمی‌توان به اصلاح‌طلبان بست. حالا اصلاح‌طلبان به نقطه‌ای رسیده‌اند که بی‌پرده‌تر از گذشته نقدهای درون‌جناحی را مطرح می‌کنند؛ اوضاعی که به دلیل وجود بحران‌های متعدد در این جبهه سیاسی شاید یک انشعاب عظیم را بطلد؛ به خصوص بعد از ناآرامی‌های سال گذشته طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان با هدایت سعید حجاریان در مسیر اپوزیسیون‌شدن قرار گرفته‌اند.