مشاور امنیت ملی عراق به دستور نخست‌وزیر این کشور برای پیگیری توافق امنیتی ایران و عراق وارد اقلیم کردستان شد.

هیأتی از بغداد برای اجرای توافق امنیتی عراق و ایران وارد اربیل شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشاور امنیت ملی عراق به دستور نخست‌وزیر این کشور برای پیگیری توافق امنیتی ایران و عراق وارد اقلیم کردستان شد.

یک هیأت عالی‌رتبه امنیتی به سرپرستی «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق پیش از ظهر امروز (دوشنبه) برای پیگیری اجرای توافق امنیتی میان ایران و عراق وارد اربیل شد.

به نوشته السومریه نیوز، در بیانیه دفتر قاسم الاعرجی آمده است که این سفر به فرمان «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق صورت گرفته و هیأت اعزامی قرار است آخرین تحولات مربوط به اجرای توافق امنیتی ایران و عراق را پیگیری کند.

در همین راستا یک مقام مسؤول و ارشد عراقی در فرماندهی نیروهای مرزی در بغداد با اشاره به ادامه تخلیه پادگان‌ها ومقرهای گروهک‌‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق و پایین آوردن پرچم‌های آن‌ها از محل تصریح کرد که نیروهای کمکی جدید امروز (دوشنبه، ۱۸ سپتامبر) برای کنترل منطقه به نوار مرزی عراق و ایران اعزام می‌شوند.  

برچیدن مقرهای گروهک‌های تروریستی در نزدیکی مرز ایران، در چارچوب یک توافقنامه امنیتی امضا شده میان تهران و بغداد صورت می‌گیرد. این توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد و ضرب‌الاجل تعیین‌شده در این توافق  ۲۸ شهریور ماه است. 

در حالی که  شبکه سعودی «الحدث»، بعدازظهر دیروز (یکشنبه، ۱۷ سپتامبر)، به نقل از منابعی مدعی شد که فرایند انتقال اردوگاه‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق به پایان رسیده است، این مقام نظامی عراقی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید»، با اشاره به این‌که برخی از این گروهک‌های تروریستی از تحویل سلاح خود به اربیل یا بغداد خودداری کرده‌اند و در مقابل، تسلیحات و مهمات خود را منفجر و معدوم کرده‌اند، تصریح کرد: «در حال حاضر کار برای پاکسازی ۲۰ کیلومتر عرض از مرز بین‌المللی عراق با ایران از هرگونه حضور مسلحانه "گروه‌های کرد ایرانی" در حال انجام است».

به نوشته العربی الجدید، بغداد از روز شنبه پیش (۱۶ سپتامبر)، عملاً اجرای نهایی توافقنامه امنیتی با تهران در خصوص گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب در داخل خاک خود و در نزدیکی مرز با ایران را آغاز کرده است.