فرمانده نیروی هوایی آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، در این باره ابراز نگرانی کرد.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا: من نگران روابط در حال رشد روسیه و ایران هستم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرمانده نیروی هوایی آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، در این باره ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در نشستی خبری در ابوظبی با تکرار ادعاهای کشورش مبنی بر عرضه پهپادهای جنگی از سوی ایران به روسیه، گفت: «من نگران روابط در حال رشد روسیه و ایران و عرضه پهپادها به روسیه هستم.»

گرینکویچ گفت: « چه کسی فکر می‌کرد که فدراسیون روسیه برای توامندی‌های نظامی به ایران روی بیاورد. با این وجود، به اینجا رسیده‌ایم. این یعنی، روسیه چیزی را مدیون ایران است. من نگران سطح همکاری‌هایی هستم که ممکن است اتفاق بیفتد.»

ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین بارها از سوی مقامات دو کشور رد شده است.

روسیه گفته است، بر خلاف اوکراین که از سوی غرب حمایت نظامی می‌شود، روسیه در این جنگ، بر صنایع نظامی ساخت داخل متکی است.

این فرمانده آمریکایی همچنین گفت: «میان روسیه و ایران در سوریه همکاری‌هایی در جریان است. باید دید به کجا می‌رسد. این چیزی است که به دقت آن را رصد می‌کنیم. این روابط نوپا برای من یک نگرانی نظامی است.»

یورونیوز نیز به نقل از این ژنرال آمریکایی گزارش داد: «پهپادهای اصلاح شده ایرانی که توسط مسکو در جنگ در اوکراین استفاده می شود، می‌تواند به تهران این امکان را بدهد که از آن‌ها در کارزار حمایت از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه استفاده کند.»

ادعای این فرمانده آمریکایی درباره همکاری ایران و روسیه در سوریه در حالی مطرح می‌شود که ایران در سوریه حضور نظامی مستقلی ندارد و تنها به دعوت دولت قانونی سوریه و به صورت مستشاری برای کمک به تامین امنیت آن و مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارد.