کنعانی: ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد تفاهم از سوی آمریکا دریافت کرده‌ است

کنعانی: ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد تفاهم از سوی آمریکا دریافت کرده‌ است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست خبری گفت:‌ دولت ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد تفاهم توسط طرف آمریکایی دریافت کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۳ مرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت. 

وی در ابتدا عملیات تروریستی در شاهچراغ را به شدت محکوم کرد و گفت: حمله شوم و تروریستی به سومین حرم مطهر اهل بیت پیامبر مکرم اسلام حمله به شاهچراغ در شهر شیراز که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم مطهر شد را شدیدا محکوم می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تروریست کوردل در لحظات اولیه دستگیر شد و مراجع ذیصلاح به موضوع رسیدگی می‌کنند. تروریست‌های جنایتکار درصددند انتقام ضربات سنگینی که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای شجاع و ایثارگر ایران به شجره خبیثه و پلید تروریسم در سال‌های گذشته وارد کردند، را از مردان و زنان و شهروندان ایران اسلامی بگیرند. حمله به زائران بیگناه در حریم حرم اهل بیت عصمت و طهارت اقدامی جنایت آمیز برای انتقام گیری از ضربات سهمگینی است که از دست نیروهای شجاع و فداکار ایران در میادین نبرد دریافت کردند.

وی به خانواده‌ شهدا تسلیت و برای مجروحان طلب شفای عاجل مسئلت کرد و به نیروهای حافظ امنیت کشور درود فرستاد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دستیابی ایران به منابع مالی خود در کره جنوبی و رقم بدهی کره جنوبی به ایران نیز اظهار داشت: من هم همانند شما در رسانه‌ها پایش کردم از سوی مسؤولان ذیربط و مسؤولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این رابطه توضیح و پاسخ داده شده است. 

وی ادامه داد: آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و فشارهای دولت آمریکا بر دیگر کشورها و مؤسسات مالی کشورهای مختلف در بازه زمانی نسبتا طولانی مسدود شده بود آزادسازی و رفع انسداد و رفع محدودیت از این منابع مالی طی سالیان گذشته از جمله در دو سال اخیر در دستورکار جدی دولت و وزارت امور خارجه بوده است. یکی از موضوعات ثابت و مهم مورد پیگیری بود.

کنعانی گفت: پیگیری حقوق ایرانیان در سراسر جهان به ویژه ایرانیانی که با اتهامات و بهانه‌های واهی به صورت غیرقانونی تحت بازداشت و پیگرد قضایی رژیم آمریکا قرار داشتند به عنوان وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی با جدیت پیگیری کردیم. اتفاقی که طی روزهای گذشته رخ داد نتیجه همین پیگیری و مداومت و جدیت در استیفای حقوق ملت و کشور بود. مایل به ورود به جزئیات نیستم. جزئیات مرتبط با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ایرانی است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دولت و دستگاه دیپلماسی در چارچوب وظایف خود از ظرفیت دیپلماسی با قدرت و صلابت و تدبیر برای استیفای حقوق کشور و ملت استفاده کرده و می‌کنند. آزادسازی پول‌هایی که متعلق به ایران بوده و به صورت غیرقانونی و تحت فشار آمریکا بلوکه شده بودند در دستورکار جدی ما بود. تعدادی از اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی در آمریکا زندانی شده بودند دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان وظیفه ذاتی خود در قبال حقوق ملت باید این موضوعات را پیگیری می‌کرد.

وی ادامه داد: روند مذاکرات دو سال در بازه‌های زمانی مختلف به طول انجامید. روند آزادسازی متقابل زندانیان و آزادسازی منابع مالی متعلق به دولت و ملت ایران طبق توافق طرفین در چارچوب توافق شده انجام خواهد شد. دولت ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد این تفاهم توسط طرف آمریکایی دریافت کرده است و این روند در چارچوب خود پیش می‌رود. ورود به جزئیات در این مقطع کمک کننده نیست. دولت برای استیفای حقوق ملت جدی است و ذره ای کوتاهی نخواهد کرد و از حقوق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

کنعانی افزود:‌روند قضایی درباره زندانیان مورد درخواست طرف مقابل به صورت کامل انجام شده و تبادل در چارچوب تفاهم و با انجام روند قضایی صورت خواهد گرفت. این روند بخشی از نتایج حاصله از توسل جدی ایران به ظرفیت‌های دیپلماتیک برای استیفای حقوق ملت ایران است و این روند را با جدیت ادامه می‌دهد و گام‌های تکمیلی را در این مسیر برخواهد داشت.

این خبر در حال تکمیل است...